Αν ο όρος «μουσικό πρωτάθλημα» σας ξενίζει ήρθε η ώρα να αλλάξετε γνώμη. Το Global Battle Of the Bands (GBOB), ένας θεσμός με τεράστια επιτυχία στο εξωτερικό, έχει επιτυχία και στην χώρα μας, με δεκάδες συμμετοχές μουσικών και συγκροτημάτων.

Το rockyourlife.gr μίλησε με την ψυχή του GBOB στη χώρα μας, Kay Darens, ο οποίος μας ανέλυσε το σκεπτικό, τη φιλοσοφία και τον στόχο που έχει ένα τέτοιο φιλόδοξο εγχείρημα τόσο σε Ελληνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Kay καλησπέρα! Αρχικά πες μου τι είναι το GBOB και που κολλάει η Ελλάδα μέσα σε όλο αυτό το project…
Το GBOB είναι το μεγαλύτερο μουσικό πρωτάθλημα στον κόσμο όπου οι μπάντες παίζουν ζωντανά. Δεν είναι ένας διαδικτυακός διαγωνισμός. 10 λεπτά μουσικός χρόνος με fade out από την κονσόλα αν το ξεπεράσεις, 4 λεπτά για τις αλλαγές μεταξύ των μπαντών, πολλές μπάντες που παίζουν μόνο δικό τους υλικό, όχι διασκευές, και ένα μεγάλο έπαθλο που είναι να εκπροσωπήσεις τη χώρα στον παγκόσμιο τελικό (φέτος στο Βερολίνο).

Ο όρος πρωτάθλημα δεν είναι τυχαίος αφού η διοργάνωση απαρτίζεται από προκριματικούς που οδηγούν σε εθνικό τελικό και από εκεί σε έναν παγκόσμιο. Είναι στην πράξη το μουσικό Mundial και ο μεγάλος νικητής παίρνει πέρα από το επίχρυσο αγαλματίδιο και μια σειρά από ευκαιρίες που μπορεί να τις αξιοποιήσει όλες ή μερικές από αυτές.

To GBOB το έφερε στην Ελλάδα για πρώτη φορά – αγοράζοντας τα δικαιώματά του το 2011 ο Βασίλης Ραυτογιάννης σε συνεργασία με την Hi-Hat Productions. Ο Βασίλης ήταν και ο πρώτος National Director του πρωταθλήματος και ο 1ος ελληνικός αγώνας έγινε στο Passport στον Πειραιά τον Ιανουάριο του 2012.

Στα τέλη του 2014 με μια λιτή ανακοίνωση μέσω της επίσημης ελληνικής σελίδας του GBOB μάθαμε ότι το πρωτάθλημα δεν θα συνεχιζόταν στη χώρα μας και πήραμε την απόφαση να υποστηρίξουμε εμείς τη συνέχειά του με την νεοσύστατη εταιρεία μας Modern Mental Rebels.

Πρακτικά μέσα σε ένα μόλις μήνα καταφέραμε να οργανώσουμε ένα Knock Out τελικό γύρο που έστειλε τους τελευταίους νικητές CORETHEBAND από την Κρήτη, στο Όσλο της Νορβηγίας και εκεί κατέκτησαν την 4η θέση – την υψηλότερη θέση που έχει πάρει μέχρι σήμερα η Ελλάδα στο πρωτάθλημα.

Στο ελληνικό GBOB μέχρι σήμερα έχουν ήδη συμμετάσχει περισσότερα από 100 μουσικά συγκροτήματα που διαγωνίστηκαν σε 8 προκριματικούς γύρους και 3 τελικούς που ανέδειξαν τους μεγάλους νικητές οι οποίοι εκπροσώπησαν την χώρα μας στους παγκόσμιους τελικούς:
• Αγγλία (Trip – Λονδίνο, 2012-13)
• Ταϊλάνδη (Bombing the Avenue – Σάνγκ Μάι, 2013-14)
• Νορβηγία (CORETHEBAND – Oslo, 2014-15).

Ο θεσμός των Battle Of The Bands έχει γίνει αρκετά διαδεδομένος τελευταία. Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει κατά τη γνώμη σου το GBOB απο τους υπόλοιπους διαγωνισμούς τέτοιου είδους;
Ότι δεν είναι διαγωνισμός (γέλια).

Τουλάχιστον όχι όπως το εννοούμε στην Ελλάδα. Είναι ο εύκολος τρόπος να περιγράψεις ένα φεστιβάλ με μπάντες που συμμετέχουν για ένα έπαθλο ως διαγωνισμό – η πραγματικότητα όμως είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα από αυτή την κυνική περιγραφή.

Το Global Battle Of The Bands λόγω αυτού του «θορύβου» που έχει δημιουργηθεί παγκοσμίως με τα Battles (τα οποία στην πλειονότητά τους προωθούν αρνητικά συναισθήματα μεταξύ των γκρουπ που συμμετέχουν) θα μπορούσε να λέγεται Olympic Games Of The Bands.

Η λογική, η φιλοσοφία και ο τρόπος που ντύνεται όλο αυτό έχει την έννοια της ανακάλυψης νέας μουσικής, μπαντών που παίζουν στην σκηνή της πόλης σου, της χώρας σου και γιατί όχι και σε άλλες χώρες.

Με δυο κουβέντες οι διαγωνισμοί χωρίζουν τις μπάντες σε στρατόπεδα. Στο GBOB οι μπάντες ανακαλύπτουν η μία τη μουσική της άλλης, γκρεμίζουν τον τοίχο που τις χωρίζει μεταξύ τους και στην επόμενη μέρα συνθέτουν μαζί τη μουσική σκηνή της πόλης, της χώρας, του κόσμου.

Αν κάποιος διαβάζοντας τα παραπάνω θεωρεί ότι αυτά είναι αμπελοφιλοσοφίες αρκεί να δει τις συνεργασίες που έχουν προκύψει μεταξύ νικητών και ηττημένων μόνο στο GBOB της χώρας μας. Συνεργασίες που δεν περιορίζονται μόνο σε κοινά gigs αλλά πάνε ακόμη μακρύτερα – ακόμη και σε κοινά εγχειρήματα όπως κοινά tour και άλλα.

Σε τι μπάντες είναι ανοιχτό το GBOB και τι βραβεία δίνονται στους νικητές;
Όλα τα είδη και όλες οι γλώσσες επιτρέπονται. Οι μπάντες αρκεί να παίζουν ζωντανά τα δικά τους κομμάτια – μπάντες που βασίζονται καθαρά σε samples τα οποία δεν παίζουν ζωντανά εκείνη τη στιγμή δεν είναι δεκτές στο πρωτάθλημα. Πρακτικά μια μπάντα που παίζει ηλεκτρονική μουσική αν ερχόταν με ένα laptop και έναν dj που απλά πατάει το Play δεν θα μπορούσε να λάβει μέρος. Αν όμως ο DJ είχε ένα pad μπροστά του με σκόρπιους ήχους και έπαιζε τα samples δε θα υπήρχε κανένα πρόβλημα.

Το βραβείο του Εθνικού πρωταθλητή είναι να ταξιδέψει εκτός χώρας με τα έξοδα πληρωμένα για τον παγκόσμιο τελικό – αν και ως MMR του κάνουμε πρόταση αν θέλει να συνεργαστεί μαζί μας έως 1 χρόνο μετά τη νίκη του υποστηρίζοντας τον στα επόμενα βήματά του.

Από ένα δισκογραφικό συμβόλαιο και publishing rights με την EMI μέχρι tour με τη Shakira και τους Depeche Mode – αυτά είναι μερικά από τα add ons που έχουν πάρει στο παρελθόν παγκόσμιοι νικητές του GBOB και αναφέρομαι με αυτό τον όρο «addons=πρόσθετα» γιατί η πραγματικότητα του πρωταθλήματος παραμένει η ΔΙΑΚΡΙΣΗ, η ΤΙΜΗ του να εκπροσωπήσεις τη χώρα σου και να το «σηκώσεις» για εκείνη. Η εμπειρία του ταξιδιού από μόνη της είναι συναρπαστική, πόσο μάλλον το να μείνεις στο ίδιο ξενοδοχείο για μερικές μέρες με μπάντες από όλο τον κόσμο ανταλλάσσοντάς απόψεις, παίζοντας μουσική, προχωρώντας την ωρίμανση της μπάντας σου στο επόμενο στάδιο.

Μίλησε μου λίγο για τις φετινές συμμετοχές και δώσε μου σε παρακαλώ ένα στίγμα των όσων θα δούμε στον Ελληνικό τελικό σε λίγες ημέρες.
Φέτος το πρωτάθλημα λαμβάνει χώρα σε 3 γύρους – 2 προκριματικούς και έναν τελικό, ενώ συμμετέχουν συνολικά 28 σχήματα από όλη την Ελλάδα: από Κρήτη ως και την Αλεξανδρούπολη.

Κάθε μπάντα έχει το δικό της μουσικό ύφος και χαρακτήρα και είναι φανταστικό από μόνο του σε ένα και μόνο event να μπορείς να δεις τόσες μπάντες από τόσα διαφορετικά μέρη της χώρας που παίζουν διαφορετικά μουσικά ιδιώματα.

Ο Ελληνικός τελικός σίγουρα θα είναι ένας από τους πλέον έντονους τελικούς που πρόκειται να ζήσουμε στο πρωτάθλημα και αυτό γιατί λόγω ισοβαθμίας στον πρώτο γύρο πέρασαν 9 μπάντες και με το ελάχιστο των 7 από τη Θεσσαλονίκη πάμε στις 16. Οπότε αναμένετε ένας τελικός με 16-18 μπάντες στην Αθήνα και δεν υπολογίζω μέσα σε αυτές την guest μπάντα που παίζει κατά τη διάρκεια της καταμέτρησης (πρακτικά τους CORETHEBAND τους περσινούς νικητές).

Λέμε επίσης να εισάγουμε την έννοια της επιτροπής χωρίς δικαίωμα ψήφου. Όπου 3-4 πολύ σημαντικοί άνθρωποι θα έχουν την ευκαιρία να μιλήσουν για τις 3 μπάντες που ξεχώρισαν οι ίδιοι αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας (οπότε δεν θα μπορούν να την επηρεάσουν).

Θα έχει ακόμη μεγαλύτερη πλάκα αυτό γιατί εκεί θα δούμε και αν η συλλογική συνείδηση συμφωνεί με τους «ειδικούς» ή όχι.

Αν κάποιος πιστεύει ότι αυτό θα τραβήξει ώρες ατελείωτες μάλλον δεν έχει ζήσει το ρυθμό που τρέχουμε τους αγώνες. Πραγματικά θα εκπλαγείτε ευχάριστα από τη συνεχή δράση!

GBOB1

Απο τις μπάντες που βρίσκονται στους ημιτελικούς, υπάρχει ξεκάθαρο φαβορί;
Όχι! Υπάρχουν μπάντες που ξεχώρισα εγώ προσωπικά αλλά αυτό δεν λέει τίποτα. Ακριβώς αυτό είναι το κέρδος του να μην έχεις επιτροπή με δικαίωμα ψήφου στο πρωτάθλημα. Δεν έχεις συμπάθειες, δεν έχεις ειδικούς, δεν έχεις μαρκετίστες που αποφασίζουν για το τι είναι καλό.

Η συλλογική συνείδηση του μείγματος του κόσμου που θα βρεθεί εκείνο το βράδυ στο venue που θα γίνει ο τελικός θα είναι και αυτή που θα καθορίσει ποιος αξίζει τον τίτλο του Πρωταθλητή Ελλάδας.

Ακόμα και αν μια ή δύο μπάντες μπορεί να σάρωσαν στον ημιτελικό αυτό δε λέει πολλά περισσότερα από το ότι μιλάμε για «promising σχήματα» που αξίζει να δουλέψουν. Η ψήφος του ημιτελικού είναι «χαλαρή ψήφος».

Στον τελικό το παιχνίδι αλλάζει και η σοβαρότητα του να επιλέξεις αυτόν που θα εκπροσωπήσει τη χώρα σου μουσικά στο παγκόσμιο είναι πολύ μεγάλο αντίβαρο και κριτήριο ωρίμανσης της ανώνυμης ψήφου.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο μεγάλος τελικός θα γίνει στο Βερολίνο με τη συμμετοχή 25 συνολικά χωρών. Τι συμβουλές θα έδινες στην Ελληνική συμμετοχή που θα κάνει το ταξίδι στη Γερμανία;
Η μπάντα πηγαίνει ως μέρος Ελληνικής αποστολής δεν την αφήνουμε μόνη της οπότε υπάρχουν πολλά πράγματα που θα λέμε ούτως ή άλλως σε όλο το διάστημα. Το κυριότερο είναι πάντως ως συμβουλή: «Να είναι ο εαυτός της και να μη θεωρεί ότι έχει κάτι να ζηλέψει από τις άλλες μπάντες».

Σε ένα Champions League όλοι πρώτα και κύρια είναι Champions στην αρένα.

Θεωρείς πως μια μπάντα θα πρέπει να επενδύσει σε έναν διαγωνισμό όπως το GBOB; Δε πιστεύεις πως ενδεχομένως η απότομη έκθεση θα έχει τα αντίθετα αποτελέσματα στην καριέρα ενός συγκροτήματος;
Συμφωνώ απολύτως ότι η απότομη έκθεση έχει αντίθετα αποτελέσματα. Το GBOB και εμείς ως εταιρεία δεν προωθούμε όμως την απότομη έκθεση – αυτό είναι παιχνίδι των majors. Τo GBOB έχει indie προσανατολισμό και στις indie μπάντες το μυστικό κρύβεται στο long term παιχνίδι και όχι στα απότομα φουσκώματα και ξεφουσκώματα. Είναι και θέμα της μπάντας πάντως.

Οι Coretheband από την Κρήτη που κέρδισαν πέρυσι γύρισαν από τη Νορβηγία 4οι στον κόσμο. Θα μπορούσαν να αρχίσουν να περηφανεύονται το κατόρθωμά τους και να είναι τώρα ο καθένας σε μια άλλη μπάντα. Αντί αυτού, κατάλαβαν ότι έπρεπε να σταθούν στο ύψος του ονόματος και δούλεψαν σοβαρά για να το καταφέρουν. 80 συναυλίες μέσα στο 2015, 3 video clips, επαγγελματική φωτογράφιση, κυκλοφορία δίσκου σε CD το Δεκέμβρη κάθε άλλο παρά αντίθετο αποτέλεσμα το λες αν σκεφτείς ότι πριν μπουν στο GBOB είχαν ένα ερασιτεχνικό demo και μερικές μέτριες φωτογραφίες να τους συνοδεύουν.

Βοηθήσαμε και εμείς όσο μπορούσαμε αλλά πρώτα και κύρια η ίδια η μπάντα ήθελε να βοηθήσει τον εαυτό της.

Από την κριτική επιτροπή – σε παγκόσμιο επίπεδο – έχουμε δει να περνούν κορυφαία ονόματα της μουσικής βιομηχανίας όπως ο Glen Matlock των Sex Pistols ή ο παραγωγός των U2 Steve Lillywhite. Είναι αυτό απο μόνο του κίνητρο για μια Ελληνική μπάντα να συμμετέχει;
Νομίζω ότι το σοβαρότερο πράγμα που κερδίζει κάποιος από το GBOB είναι την ευκαιρία να δει τη μπάντα του σοβαρότερα από ότι ήδη τη βλέπει (σε όποιο στάδιο και αν φτάσει).

Ωραία είναι τα ονόματα – πολύ καλό είναι να σε βλέπουν άνθρωποι που πριν δεν ήξεραν ούτε την ύπαρξή σου και έχουν κάποιο ουσιώδη ρόλο στη βιομηχανία αλλά επί της ουσίας το μεγαλύτερο κίνητρο παραμένει η επιλογή να κάνεις άλλο ένα gig σε ένα τυχαίο venue μαζεύοντας όσους φίλους σου μπορείς να μαζέψεις ή να βάλεις στόχο για κάτι πιθανότατα μεγαλύτερο από εσένα. Είναι τόσο συναρπαστικό αν το αντιληφθείς που μοιάζει μονόδρομος η επιλογή.
Πιστεύεις πως το μουσικό ύφος μιας μπάντας μπορεί να την φέρει σε καλύτερο σημείο, τουλάχιστον στην εκκίνηση του διαγωνισμού;
Όχι. Αυτό που μπορεί να την φέρει σε καλύτερο σημείο είναι να μην είναι αλαζονική ως προς τους άλλους, να πάρει στα σοβαρά τον αγώνα και τον εαυτό της και να μην υποκριθεί ότι είναι κάτι άλλο από αυτό που είναι.

GBOB2

Ο κόσμος πως βλέπει το συγκεκριμένο εγχείρημα; Στα videos που ανεβάζετε πάντως στις σελίδες σας στα social media φαίνεται πως η διασκέδαση χτυπάει κόκκινο.
Οι αγώνες έχουν ως standard πλέον το κομμάτι της παρουσίασης (έχουμε 2 παρουσιαστές φέτος την Anny Οικονόμου και τον Deejay Nic), ένα video presentation των συγκροτημάτων που παίζει σε projector screen και μια συνεχόμενη ροή που δεν αφήνει κανέναν να νιώσει ότι βαριέται. Οι αλλαγές μεταξύ των μπαντών είναι 4 λεπτά, 1 λεπτό πρακτικά για να κατέβει η προηγούμενη μπάντα και 3 λεπτά για να ετοιμαστεί αυτή που μόλις ανέβηκε. Υπάρχει floor manager όπως σε μια τηλεοπτική παραγωγή και η όλη ροή περιλαμβάνει το συνδυασμό: ένταση, δράση, έντονος ρυθμός, ποτό και έντονα συναισθήματα.

Το κυριότερο είναι ότι περνάμε καλά και εμείς που το στήνουμε και οι μπάντες που λαμβάνουν μέρος. Το mood είναι καλό και η Jägermeister άφθονη όποτε πώς να μην χτυπήσει κόκκινο η διασκέδαση.

 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το GBOB πατήστε εδώ.

ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΟΛΙΚΑΣ
Κολλημένος με τις λεπτομέρειες, οι οποίες πιστεύει πως κάνουν τη διαφορά, ο Νικόλας ξεκίνησε το 2009 με το rockyourlife.gr να ασχολείται λίγο πιο σοβαρά με τις αγαπημένες του μουσικές, προσπαθώντας να πείσει ότι το rock είναι καλύτερο στις πιο απλές μορφές του.