Με δισέλιδα για τα επεισόδια και μονόστηλα για τη μουσική κάλυψε ο αθηναϊκός τύπος τις δύο ημέρες του Rock In Athens.
Ακόμα και ο χαρακτηρισμός «ελληνικό Γούντστοκ» που του αποδόθηκε είχε αρνητική χροιά καθώς οι περισσότεροι τίτλοι των εφημερίδων έκαναν αναφορά σε αίμα, ξύλο, φωτιές, φρικιά και ροκάδες που σήκωσαν την Αθήνα στο πόδι.

frikia1
Αν δεν το δούμε με την οπτική του 2015 αλλά με αυτή της οπισθοδρομικής κοινωνίας του 1985, για τους περισσότερους πολίτες και, φυσικά, για τους δημοσιογράφους το Rock In Athens ήταν ένα τεράστιο freak show στο οποίο συμμετείχαν συμμετείχαν δακτυλοδεικτούμενοι νεαροί και έξαλλα συγκροτήματα από το εξωτερικό. Στην Ελλάδα, που μόλις τρία χρόνια πριν είχε αποποινικοποιήσει τη μοιχεία και είχε καταργήσει την προίκα, το rock δεν ήταν αποδεκτό. Αυτή η πραγματικότητα αποτυπώθηκε και στις σελίδες του τύπου, οι οποίες σήμερα είναι camp αναγνώσματα τα οποία προκαλούν αβίαστα γέλια.

frikia2
«Αναρχικοί, πανκς, και άλλοι αξίωναν ελεύθερη είσοδο, έβαζαν φωτιές, έσπασαν βιτρίνες και η μάχη με τους αστυνομικούς άναψε» έγραψε η Ελευθεροτυπία, περιγράφοντας λεπτό προς λεπτό και με κάθε λεπτομέρεια την μάχη των αστυνομικών με τους νεαρούς που ήθελαν να μπουν στο Καλλιμάρμαρο χωρίς να πληρώσουν εισιτήριο. Το ίδιο έκαναν και οι υπόλοιπες μεγάλες εφημερίδες, συνοδεύοντας τα κείμενα με φωτογραφίες καμμένων αυτοκινήτων, λιπόθυμων πολιτών και μαχών σώμα με σώμα.

frikia3

frikia4
Σε αυτά τα κείμενα του αστυνομικού ρεπορτάζ ο αναγνώστης θα βρει και μερικά από τα πιο κολακευτικά σχόλια που έχουν γραφτεί για τον πρώην πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου, ο οποίος το βράδυ της 26ης Ιουλίου έδρασε πυροσβεστικά και έδωσε λύση στο πρόβλημα ανοίγοντας τις πόρτες για όσους δεν είχαν εισιτήριο. Αν και είναι κατανοητό ότι το 2015 ελάχιστοι έχουν διάθεση να διαβάσουν οτιδήποτε θετικό για τον τότε υφυπουργό Πολιτισμού, ας δούμε τι έγραψε η “Ελευθεροτυπία” πριν από 30 χρόνια: “Οι εκατοντάδες νεαροί που βρίσκονταν έξω από το στάδιο ζητούσαν να μπουν μέσα. Ο κ. Παπανδρέου ζήτησε και συνεργάστηκε με τον συντάκτη της ‘Ε’ Γιάννη Κανελλάκη. Με δική του παρέμβαση και με πρωτοβουλία του ίδιου και του συντάκτη άρχισε μια διαδικασία για να ανοιχτούν οι πόρτες και να μπουν όλοι οι απ’ έξω. Πράγματι σε λίγη ώρα βρέθηκε λύση. Ο ίδιος ζήτησε από τον Γιάννη Κανελλάκη να συγκροτηθεί μια επιτροπή από τους εκατοντάδες νεαρούς για να μιλήσουν. Η επιτροπή από πέντε άτομα φτιάχτηκε σε συνεργασία και με άλλα άτομα. Ο κ. Παπανδρέου μίλησε με τους νεαρούς και τους είπε ότι σε λίγη ώρα θα ανοίξουν οι πόρτες για τους απ’ έξω. ‘Να μπείτε ήσυχα μέσα’. Οι νεαροί δεν το πίστευαν. Νόμιζαν ότι τους κορόιδευαν. ‘Κύριε υπουργέ, ειλικρινά αυτό πρώτη φορά συμβαίνει στην Ελλάδα. Σας ευχαριστούμε πολύ για το μεγάλο ενδιαφέρον σας’ του είπαν. Πράγματι, στις 10.30 οι πόρτες άνοιξαν κι όλος ο κόσμος έμπαινε χειροκροτώντας και πανηγυρίζοντας μαζί με τον κ. Γ. Παπανδρέου”. Άλλος αιώνας, κυριολεκτικά και μεταφορικά…

frikia5
Ήταν αναμενόμενο ότι τα επεισόδια της πρώτης μέρας θα έβαζαν ιδέες στους δημοσιογράφους και θα τους οδηγούσαν στο αναπόφευκτο κείμενο για τη βεβήλωση του Καλλιμάρμαρου από απαίσιους νεαρούς που δε σεβάστηκαν την ιστορικότητα του χώρου. Ο Γιώργος Γκιώνης γράφει στο ρεπορτάζ με τίτλο “Αίσχος. Έφοδος στο Στάδιο με Ξύλα και Πέτρες από τα ‘Φρικιά’”: “Δεν σεβάστηκαν τίποτα. Εκεί που ακούστηκαν οι ιαχές θριάμβου του κόσμου, καθώς αντίκριζαν το Σπύρο Λούη νικητή, εκεί που έσταξε ο ιδρώτας των αθλητών ποτίζοντας το χώμα, εκεί που ακόμα και τα κατάλευκα μάρμαρα μιλάνε για την ιστορία, χτες βράδυ, διαδραματίστηκαν σκηνές που μόνο μια λέξη τις χαρακτηρίζει: Αίσχος. Εκατοντάδες ‘φρικιά’ με πέτρες, ξύλα, μπουκάλια, τούβλα και μολότοφ διαγωνίζονταν σε ασχήμιες, καθώς με γιουρούσι προσπάθησαν να μπουν στο Παναθηναϊκό Στάδιο χωρίς εισιτήριο για να παρακολουθήσουν το φεστιβάλ ροκ”.

frikia6
Τα ρεπορτάζ των ημερών έριξαν τα βέλη τους στους διοργανωτές του Rock In Athens τους οποίους θεώρησαν σε μεγάλο βαθμό συνενόχους στα επεισόδια. Βέβαια, δηλώσεις όπως αυτή του Έλληνα διοργανωτή του φεστιβάλ, έτσι όπως καταγράφηκε στο “Έθνος” δεν βοήθησαν ιδιαίτερα: “Γιατί δεν επιτρέπατε νωρίτερα την είσοδο τους ρωτούν οι δημοσιογράφοι τον Έλληνα διοργανωτή του ρεσιτάλ για να πάρουν την απάντηση: ‘Εγώ παίρνω μόνο 18% και τα υπόλοιπα οι Γάλλοι. Δεν κάνω εγώ κουμάντο. Εξάλλου θα δημιουργούσαμε κακό προηγούμενο για το αυριανό ρεσιτάλ. Κάναμε μόνο 25.000 εισιτήρια’”.

Ακόμα και ο Ριζοσπάστης πήρε μέρος στο παιχνίδι, ρίχνοντας το καρφί του στην -τότε και πάντα- σατανική ΕΟΚ. “Ούτε μια σύλληψη δεν έγινε προχτές το βράδυ για τα εκτεταμένα επεισόδια που προκάλεσαν ανενόχλητοι μερικές εκατοντάδες ‘περιθωριακοί’ στη διάρκεια του περίφημου ροκ φεστιβάλ που έγινε στα πλαίσια των εκδηλώσεων ‘Αθήνα – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της (ΕΟΚικής) Ευρώπης” έγραψε.

Το δεύτερο αγαπημένο θέμα των ημερών για της εφημερίδες, μετά τα επεισόδια, ήταν το ντύσιμο και οι κακοί τρόποι του κοινού. Οι δημοσιογράφοι απαξίωσαν εντελώς μερικές δεκάδες χιλιάδες νέους και τους έκαναν να μοιάζουν με καρικατούρες βγαλμένες από τις early 80’s ταινίες του Γιάννη Δαλιανίδη. “Είναι χαρακτηριστικό της μόδας που πάει παντού, που ταξιδεύει με την ταχύτητα του ήχου, ότι ανάμεσα στις εκατοντάαδες εκκεντρικές εμφανίσεις που συναντήσαμε ήταν δεκάδες αντίγραφα του Μπόι Τζορτζ και της Νίνα Χάγκεν. Επιμελημένες ‘φρικιαστικά’ στο μακιγιάζ τους, στο χρώμα των μαλλιών, στα αστραφτερά φω μπιζού και στα εκτυφλωτικά χρώματα των ρούχων τους, οι ανώνυμοι πρωταγωνιστές δεν πέρασαν απαρατήρητοι.
Μια άλλη εικόνα τέλειας αποδιοργάνωσης και εσωστρέφειας έδιναν μεμονωμένα άτομα, που, ξαπλωμένα στα σκάμματα του αγωνιστικού χώρου, ζούσαν στον κόσμο τους…. Σχεδόν όλοι είχαν την ίδια σατανική όψη και τα ίδια γυάλινα μάτια. Ένα όργιο χρωματισμών στα ρούχα τους, τα κεφάλια τους ξυρισμένα με αλογοουρές να κρέμονται, συγκεντρώθηκαν από νωρίς μπροστά στην πίστα, ξεσπώντας σε ιαχές, χορεύοντας, πέφτοντας ο ένας στην αγκαλιά του άλλου, χωρίς να καθίσταται πάντα δυνατό να προσδιορισθεί το φύλο τους… Μέχρι τις έξι, οι τολμηροί είχαν γεμίσει το ένα τέταρτο των κερκίδων, ενώ οι υπόλοιποι είχαν αράξει στη σκιά των δένδρων του Ζαππείου, μασουλώντας πασατέμπο και ποπ κορν, τρίβοντας τα αράπικα φυστίκια, στηριγμένοι πάνω στ’ αγάλματα, εκτοξεύοντας κατά κάθε άλλο παρά κόσμιο τρόπο τις γλώσσες τους πάνω στα πολύχρωμα, σαν τους ίδιους, παγωτά τους…
Τα παιδιά με τα πορτοκαλί μαλλιά, με τις τρίχες ανασηκωμένες, με τα κεφάλια ξυρισμένα σε παράξενα σχέδια -από που ξεφύτρωσαν όλοι αυτοί; αναρωτιούνταν οι αστυνομικοί- μασουλούσαν τσίχλες που τους τις μοίραζαν δωρεάν για διαφημιστικούς σκοπούς και έπιναν μονορούφι την Κόκα Κόλα, πατώντας κάτω τα χάρτινα ποτηράκια. Μερικά ζευγάρια ανθεκτικά στον καύσωνα, άρχισαν από νωρίς τις περιπτύξεις σ’ ένα ελληνικό Γούντστοκ – παρωδία πάνω σ’ ένα παζλ από κόκκινα ποτήρια της Κόκα Κόλας” διαβάσαμε σε ρεπορτάζ του “Έθνους”, ενώ η “Ελευθεροτυπία” προσέθεσε: “«Αυτό που εντυπωσίαζε με την πρώτη ματιά ήταν η πολύχρωμη, εκκεντρική αμφίεση πολλών. Πανκ με κοκκινοπράσινα μαλιά, ξυρισμένα στο πλάι, κοπέλλες μαυροντυμένες με ‘αχινωτά’ μαλιά και δαντελένια γάντια στα χέρια, νεαροί με βαμμένα χείλη και χαϊμαλιά στους λαιμούς. Ακόμα και με μπικίνι θεάθηκε νεαρή τουρίστρια στον αθλητικό χώρο»

frikia7
Άξια αναφοράς κρίθηκε και η αμοιβή των συγκροτημάτων που έλαβαν μέρος στο Rock In Athens. Σε ρεπορτάζ του “Έθνους” με τίτλο “15 εκ θα πάρει ο Μπόι Τζορτζ!” διαβάζουμε: “Τη μερίδα του λέοντος παίρνει ο ‘έξαλλος’ Μπόι Τζορτζ, αρχηγός των Κάλτσουρ Κλαμπ, από τα 45 εκατομμύρια που θα δοθούν σαν αμοιβές στα επτά ροκ συγκροτήματα και στη Νίνα Χάγκεν για τη σημερινή και αυριανή εμφάνιση τους στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Συγκεκριμένα, ο εκκεντρικός φίλος της ευρωπαϊκής νεολαίας με το έντονα γυναικεία μακιγιαρισμένο πρόσωπο θα πάρει 15 εκατομμύρια για τη δίωρη εμφάνιση του. Η Νίνα Χάγκεν που θα εμφανιστεί το Σάββατο θα πάρει 10 εκατομμύρια και τα άλλα 20 θα μοιραστούν στα υπόλοιπα έξι συγκροτήματα”.

Για τον τύπο της εποχής, η παρουσία της Μελίνας Μερκούρη στο Καλλιμάρμαρο ήταν πολύ σημαντικότερη από όλα όσα συνέβαιναν επί σκηνής. Οι casual διάλογοι με τους δημοσιογράφους και η διάρκειας δύο λεπτών συνάντηση της με τη Nina Hagen κέρδισαν περισσότερες στήλες από τους Cure και τους Clash. “Η υπουργός αγκάλιασε τη σταρ του ροκ με την εκκεντρική εμφάνιση και της είπε ‘Σ’ ευχαριστώ πολύ που ήρθες στην Ελλάδα’. Και εκείνη της απάντησε: ‘Είναι δική μου η χαρά. Μελίνα είσαι πολύ όμορφη. Σ’ αγαπώ πολύ’” έγραψε το “Έθνος” το οποίο, λίγο παρακάτω, μετέφερε το διάλογο της τότε υπουργού Πολιτισμού με Γάλλο δημοσιογράφο:
– Γιατί δεν ήρθε πολύς κόσμος στις συναυλίες; Μήπως οι Έλληνες δεν ενδιαφέρονται;
– Κάνετε λάθος! Πέρυσι ο Νταλάρας έδωσε δύο συναυλίες με 60.000 κόσμο σε κάθε του εμφάνιση. Ίσως ακούμε περισσότερο τα τραγούδια του Νταλάρα γιατί μας αφορούν. Είναι μέσα στην ψυχή μας.
– Να μιλήσουμε για ροκ;
– Προτιμώ τον Σαίξπηρ
– Μα ο Σαίξπηρ δεν είναι Έλληνας
– Είναι όμως παγκόσμιος.
Και κάπου εκεί επενέβη ο Ζιλ Ντασέν για να βάλει με αυστηρό ύφος τέλος στην κουβέντα.

Το Rock In Athens έδωσε αφορμή στις εφημερίδες που υποστήριζαν τη Νέα Δημοκρατία να κάνουν εξαιρετικά σκληρή αντιπολίτευση. Για παράδειγμα, τα κείμενα της “Βραδυνής” έσταζαν δηλητήριο. “Η ροκ πανδαισία που είχε υποσχεθεί στα νιάτα η Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης κατέληξε σ’ ένα όργιο επεισοδίων, ξυλοδαρμών, ναρκωτικών, που προηγούμενο του δεν έχει ξαναγίνει στον τόπο μας. Ίσως επειδή οι οργανωτές του φεστιβάλ δεν ήταν Έλληνες, το απαράδεκτο αυτό διήμερο θύμιζε κάτι από τις ‘σκληρές’ ροκ συναυλίες του εξωτερικού -στη δική μας βέβαια έλειπε το ροκ στοιχείο- και κάτι από το στάδιο Χέυζελ των Βρυξελλών. Δύο μέρες που όλοι ελπίζαμε ότι θα μας δινόταν η ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά αστέρια που υποτίθεται πως μεσουρανούσαν στο χώρο της ευρωπαϊκής ροκ μουσικής τελικά αποδείχτηκαν δύο μέρες γεμάτες βία, ναρκωτικά, αλκόολ, γεμάτες φρικιά και πανκ, (ξένους και ημεδαπούς) σκήνχετζ και και ροκαμπίλι και αναρχικούς των Εξαρχείων που προτίμησαν να κάνουν την εμφάνιση τους δυναμικά μεν αλλά με κουκούλες για να μην αναγνωριστούν” έγραψε η εφημερίδα, ενώ σε ένα τρίστηλο με τίτλο “Ναρκωτικά, Βεντετισμοί και Δολλάρια” -το οποίο δεν είναι σε καμία περίπτωση τόσο ζουμερό όσο υπόσχεται- διαβάζουμε για την οικονομική αποτυχία του εγχειρήματος: “Μόνον οι καλλιτέχνες που εμφανίστηκαν είχαν συμφωνήσει για 45.000.000 δραχμές συνολικά για αμοιβή. Και δεν μιλάμε για τα αστρονομικά ποσά που στοίχισε συνολικά η όλη ροκ φιέστα που φτάνουν τα αρκετά δισ (κανείς, μέχρι στιγμής, δεν έδωσε συγκεκριμένα νούμερα). Πάντως εκείνο που έγινε γνωστό ήταν πως έπρεπε να κοπούν 42.000 εισιτήρια την ημέρα (σύνολο 84.000 εισιτήρια το διήμερο) για να αποσβέσουν τα έξοδα. Αλήθεια, ποιος αρμόδιος του Υπουργείου Πολιτισμού θα μιλήσει για το πόσα πλήρωσε το κράτος για αυτή την εκδήλωση;”.
Για όσα έγιναν επί σκηνής αφιερώθηκαν μονόστηλα ή σφήνες σε μεγαλύτερα κοινωνικού τύπου ρεπορτάζ και τα περισσότερα ήταν εξαιρετικά αδιάφορα καθώς εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν στις εφημερίδες συντάκτες που ασχολούνταν ειδικά με την ξένη μουσική. Λόγω αυτής της άγνοιας γράφτηκαν και διαμαντάκια όπως το “δυναμικοί και πολύ εντυπωσιακοί οι “Ντεπές Μοντ” κέρδισαν τους Έλληνες θαυμαστές της ροκ μουσικής με τη σκηνική τους παρουσία, την ποιότητα του ήχου, τα τραγούδια τους και φυσικά με την εμφάνιση του Ινδού αρχηγού και τραγουδιστή τους Ντέιβιντ Γκράχαμ” της Βραδυνής ή το «Τραγούδια γνώριμα όπως το «Νο Μερσί» και το «Σκιν Ντιπ» αλλά και καινούργια ενθουσιάζουν» που έγραψαν για τους Stranglers τα “Νέα”. Και φυσικά το γλύψιμο πήγε σύννεφο για τους Γάλλους Telephone, το συγκρότημα – βύσμα του Rock In Athens. «Ενθουσιασμένοι από την πρωτοφανή υποδοχή, οι Γάλλοι μουσικοί ανταποκρίθηκαν με μια εντυπωσιακή παρουσία» έγραψαν τα “Νέα”.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗΣ
Ο Στέλιος Βογιατζάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Σπούδασε δημοσιογραφία έχοντας σκοπό να περάσει τη ζωή του γράφοντας για μουσική. Στα επόμενα 20 χρόνια, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συντάκτης στο Έθνος, έγραψε για τα πάντα αλλά ποτέ για μουσική. Του αρέσουν οι Grand Magus αλλά και οι Take That, ο HP Lovecraft αλλά και η JK Rowling, Επίσης, δεν κουράζεται να κάνει χιλιάδες περιττά πράγματα στο Internet.

Leave a Reply

  • (not be published)