Posted On 21 Νοεμβρίου 2015 By In ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ With 2241 Views

Η κυριαρχία της rock μουσικής στη διαφήμιση

«Έντυσαν» με τη μουσική τους διαφημίσεις και τις κατέστησαν αξιομνημόνευτες. Μπορεί να μην θυμόμαστε πάντα ποιο προϊόν θέλησαν κάποιες εταιρείες να προωθήσουν, αλλά οι μελωδίες με τις οποίες το συνόδευσαν, οδηγούν κατευθείαν τη σκέψη μας σε εκείνα. Ο λόγος για τα rock συγκροτήματα που θέλησαν στη διάρκεια της καριέρας τους να συμβάλουν στη γνωστοποίηση κάποιου οικονομικού αγαθού, δανείζοντας τα τραγούδια τους. Κι όταν το μουσικό ενδιαφέρον και το συμφέρον γίνονται ένα, τότε το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό. Εμείς θα θυμηθούμε μερικά μόνο από αυτά, καθώς η ιστορία της rock μουσικής στη διαφήμιση είναι μακρά:

Οι Thin Lizzy συμμετείχαν στη  καμπάνια των Wrangler Jeans με το «The Boys Are Back In Town». Το κομμάτι κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1976 στο album τους «Jailbreak» και χρησιμοποιήθηκε ακόμα στο trailer του «Toy Story 2», μόνο που η λέξη «boys» αντικαταστάθηκε με τη λέξη… «toys». Τέλος, το συγκεκριμένο κομμάτι χρησιμοποιήθηκε και για το show «The Amazing Race: All – Stars».

«Διατριβή» στο χώρο της διαφήμισης έχουν κάνει οι Aerosmith, δείχνοντας ιδιαίτερη προτίμηση όχι μόνο στα ρούχα, αλλά και στα αυτοκίνητα. Μεταξύ άλλων έχουμε ακούσει τα tracks των Αμερικανών,  «Walk This Way» για λογαριασμό των The Gap (Jeans), «The Grind» για τη Sony, «Just Push Play» για την Dodge και «Dream On» για τη Buick.

Ως μία από τις ωραιότερες διαφημίσεις αυτοκινήτων έχει θεωρηθεί αυτή της Cadillac όπου ακούγεται το «Rock & Roll» στο οποίο οι Led Zeppelin αναφέρουν ότι: «It’s been a long time since I rock and rolled»…

Σε ουκ ολίγα σποτάκια έχουμε ακούσει και τον David Bowie. Ο Βρετανός καλλιτέχνης δάνεισε τη φωνή και τη μουσική του για τις ανάγκες προβολής μεγάλων εταιρειών. Συγκεκριμένα, το «λιθαράκι» του έβαλε με τα κομμάτια «Heroes» (Microsoft, FTD), «Young Americans» (Fidelity Investments), «Moonage Daydream» (Dunlop Tires), «Rebel Rebel» (Audi) και «Modern Love» (Pepsi) με τη συμμετοχή και της Tina Turner.

Στο διαφημιστικό χάρτη δεν θα μπορούσαν να μην έχουν συμπεριληφθεί οι Beatles και οι Rolling Stones, καθώς πολλοί μετρ του είδους θέλησαν να εξασφαλίσουν τη μουσική συμβολή των δύο κορυφαίων συγκροτημάτων. Τα θρυλικά «σκαθάρια» έχουν «εμφανιστεί» στην τηλεόραση,  στις διαφημιστικές εκστρατείες των εταιρειών Philips με το «Getting Better», Nortel Networks με το «Come Together» (το οποίο έπαιξε και σε διαφήμιση Ελληνικής εταιρίας τηλεπικοινωνιών), Target με το «Hello, Goodbye», Lincoln Mercury με το «Help», H & R Block με το «Tax Man» και Nike με το «Revolution».

Ανάμεσα στα τραγούδια της βρετανικής μπάντας του Mick Jagger που έχουν «παίξει» σε διαφήμιση είναι τα «I’m Free» (Chase), «Not Fade Away» (Scotch Video Tape), «She’s A Rainbow» (Apple-iMac), «You Can’t Always Get What You Want» (Coke, Motorola), «Jumpin’ Jack Flash» (Chevrolet) και «Start Me Up» (Microsoft Windows 95).

Πρόθυμοι να χρησιμοποιηθούν επιτυχημένα tracks τους σε διαφημιστικά σποτ έχουν υπάρξει και οι Queen. Η φωνή του Freddie Mercury έχει συνδεθεί με τόσα προϊόντα και ακούγεται ξανά και ξανά που είναι σαν να μην πέθανε ποτέ. Μεταξύ άλλων έχουμε απολαύσει τα «I Want To Break Free» (Coke), «I Want It All» (Twix), «Bohemian Rhapsody» (Mountain Dew), «I’m In Love With My Car» (Jaguar: με τη φωνή του drummer Roger Taylor), «Another One Bites The Dust» (Aiwa), «Crazy Little Thing Called Love» (The Gap) και «A Kind Of Magic» (Mobil).

Το καταναλωτικό κοινό δεν έμεινε ανεπηρέαστο ακούγοντας κάποια στιγμή τον Jimi Hendrix να ερμηνεύει τα «Foxy Lady» (M&Ms), «Crosstown Traffic» (Wrangler), «Purple Haze” (Pepsi, Apple), «Are You Experienced» (Reebok) και «Voodoo Child» (Toyota).

Για την τελευταία της διαφήμιση η εταιρεία παπουτσιών DSW επέλεξε να χρησιμοποιήσει το κλασικό «Who Are You» των Who, καθώς όπως ισχυρίζεται η ίδια: «τα παπούτσια λένε πολλά για την προσωπικότητά σου». Το συγκεκριμένο κομμάτι είχε συμπεριληφθεί στο ομότιτλο album της μπάντας το 1978 και ήταν το τελευταίο στο οποίο συμμετείχε ο drummer Keith Moon πριν το θάνατό του. Για τη διάδοση προϊόντων έχουν χρησιμοποιηθεί κι άλλα κομμάτια από τον κατάλογο μπάντας όπως τα «I Can See For Miles» (Sylvania), «I’m Free» (Saab), «Won’t Get Fooled Again» (Nissan), «Baba O’ Reily» (Nissan, HP, Ciscco), «Happy Johnny” (Hummer).

Ο βαθιά πολιτικοποιημένος Bruce Springsteen, με τα τραγούδια του, δεν βοηθά μόνο τους υποψήφιους προέδρους των ΗΠΑ στην προεκλογική τους εκστρατεία, αλλά και επιχειρηματίες.  Ερμήνευσε μέχρι και το «Santa Claus Is Comin’ To Town» για την προώθηση της αλυσίδας εστίασης στην κατηγορία των burgers Burger King, ενώ το «Born In The USA» έχει χρησιμοποιηθεί σε διαφημιστική καμπάνια της Chevrolet. Αλλά ούτε  και οι Fleetwood Mac πάνε πίσω, αφού ο Bill Clinton επέλεξε το «Don’t Stop» ως θεματικό κομμάτι της πρώτης του εκστρατείας, κυρίως στην Εθνική  Λαϊκή Συνέλευση του 1992. Και το ξαναέπαιξε και σε επόμενες εμφανίσεις του. Όσον αφορά στην προώθηση προϊόντων, έχουν ακουστεί tracks της rock μπάντας όπως τα «Albatross» (Heineken), «Chain» (Merrill Lynch) και «Go Your Own Way» (National Car Rental).

Αρκετά ήταν και τα τηλεοπτικά σποτ που προβλήθηκαν  με τη συνοδεία κομματιών των Kinks, οι οποίοι μεσουράνησαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 έως και το 1996. Οι ροκιές τους που «έντυσαν» τις εικόνες τις οποίες εμπνεύστηκαν οι διαφημιστές για χάρη γνωστών εταιρειών ήταν τα «Days» (Yellow Pages), «Picture Book» (HP), «You Really Got Me» (Gap, Chevrolet) και «Tired Of Waiting For You» (Barclays).

Η ξεχωριστή μελωδία της Αμερικανίδας τραγουδοποιού Natalie Merchant με τίτλο «Which Side Are You On» έχει συνδεθεί στο μυαλό μας με μία από τις πιο ευφάνταστες διαφημίσεις του Johnnie Walker.

Το «Back In Black»  των Αυστραλών AC/DC ηχεί στις διαφημίσεις των GAP και Singular RAZR, ενώ το single τους «Rock & Roll Aint’ Noise Pollution» ακούγεται σε σποτ της Nike.

Ιδανικό για να διαφημιστεί θεώρησε η εταιρεία Office Depot  το κομμάτι των Καναδών Bachman Turner Overdrive «Takin’ Care Of Business», το οποίο ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά για το album τους «Bachman–Turner Overdrive II» (1973) και είχε ξεχωρίσει για τα rock n roll riffs του.

Δεν υπήρξε διαφήμιση της Levi’s (501) που να μην συζητήθηκε, ενώ οι επιλογές των μουσικών hits που τις συνόδευαν ήταν πάντα επιτυχημένες. Μία από αυτές ήταν με τη συνοδεία του «Can’t Get Enough Of Your Love» των Bad Company, ενώ δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και σε εκείνη όπου πρωταγωνιστεί ο Brad Pitt υπό τους ήχους του «20th Century Boy» της μπάντας T. Rex.

Και από το φλερτ του ζευγαριού της Levi’s περνάμε σε τρυφερές οικογενειακές στιγμές με πρωταγωνιστές τα παιδιά, τα χαμόγελα των οποίων καταγράφονται από τον μπαμπά τους υπό τους ήχους του «Forever Young» του Bob Dylan και φυσικά με τη βοήθεια του Apple-iMac. Για την προώθηση της ίδια εταιρείας έχει κλέψει τις εντυπώσεις και σποτάκι με το «White Room» των Cream.

Το «Like A Rock» που έγραψε ο Αμερικανός τραγουδιστής και μουσικός  Bob Seger έκανε για πολλοστή φορά αίσθηση στο κοινό όταν ακούστηκε στη διαφήμιση των Chevy Trucks.

Ερωτευμένος full είναι ο τύπος που εμφανίζεται στο σποτ του ανθρακούχου αναψυκτικού Dr. Pepper, καθώς κάνει τα πάντα για την αγαπημένη του, υπό τη μελωδία του «I’d Do Anything For Love (But I Won’t Do That)» του Meat Loaf. Της δίνει ό,τι του ζητήσει. Τα πάντα, εκτός από το αναψυκτικό του!

Ο Βρετανός συνθέτης και τραγουδιστής Robert Plant εμφανίζεται τη δεκαετία του 80 σε διαφημιστικό σποτ της  Coca-Cola με το τραγούδι «Tall Cool One».

To «Smoke On The Water» των Deep Purple χρησιμοποιήθηκε σε διαφήμιση των οχημάτων της Αμερικανικής εταιρείας Dodge, ενώ για την προβολή των προϊόντων τους το επέλεξαν και οι εταιρίες Strongbow και HP.

Σε διαφήμιση οχήματος ακούγεται και το «Dust In The Wind» των Αμερικανών Kansas. Και πιο συγκεκριμένα σε αυτήν της εταιρείας Subaru.

Και για να μην καταλήξουμε τελικά να διαφημίζουμε εμείς μάρκες αυτοκινήτων – γιατί είναι αμέτρητες – θα αναφέρω επιγραμματικά μερικές ακόμη συμμετοχές rock κομματιών. Πρόκειται για τα «Mr. Roboto» (Volkswagen) των Styx, «Ballroom Blitz» (Mitsubishi) των Sweet, «Bad Τo Τhe Bone» (Cadillac) των George Thorogood & Τhe Destroyers, «Crazy Train» (Mitsubishi) του Ozzy Osbourne, «Thick As A Brick» (Hyundai) των Jehtro Tull, «Everyday People» (Toyota) των Sly & The Family Stone, «We Gotta Get Out Of This Place» (Honda) των Animals, «Born To Be Wild» (Ford Cougar) των Steppenwolf και «Voodoo Child» (Nissan) του Stevie Ray Vaughn.

Το «After Midnight» του Eric Clapton «ντύνει» τη διαφήμιση της μπύρας Michelob. Το ομώνυμο  rock κομμάτι αν και γράφτηκε από τον J.J. Cale κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στο album «Eric Clapton» το 1970 και η εκδοχή του έκτοτε έχει παραμείνει ως η πιο γνωστή.

Το «Where Eagles Dare» των Misfits έχει προσαρμοστεί τέλεια στην  ιδιαίτερη διαφήμιση του Sailor Jerry, όπου πρωταγωνιστούν και τα τατουάζ. Και γιατί; Διότι το συγκεκριμένο ρούμι δημιουργήθηκε από τον Norman Collins (κατά κόσμον Sailor Jerry) τον άνθρωπο που άλλαξε τα τατουάζ αναμειγνύοντας γιαπωνέζικα σχέδια με παλιές αμερικανικές εικόνες. Το ίδιο έκανε και στο ποτό του. Δημιούργησε ένα μείγμα διαφορετικών ρουμιών της Καραϊβικής με μπαχαρικά.

Την ιστοριούλα που έστησαν οι διαφημιστές  για να επιθυμήσουμε να φάμε τις τσίχλες Wrigley’s Gum συνοδεύει το «All Right Now» (1970) το οποίο υπήρξε και το σήμα κατατεθέν της Βρετανικής rock μπάντας  Free.

Τα τραγούδια «Right Now» και «You Really Got Me» των Van Halen ακούγονται στις διαφημίσεις της Pepsi και Nissan αντίστοιχα.

Έχουν ακουστεί επίσης, η διασκευή του «Legs» των ZZ Top σε διαφήμιση για καλσόν και συγκεκριμένα για την εταιρεία Legg’s Pantyhose, το «Melissa» των Allman Brothers για την AT&T, το «White Wedding» του Billie Idol για τη Sony, το «Fortunate Son» των Creedence Clearwater Revival για τα ρούχα της  Wrangler, το «End Of The Innocence» του  Don Henley για τη Phillips, το «Blitzkrieg Bop» και το «What A Wonderful World» των Ramones για την Diet Pepsi και το Grand Vitara της Suzuki αντίστοιχα, τα «Urgent» και «Double Vision» των Foreigner για τα Burger King, το «American Woman» των Guess Who για τα ρούχα Tommy Hilfiger,  το «You’ve Got Another Thing Coming» των Judas Priest για τα Burger King, το Love Hurts» των Nazareth για την εταιρεία Norelco.

Και για να βάλουμε μία ευχάριστη τελεία στο θέμα, θα κλείσουμε με το έξυπνο προμοτάρισμα των Starbucks από τους λάτρεις του καφέ Survivor, οι οποίοι τροποποίησαν τους  στίχους του «Eye Of The Tiger» για να μας χαρίσουν το παρακάτω αποτέλεσμα – παρωδία του ύμνου που τροφοδοτούσε με δύναμη τον Rocky Balboa στους νικηφόρους αγώνες του.

 

 

 

ΝΤΕΜΗ ΑΥΛΩΝΙΤΗ

Η Ντέμη Αυλωνίτη εργάστηκε για δώδεκα χρόνια ως συντάκτρια στο πολιτιστικό τμήμα της εφημερίδας «Έθνος» και είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ. Τη χαλαρώνει απίστευτα το να κάθεται σε ένα δωμάτιο με ωραία θέα, παρέα με καλό φαγητό και μουσική (ακούει από τους ήχους της φύσης έως όπερα και heavy metal) . Δεν φοβάται να πει ούτε να ακούσει την αλήθεια. Πιστεύει πως όλοι οι άνθρωποι θα έπρεπε να γνωρίζουν πώς να παρέχουν τις Πρώτες Βοήθειες.