ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ IN FOCUS/TOP STORIES

Οι 80 δίσκοι που έγραψαν την ιστορία του punk (Α’ Μέρος 80-40)

Το rockyourlife.gr ολοκληρώνει το αφιέρωμα του στα 40 χρόνια του punk με τους 80 δίσκους που ήταν οι πιο επιδραστικοί, πρωτοποριακοί, εμπορικά πετυχημένοι ή απλά οι καλύτεροι. (Α’ Μέρος) Στέλιος Μπασμπαγιάννης – Στέλιος Βογιατζάκης 80 Various Artists-Διατάραξη Κοινής Ησυχίας (1984) Τραγούδια όπως το “Μπασταρδοκρατία” είναι ύμνοι της ελληνικής punk σκηνής…

Το rockyourlife.gr ολοκληρώνει το αφιέρωμα του στα 40 χρόνια του punk με τους 80 δίσκους που ήταν οι πιο επιδραστικοί, πρωτοποριακοί, εμπορικά πετυχημένοι ή απλά οι καλύτεροι. (Α’ Μέρος)

Στέλιος Μπασμπαγιάννης – Στέλιος Βογιατζάκης

diataraksikoinis80 Various Artists-Διατάραξη Κοινής Ησυχίας (1984)
Τραγούδια όπως το “Μπασταρδοκρατία” είναι ύμνοι της ελληνικής punk σκηνής και ισχύουν αιώνια με κάθε εκδοχή της νεότερης Ελληνικής δημοκρατίας. Αυτή η συλλογή είναι ο θεμέλιος λίθος του punk της χώρας μας.

punkand79 Various Artists-Punk And Disorderly (1981)
Το πρώτο από τα τρία μέρη μιας συλλογής που περιλάμβανε συγκροτήματα από το δεύτερο κύμα του punk.  Για τους οπαδούς των GBH, των Blitz και της μοϊκάνας, το “Punk And Disorderly” είναι απολαυστικό  ακόμα και σήμερα.

Black_Parade78 My Chemical Romance-The Black Parade (2006)
Δεν ξέρω αν είναι δικαιολογημένες οι σφαλιάρες που έχει φάει το emo, αλλά το “The Black Parade” είναι, ας πούμε, το “A Night At The Opera” του. Πιο φιλόδοξοι από όσο μια παρέα μουτρωμένων emo θα έπρεπε κανονικά να είναι και άψογοι στην υλοποίηση του οράματος τους, οι My Chemical Romance φτάνουν το είδος στα όρια του.

hearseesay77 Discharge-Hear Nothing, See Nothing, Say Nothing (1982)
Η σχέση τους με τη μελωδία είναι ελάχιστη αλλά ο πολιτικός λόγος τους επιτίθεται σε κάθε μορφής κατεστημένο και εκφράζει τις ανησυχίες της εποχής. Ο ξερός μεταλικός ήχος του ντεμπούτου των Discharge δεν πέρασε απαρατήρητος από τα thrash metal και crossover συγκροτήματα που ακολούθησαν.

tellusthetruth76 Sham 69-Tell Us The Truth (1978)
Οι Sham 69 βγήκαν από τις πιο βίαιες κερκίδες των αγγλικών γηπέδων και ήταν το συγκρότημα για τους χούλιγκανς ομάδων όπως η Millwall. Και μπορεί να μη διακρίθηκαν για την κομψότητα τους, αλλά με δίσκους όπως το “Tell Us The Truth” και τραγούδια όπως το “If The Kids Are United” έδωσαν φωνή σε χιλιάδες νεαρούς που αναζητούσαν κοινούς δεσμούς και έβλεπαν τον μεγάλο εχθρό στο πρόσωπο τπυ “συστήματος”.

StockholmSyndrome75 Backyard Babies-Stockholm Syndrome (2003)
Ατελείωτα ηλεκτρικό μεταλικό punk, το ιδανικό soundtrack για νυχτερινούς καβγάδες σε κακόφημα μπαρ και σκοτεινά σοκάκια. Οι στίχοι τους είναι γεμάτοι οξύ και ματώνουν τους πάντες χωρίς να κάνουν διακρίσεις.

Rancid74 Rancid-And Out Come The Wolves (1995)
Άγριοι λύκοι του περιθωρίου που βγήκαν στη γύρα με το επιθετικό ska punk τους αλλά έμειναν υποτιμημένοι, σε μια εμπορικά χρυσή περίοδο, γιατί δεν υπέκυψαν στην εμπορικότητα όπως έκαναν αδίστακτα κάποιοι άλλοι της γενιάς τους.

Crossover73 D.R.I.-Crossover (1987)
Το πιο τίμιο συγκρότημα του crossover μεταξύ metal και hardcore.  Τα τραγούδια τους σπανίως ξεπερνούσαν τα δύο λεπτά, αλλά κάθε φορά προλάβαιναν με ένα θαυματουργό τρόπο να πουν τα πάντα και να βρίσκουν την ουσία.

Scum72 Napalm Death-Scum (1987)
Με το grindcore των Napalm Death, η ταχύτητα και ο θόρυβος δοκιμάζουν τα ανθρώπινα όρια και τα συντρίβουν με άνεση. Το “Scum” κερδίζει μερικούς έξτρα πόντους επειδή, σύμφωνα με το βιβλίο Guinness, έχει την τιμή να περιέχει το πιο σύντομο τραγούδι όλων των εποχών.

Smashalbumcover71 The Offspring-Smash (1994)
Το “Smash” έσπασε τα ταμεία αλλά έφερε τους Offspring στο εδώλιο του κατηγορουμένου επειδή έγιναν δήθεν τα αγαπημένα παιδιά του MTV. Ακόμα και έτσι να ήταν, το συγκρότημα απέδειξε ότι είχε χαρακτήρα, κιθάρες που γδέρνουν, πιασάρικα ρεφρέν και στίχους που μιλούν κατ’ ευθείαν στην καρδιά των εφήβων των προαστίων. Το πλήρες πακέτο, δηλαδή.

HighVisibility70 Hellacopters-High Visibility (2000)
Η σουηδική απάντηση στο garage punk των Αμερικάνων και των Βρετανών. Οι Hellacopters δημιούργησαν τη δική τους σχολή, αποδεικνύοντας ότι δεν είναι καθόλου παράταιρο να εμπνευστείς και από τους Clash και από τους Kiss.

69DropkickMurphys69 Dropkick Murphys-The Warrior’s Code (2005)
Το “The Warrior’s Code” είναι μια ξεσαλωμένη και εξουθενωτική celtic punk γιορτή που αφήνει ένα τεράστιο χαμόγελο. Ταιριάζει περισσότερο με ένα ή περισσότερα pints μαύρης Guinness και όχι με ιρλανδικό ουίσκι.

WorldsApart68 Deus Ex Machina-Worlds Apart (1993)
Πάντα στην πρώτη γραμμή και πάντα πρόθυμοι να παίξουν για ένα κοινωνικό σκοπό, οι Deus Ex Machina ήταν η ελληνική αγγλόφωνη απάντηση στο σκοτάδι του γιαπισμού των 90’s.

67Crass67 Crass-Christ-The Album (1982)
Οι Crass είναι μοναδική περίπτωση συγκροτήματος επειδή η μουσική έρχεται δεύτερη και σημασία έχει η προσήλωση στην ιδεολογία. Ο αναρχισμός, η αντικουλτούρα, ο αγώνας κατά του κατεστημένου και της οργανωμένης θρησκείας, η οικολογική συνείδηση, η αίσθηση του κοινόβιου, σε ένα μόνο σχήμα, σε ένα μόνο album.

NoNewYork66 Various Artists-No New York (1978)
O Brian Eno πηγαίνει στη Νέα Υόρκη και επιμελείται μια ιστορική συλλογή με καλλιτέχνες που απορρίπτουν κάθε ορθόδοξη μορφή σύνθεσης. Η ατονική μουσική, η avant jazz, το noise rock, το μεταλλαγμένο blues πέφτουν στα χέρια του James Chance, της Lydia Lunch και του Arto Lindsay και κάπως έτσι μαθαίνουμε το “No Wave”.

StiffLittleFingersHanx65 Stiff Little Fingers-Hanx! (1980)
Το απόλυτο punk live album, για κάθε αντιρρησία το κοινωνικού κατεστημένου. Ο  Jake Burns και η παρέα του χτίζουν τον δικό τους τοίχο από κιθάρες αιχμηρές σαν συρματόπλεγμα και στίχους που κόβουν σαν την λεπίδα του Jack του Αντεροβγάλτη.

monks64 The Monks-Black Monk Time (1966)
Μια παρέα Αμερικανών στρατιωτών που υπηρετούν στη Γερμανία ντύνονται καλόγεροι και παίζουν τα garage τραγούδια τους κάνοντας τόση φασαρία όση δεν είχε κάνει κανένας μέχρι τότε. Οι Monks ήταν punks δέκα χρόνια πριν το punk.

WalkAmongUs63 Misfits-Walk Among Us (1982)
Φτηνές ταινίες βήτα διαλογής για zombies, Αρειανούς και βαμπίρ, κιθάρες σαλεμένης γκαραζομπάντας, ένας τραγουδιστής που θαυμάζει τον Elvis και το πανκ συναντάει την κόμικ διάσταση του, με ταχύτητα ρουκέτας RPG.

DieElectricEels62 Electric Eels-Die Electric Eels (2014)
Διαλύθηκαν το 1975, το πρώτο τους single κυκλοφόρησε τρία χρόνια αργότερα και αυτή εδώ η συλλογή είναι μια υπενθύμιση του έργου τους, το οποίο αποδεικνύει ότι, αν οι Electric Eels δεν τα παρατούσαν νωρίς, σήμερα θα τους μνημονεύαμε με τους υπόλοιπους πρωτεργάτες του punk.

BikiniKil61 Bikini Kill-The CD Version Of The First Two Records (1994)
Τα riot grrrls διδάχτηκαν από την Patti Smith και τις Slits, αλλά το μάτι τους γυάλιζε περισσότερο. Το δικό τους punk τους ήταν πιο στρατευμένο, επιθετικά φεμινιστικό και ηχητικά περισσότερο φασαριόζικο. Η Kathleen Hanna Οι Bikini Kill ήταν οι καλύτερες από όλες.

IAgainstI

60 Bad Brains-I Against I (1986)
Οι Bad Brains έβαλαν στον υπερηχητικό αλλά συχνά μονοδιάστατο κόσμο του λευκού αμερικάνικου hardore το ska, το funk και το dub, αλλά η μουσική τους παρέμεινε τόσο βαριά όσο τα dreadlocks του. Αν έχετε ακόμα αμφιβολίες για το πόσο σημαντικοί υπήρξαν, η φετινή υποψηφιότητα τους για το Rock & Roll Hall Of Fame θα πρέπει να σας πείσει.

Descendents59 Descendents-Milo Goes To College (1982)
Γρήγορο και ορμητικό μελωδικό punk από μια παρέα 19χρονων Καλιφορνέζων, οι οποίοι έγιναν, μια δεκαετία αργότερα, η κυριότερη έμπνευση για την παρέα των Offspring, των Green Day, των Blink 182 και όλων των υπόλοιπων που έβαλαν φωτιά στα αμερικάνικα charts.

American_Idiot_cover58 Green Day-American Idiot (2004)
Δίσκος που εμφανίστηκε ακριβώς τη στιγμή που έπρεπε, στην πιο σκοτεινή περίοδο της προεδρίας του George Bush του νεότερου, το “American Idiot” έγινε Το “Tommy” του punk και έδωσε στους Green Day Day την αξιοπιστία που δεν είχαν. Η τεράστια εμπορική επιτυχία του απέδειξε ότι εκείνη την περίοδο χτύπησαν ευαίσθητες χορδές πιο αποτελεσματικά από οποιονδήποτε άλλον.

Zounds57 Zounds-The Curse Of Zounds (1981)
Οι Zounds έμειναν πιστοί στο punk ήθος χωρίς να κάνουν μέχρι σήμερα εκπτώσεις στην ιδεολογία και την αισθητική τους. Το “The Curse Of Zounds” είναι ένα post punk διαμάντι στο οποίο τα τραγούδια και όχι το ύφος έχουν τον πρώτο λόγο. Σε έναν δίκαιο κόσμο θα τους ήξεραν εκατομμύρια άνθρωποι.

DeadBoys56 Dead Boys-Young, Loud And Snotty (1977)
Αυτοί δεν είχαν τις καλλιτεχνικές ανησυχίες των υπόλοιπων συγκροτημάτων από το Ohio. Μαθήτευσαν στο αμερικάνικο garage, άκουσαν το βρετανικό punk και βρήκαν στο πρόσωπο του αδικοχαμένου Stiv Bators έναν frontman που έφτυνε λέξεις με αναίδεια. Το αποτέλεσμα ήταν ένα φασαριόζικο classic, ο Ντένις ο Τρομερός του punk.

Jeopardy55 The Sound-Jeopardy (1980)
Στην Ελλάδα αγαπάμε το συναρπαστικό ντεμπούτο των Sound, με τις νευρικές μπασογραμμές, τα motorik beats που μοιάζουν έτοιμα να εκτροχιαστούν αλλά πάντα μένουν στις ράγες και τα synths που φωτίζουν τις σκιές του ήχου τους. Tο αγαπάμε επειδή είναι ο καθρέφτης της ψυχής του Adrian Borland, ενός ανθρώπου που τελικά could’t escape himself, και επειδή έχει τόση ένταση που δεν σε βυθίζει στην απαισιοδοξία του.

NoMoreHeroes54 The Stranglers-No More Heroes (1977)
Για τους Sex Pistols και το σινάφι τους οι Stranglers ήταν πολύ γέροι για να γίνουν αποδεκτοί στη νέα εποχή. Κανένα πρόβλημα, αφού το συγκρότημα από το Guildford αποδείχτηκε το ίδιο σκληροτράχηλο και ανάγωγο με τους υπόλοιπους. Επιπλέον, οι μελωδίες τους που δεν ντρέπονταν καθόλου για τις pop και progressive επιρροές τους ήταν ακαταμάχητες.

AttheDrive53 At The Drive-In- Relationship Of Command (2000)
Δίσκος που κόβει την ανάσα με τη φιλοδοξία, την εκτελεστική τελειότητα και τη σημασία στην λεπτομέρεια. Αν θεωρήσουμε ότι οι Ramones και οι Damned είναι τα πρώτα βήματα του punk στον κόσμο, τότε το post hardcore του “Relationship Of Command” είναι το διδακτορικό του. Δεν προκαλεί καμία εντύπωση ότι το επόμενο βήμα αυτών των τύπων ήταν η δημιουργία των Mars Volta.

AlternativeTV-52 Alternative TV-The Image Has Cracked (1978)
Ο Mark Perry, ο άνθρωπος που αποφάσισε ότι το punk ήταν κάτι για το οποίο άξιζε να γράψει κάποιος και δημιούργησε το ιστορικό fanzine “Sniffin’ Glue”, αλλάζει ρόλο και σχηματίζει τους Alternative TV. Το ντεμπούτο τους περιέχει το “Action Time Vision”, ένα “κάλεσμα στα όπλα” όπου “quarter notes don’t mean a thing, listen to rhythm and listen to us sing”.

HexnductionHour51 The Fall-Hex Enduction Hour (1982)
Ο Mark E. Smith, ο αγαπημένος μας μισάνθρωπος,, εκτοξεύει το δηλητήριο του συνοδευόμενος από τη γνωστή απολαυστική post punk κακοφωνία των Fall. Μην τρομάξετε αν το “Hex Enduction Hour” σας φανεί με την πρώτη ένα αφόρητο ηχητικό αχούρι. Στα σπλάχνα του κρύβει εξαιρετικό γούστο και γνώση της μουσικής, από το art rock έως το kraut.

AgainstTheGrain50 Bad Religion-Against The Grain (1991)
Στους Bad Religion πρέπει να πιστωθεί ότι με τους καλοδουλεμένους στίχους τραγουδιών όπως το “21stCentury Digital Boy”, οι οποίοι αποτελούν προϊόντα ώριμης σκέψης, έγιναν οι σοφοί μέντορες των σύγχρονων punk συγκροτημάτων. Πρέπει επίσης να τους πιστωθεί ότι τα riffs και οι μελωδίες τους δημιούργησαν τη σχολή της Epitaph, από την οποία έμαθαν το punk χιλιάδες έφηβοι των 90’s.

Songsthelordtaughtus49 The Cramps-Songs The Lord Taught Us (1980)
Ένας τρελός επιστήμονας και η πιστή σύντροφος του άρπαξαν το πρώιμο rock ‘n’ roll και το garage από τα γεννητικά όργανα και το μπόλιασαν με punk και ανεξέλεγκτη σεξουαλικότητα. Κάπως έτσι γεννήθηκε το ντεμπούτο των Cramps για το οποίο, είμαι σίγουρος, ένας ψυχίατρος θα είχε να πει πολλά.

YouthEvol48 Sonic Youth-Evol (1986)
Η κλασική σύνθεση των Sonic Youth είναι στη θέση της, και με αυτό το δίσκο το συγκρότημα κάνει το μεγάλο εξελικτικό βήμα που τους μετατρέπει από καλούς μαθητές του ατονικού No Wave που ακόμα πειραματίζονται σε δημιουργούς του σύγχρονου αμερικάνικου ανεξάρτητου ήχου.

Nuggets_Volume_147 Various Artists-Nuggets: Original Artifacts From The First Psychedelic Era 1965-1968 (1972)
Τα singles από την εποχή της ψυχεδέλειας και του garage που διάλεξε ο Lenny Kaye για αυτή την εμβληματική συλλογή επηρέασαν όσο καμία άλλη μουσική τα punk συγκροτήματα που εμφανίστηκαν λίγο αργότερα.

XLos Angeles46 X-Los Angeles (1980)
Στο ντεμπούτο τους, οι X κρατούν την ενέργεια και την τραχύτητα του punk αλλά την μπολιάζουν με rockabilly και country, ξεχωρίζοντας αμέσως από τα υπόλοιπα καλιφορνέζικα συγκροτήματα της εποχής. Και, επίσης σε αντίθεση με τα υπόλοιπα καλιφορνέζικα συγκροτήματα της εποχής, ξέρουν να παίζουν.

TheΑdvertsCrossing45 The Adverts-Crossing The Red Sea With The Adverts (1978)
Λάτρεις της pop μελωδίας, οι Adverts ανταμείφθηκαν με ένα Top 20 hit για το “Gary Gilmore’s Eyes”, το οποίο δεν περιλαμβάνεται σε αυτό το ντεμπούτο τους. Υπάρχουν όμως δυναμιτάκια όπως το “One Chord Wonders” και το “Bored Teenagers” που συνοψίζουν σε λίγα λεπτά το πνεύμα της εποχής. Είναι άδικο που συχνά τους αφήνουμε στο περιθώριο όταν μιλάμε για την πρώτη γενιά του βρετανικού punk.

44 Joe Jackson-Look Sharp! (1979)
Ο Joe Jackson δεν μπαίνει στο τσουβάλι του punk λόγω της ποικιλομορφίας του έργου του. Αλλά το 1979 έβλεπε τι συνέβαινε γύρω του και στο ντεμπούτο του χρησιμοποίησε την punk ενέργεια της εποχής για να ντύσει τις εθιστικές pop μελωδίες και τους κυνικούς, ποτισμένους με ξύδι, στίχους του για τις ανθρώπινες σχέσεις.

SocialDistortion43 Social Distortion-Somewhere Between Heaven And Hell (1992)
Ο Mike Ness είναι ένας σύγχρονος James Dean, ένας πραγματικός outsider που λατρεύει το rockabilly, την country αλλά και τους Clash. Στον καλύτερο δίσκο της καριέρας τους, οι Social Distortion είναι επιθετικοί και στοχαστικοί ταυτόχρονα επειδή για τύπους όπως ο Ness το μέλλον δεν είναι ποτέ ρόδινο.

Siouxsie_&_the_Banshees42 Siouxsie And The Banshees-Juju (1981)
Η μυθική βασίλισσα του βρετανικού punk ήταν κολλητή των Sex Pistols αλλά το δικό της μουσικό όραμα ήταν πιο σκοτεινό και δυσοίωνο. Το “Juju” την βρίσκει περισσότερο γοτθική –αλλά όχι gothic-  να δημιουργεί ασύλληπτες ιστορίες φαντασίας γύρω από τις οποίες ο John McGeoch υφαίνει έναν αδιέξοδο κιθαριστικό ιστό και ο Budgie χτίζει ένα τοίχος από tribal τύμπανα.

radiobirdmanradios141 Radio Birdman-Radios Appear (1977)
Οι Αυστραλοί έχουν παράδοση στο σκληροτράχηλο rock και τα punk συγκροτήματα τους δεν ξέφυγαν από αυτόν τον κανόνα. Το “Radios Appear” είναι το ένα από τα δύο εμβληματικά punk albums που έβγαλε η χώρα. Ακριβώς τα ίδια πράγματα θα διαβάσετε για το ντεμπούτο των Saints λίγο παρακάτω.

CD_The_Undertones140 The Undertones-The Undertones (1979)
Πέντε νεαροί από το Derry της Βόρειας Ιρλανδίας βλέπουν τη φρίκη που εκτυλίσσεται γύρω τους και αμύνονται δημιουργώντας τον δικό τους κόσμο και τον δικό τους ήχο, στον οποίο το πρωτόλειο punk μπολιάζεται με pop μελωδία. Τα χρόνια της αθωότητας επιστρέφουν όταν ακούς τραγούδια όπως το “Teenage Kicks” και το “Here Comes The Summer” τα οποία γράφτηκαν με φόντο τα πολεμοχαρή murals και τα πτώματα στους δρόμους.

 

Ο Στέλιος Βογιατζάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Σπούδασε δημοσιογραφία έχοντας σκοπό να περάσει τη ζωή του γράφοντας για μουσική. Στα επόμενα 20 χρόνια, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συντάκτης στο Έθνος, έγραψε για τα πάντα αλλά ποτέ για μουσική. Του αρέσουν οι Grand Magus αλλά και οι Take That, ο HP Lovecraft αλλά και η JK Rowling, Επίσης, δεν κουράζεται να κάνει χιλιάδες περιττά πράγματα στο Internet.

Latest from IN FOCUS

Go to Top