Νίκος Λώρης: «Αισθάνομαι σαν γεροντοκόρη που βρήκε άνδρα στα γεράματα!»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΥΛΛΟΣ
Posted on Ιούλιος 03, 2018, 6:55 πμ
42 secs

Λίγες μέρες πριν από την αυλαία του φετινού Rockwave Festival, o Νίκος Λώρης μιλάει για το ρίσκο που πήρε με το billing του φετινού φεστιβάλ όσο και για τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν ώστε τα μουσικά event να αποκτήσουν ακόμα μεγαλύτερη δυναμική.

Το φετινό Rockwave είναι κατά κοινή ομολογία το πιο ελκυστικό των τελευταίων χρόνων. Τι προσδοκίες υπάρχουν;Στο

θέμα της πληρότητας, δεδομένα θα είναι πολύ μεγάλη, μεταξύ 95 – 100%. Αυτό οφείλεται φυσικά και στο ότι οι καλλιτέχνες που εμφανίζονται φέτος δημιουργούν μια ξεχωριστή μαγιά. Αυτό το πάντρεμα του παλιού με το νέο, του κλασικού με το ανερχόμενο αλλά και η παρουσία συγκροτημάτων που έρχονται για πρώτη φορά και μάλιστα στο απόγειό τους. Αυτό που είναι πρωτοφανές και καταδεικνύει και τη μαζικότητα του φεστιβάλ είναι ότι για πρώτη φορά υπάρχει σε τόσο μεγάλο βαθμό η μύηση των παιδιών από τους γονείς. Έχουμε πάρα πολλά αιτήματα από οικογένειες που θα έρθουν φέτος με μικρά παιδιά ακόμα και με καροτσάκια. Τους απασχολεί πολύ η πρόσβαση και η μετακίνηση μέσα στο χώρο. Οπότε, θα πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά το ενδεχόμενο να φτιάξουμε και έναν παιδότοπο στο TerraVibe.

Θα αντικρύσουμε κάτι καινούριο φέτος μπαίνοντας στο Terra Vibe;

Το TerraVibeπαρόλο που ολοκληρώθηκε ως έργο το 2015 προσπαθούμε κάθε χρόνο να το βελτιώνουμε. Μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια που διοργανώνουμε αυτό το φεστιβάλ έχουμε φέρει σχεδόν όλα τα μεγάλα ονόματα, ειδικά από τη metalσκηνή, οπότε αυτό που πρέπει από εδώ και μπρος να κάνουμε είναι πολύ καλές φεστιβαλικές διοργανώσεις. Άλλωστε το Rockwave γεννήθηκε από την ανάγκη να γίνει και στην Ελλάδα ένα φεστιβάλ που θα κάνει πιο εύκολη την έλευση μεγάλων συγκροτημάτων που μέχρι τότε δύσκολα έρχονταν στη χώρα μας.

Αυτό που είναι πρωτοφανές και καταδεικνύει και τη μαζικότητα του φεστιβάλ είναι ότι για πρώτη φορά υπάρχει σε τόσο μεγάλο βαθμό η μύηση των παιδιών από τους γονείς.

Ένας άνθρωπος που διοργανώνει συναυλίες εδώ και 30 χρόνια έχει απωθημένα;

Ευτυχώς προλάβαμε να φέρουμε τους AC/DC, τους Black Sabbath, έχουμε φέρει τους Metallica αρκετές φορές και ελπίζουμε να τους ξαναφέρουμε και στο μέλλον, ενώ φέτος φέρνουμε ονόματα όπως οι Arctic Monkeys, οι alt-J και οι Volbeat που βρίσκονται στο απόγειό τους. Οπότε, απωθημένα με την έννοια να μην καταφέρουμε να φέρουμε κάποιους που θέλαμε πολύ, όχι δεν υπάρχουν.

Από τη γέννηση μέχρι την καθιέρωση του Rockwaveποιοι είναι οι πιο μεγάλοι σύμμαχοι και οι μεγαλύτεροι αντίπαλοι που είχατε όλα αυτά τα χρόνια;

Οι μεγαλύτεροι σύμμαχοι είναι αναμφίβολα οι fans. Στον αντίποδα, ο μεγάλος εχθρός είναι η απροθυμία της Πολιτείας να κατανοήσει την ανάγκη να γίνονται στην Ελλάδα μεγάλες φεστιβαλικές διοργανώσεις και να τις βοηθήσει, αλλά και η γραφειοκρατία που δεν σταματά ποτέ να δείχνει τα δόντια της.

Πώς φαντάζεστε το Rockwave στο μέλλον; Υπάρχουν μπάντες που μπορούν να διαδεχτούν τα σημερινά ιερά τέρατα και να αποτελέσουν κράχτες για τον κόσμο;

Επειδή δεν μπορούμε να ξέρουμε αν θα υπάρχουν τέτοια συγκροτήματα, εμείς πρέπει να είμαστε δημιουργικοί και εφευρετικοί σε αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Να απαντάμε σε δύσκολα ερωτήματα που θέτουμε οι ίδιοι στους εαυτούς μας, ώστε η διοργάνωση να είναι ελκυστική για τον κόσμο ανεξάρτητα με το πόσο μεγάλα ονόματα φιλοξενεί. Το βάρος δηλαδή πρέπει να πέσει στο event, στον χώρο και στο πώς θα περάσει ο κόσμος καλύτερα. Έχει να κάνει με το πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας τη μαζική νεανική κουλτούρα. Προσωπικά έχω χάσει το μέτρημα εκείνων που μπήκαν στον χώρο και χάθηκαν επειδή νόμιζαν ότι θα διοργανώσουν μια συναυλία και θα γίνουν πλούσιοι. Εμείς ως διοργανωτές εστιάζουμε αλλού: δείχνουμε σεβασμό στους καλλιτέχνες που φιλοξενούμε και σεβόμαστε και το κοινό που μας στηρίζει. Το Rockwave του 2018 κλείνει με πανηγυρικό τρόπο μια σελίδα και ανοίγει μια καινούρια.

Αυτό μεταφράζεται σε περισσότερες σκηνές και περισσότερες παράπλευρες δραστηριότητες για τον κόσμο;

Μεταφράζεται σε περισσότερη δημιουργικότητα και εφευρετικότητα. Και σε ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να πάμε σε μια νέα εποχή. Όταν ένας καλλιτέχνης λέει ότι θα κάνω στην Ευρώπη 15 συναυλίες, για να είναι η Ελλάδα μέσα σε αυτές θα πρέπει να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες. Για να δημιουργηθούν βέβαια αυτές οι συνθήκες πρέπει να γίνουν και άλλα πράγματα, σε θεσμικό επίπεδο. Για παράδειγμα, τα τελευταία τρία χρόνια ματαιώθηκε δύο φορές η εμφάνιση ενός τεράστιου συγκροτήματος στη χώρα μας εξαιτίας των φορολογικών συντελεστών. Δεν μπορεί στον Πολιτισμό να έχεις 24% ΦΠΑ την ώρα που οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν  6% και 8%. Για να γίνουν λοιπόν πολύ μεγάλα eventστη χώρα που θα συμβάλλουν και στη διεθνή προβολή της η Πολιτεία πρέπει να είναι αρωγός. Η πολιτική στον Πολιτισμό είναι πολύ σημαντική όπως εξίσου σημαντικό είναι οι αρμόδιοι να είναι άνθρωποι του Πολιτισμού, να είναι καλλιτέχνες, να είναι σταρ και να προσεγγίζουν πολύπλευρα τα ζητήματα που αφορούν στον τομέα αυτό.

Η δυναμική είσοδος βαλκανικών χωρών στον συναυλιακό χάρτη είναι ακόμα μια αφορμή για να γίνουμε καλύτεροι. Μάλιστα, στα σχέδιά μας είναι ένα φεστιβάλ που θα γίνεται στη Β. Ελλάδα και θα αφορά όλα τα Βαλκάνια.

Η Ελλάδα είναι μια κατεξοχήν χώρα προορισμού. Μπορεί να γίνει και μουσικού τουρισμού;

Ήδη από τα στοιχεία που έχουμε διαπιστώνουμε ότι πολλά eventsπου έχουν γίνει στο TerraVibeαποτέλεσαν αφορμή για να αυξηθεί η πληρότητα σε καταλύματα από την Κόρινθο μέχρι τη Χαλκίδα, Ειδικά φέτος, με τα ονόματα που έρχονται περιμένουμε πολύ κόσμο από το εξωτερικό, ανθρώπους που έβαλαν το Rockwaveστην ατζέντα των διακοπών τους.

Φωτογραφία: Στέλιος Στεφάνου (intimenews)

Η κοινωνία της Μαλακάσας και του Ωρωπού πόσο έχει ωφεληθεί;

Η κοινωνία της Μαλακάσας και του Ωρωπού είδαν την οικονομική τους ζωή να σημειώνει τεράστια αύξηση. Ειδικά η Μαλακάσα είναι μια περιοχή που μπήκε στο χάρτη χάρη στο Rockwave και τις άλλες συναυλίες που γίνονται στο Terra Vibe. Ηδη κάθε Σαββατοκύριακο ο κόσμος που έρχεται εδώ είναι τόσο πολύς που οι υποδομές δεν αντέχουν. Γι’ αυτό και προγραμματίζουμε από τον επόμενο Σεπτέμβριο το Terra Vibe να ανοίγει τα Σαββατοκύριακα και να λειτουργεί ως πάρκο για όλη την οικογένεια, ενώ θα γίνει και ένα eventδεν έχει σχέση με τη μουσική αλλά αφορά στο αυτοκίνητο. Παράλληλα, στα σχέδιά μας είναι ένα φεστιβάλ που θα γίνεται στη χώρα μας και θα αφορά όλα τα Βαλκάνια και το οποίο θα δώσει έναν ακόμα λόγο σε Βαλκάνιους που ονειρεύονται να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα για να έρθουν.

Ωστόσο βαλκανικές χώρες, όπως η Βουλγαρία και η Σερβία έχουν μπει για τα καλά στον συναυλιακό χάρτη, αποτελώντας ελκυστικό προορισμό κυρίως για κόσμο από τη Βόρεια Ελλάδα. Πώς το εισπράττετε αυτό ως διοργανωτές;

Είναι ακόμα μια αφορμή για να γίνουμε καλύτεροι. Ως χώρα η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα ως προς το φυσικό κάλλος και το περιβάλλον αλλά και ως προς τις υποδομές. Στη Βόρεια Ελλάδα θα μπορούσαν να γίνουν μεγάλες μουσικές διοργανώσεις που θα προσελκύσουν διεθνούς βεληνεκούς ονόματα καλλιτεχνών και η Ελλάδα να γίνει πανβαλκανικός αλλά και πανευρωπαϊκός προορισμός για το ευρωπαϊκό φεστιβαλικό μουσικόφιλο κοινό.

Φοβηθήκατε μήπως κατά τη διάρκεια της κρίσης απαξιωθεί το rockwave ως θεσμός; Ρωτάω γιατί από το 2012 και μετά υπήρξαν χρονιές με χαμηλή προσέλευση και ποικίλα σχόλια στα social media.

Πολλές φορές. Υπήρξε μια πτωτική πορεία τότε για διάφορους λόγους. Σε ό,τι αφορά τις χρονιές στις οποίες αναφέρεσαι, υπήρξαν πολλοί που θεώρησαν ότι αλλοιώθηκε η μορφή του φεστιβάλ με τη συμμετοχή κυρίως Ελληνων έντεχνων καλλιτεχνών. Εμείς πιστεύουμε ότι σε κάθε χώρα η εγχώρια σκηνή πρέπει να λειτουργεί ως στυλοβάτης που στηρίζει και αναδεικνύει και την πολυμορφικότητα ενός φεστιβάλ. Σε κάθε περίπτωση πάντως, ακούσαμε την κριτική, την αξιολογήσαμε και γι’ αυτό πήραμε φέτος ένα ρίσκο φέρνοντας πολύ μεγάλα συγκροτήματα σαν τους Arctic Monkeys, τους Iron Maiden, τους Judas Priest και τους Volbeat. Τέτοιου μεγέθους event στην Ελλάδα έχει να γίνει από το 2012, χωρίς να αφήνω και τα δικά μας απ’ έξω. Φέτος πάντως θα δούμε το καλύτερο Rockwave που έχει γίνει ποτέ.

Τα τελευταία τρία χρόνια ματαιώθηκε δύο φορές η εμφάνιση ενός τεράστιου συγκροτήματος στη χώρα μας εξαιτίας των φορολογικών συντελεστών.

Εχετε πιεστεί από μάνατζερ να κολλήσετε δίπλα σε μεγάλα ονόματα καλλιτέχνες που υπό κανονικές συνθήκες δεν είχατε σκοπό να φέρετε;

Αυτό είναι κάτι που σε γενικές γραμμές μπορεί να συμβεί. Εχει να κάνει με το πόση δύναμη έχει η κάθε πλευρά. Σε μας δεν γίνεται. Επιλέγουμε καλλιτέχνες με μεγάλη αυστηρότητα γιατί δεν θα επιτρέπαμε ποτέ να γίνουμε σαν τον πάγκο της λαϊκής όπου μαζί με το καλό προϊόν σου πασάρουν και σαβούρα.

Ως διοργανωτής συναυλιών και φεστιβάλ φαντάζομαι ότι έχετε επισκεφθεί ανάλογα eventστο εξωτερικό. Υπήρξε κάτι που να σας έκανε να πείτε «μακάρι να μπορέσω να το κάνω κι εγώ αυτό στην Ελλάδα»;

Το 1988 επισκέφθηκα ένα παγκόσμιο συνέδριο της μουσικής βιομηχανίας όπου στο πάνελ βρισκόταν και ένας κυβερνητικός παράγοντας, πιθανότατα από κάποιο υπουργείο Εργασίας ή Πρόνοιας της Βρετανίας. Αφού ευχαρίστησε τη μουσική βιομηχανία της χώρας του για τη συμβολή της στην προβολή του Ηνωμένου Βασιλείου, εξήρε τον τρόπο με τον οποίο οι διοργανωτές και τα venuesφροντίζουν ώστε περιθωριακοί και άτομα που κινούνται στα όρια της νομιμότητας να απασχολούνται στον χώρο αυτό, λύνοντας εργασιακά ζητήματα που οι αρμόδιοι δυσκολεύονταν να αντιμετωπίσουν. Με εντυπωσίασε πάρα πολύ αυτό ιδιαίτερα αναλογιζόμενος πώς αντιμετωπίζονται ανάλογα θέματα στην Ελλάδα…

Εθελοντισμός και Rockwave. Ένα μεγάλο κεφάλαιο…

Το δοκιμάσαμε, δεν πέτυχε για να είμαι ειλικρινής και πρέπει να επανέλθουμε με κάποιες άλλες μορφές στο μέλλον. Ο εθελοντισμός δεν έχει την έννοια του τσάμπα, πρέπει να είναι με τη μορφή αντιπαροχής σε κοινωνικές ομάδες που έχουν ανάγκη. Τι περιθώρια όμως έχουμε να το υλοποιήσουμε αυτό σε μια χώρα στην οποία ένας άνεργος που ενώ θέλει να δουλέψει για λίγες μέρες κανονικά με ασφάλιση αρνείται να το κάνει γιατί με δυο μεροκάματα θα χάσει μια σειρά από πλεονεκτήματα…

Στο ξεκίνημά του τRockwave έγινε όχημα για την ανάδειξη πολλών ελληνικών συγκροτημάτων. Υπάρχουν σήμερα μπάντες για τις οποίες θα μιλάμε μετά από 20 χρόνια;

Σαφώς και υπάρχουν, όμως το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν τα μέσα που θα τους προωθήσουν, με αποτέλεσμα μουσικοί που δικαιούνται να είναι στην πρώτη γραμμή να μην έχουν πρόσβαση σε μεγάλα event. Η Didi Music κάποτε είχε το τοπ 5 των νεανικών ελληνικών συγκροτημάτων (Πυξ Λαξ, Τρύπες, Active Member, Ξύλινα Σπαθιά, Κατσιμιχαίοι), αυτό όμως δεν σημαίνει ότι με αυτούς τελείωσε η ελληνική σκηνή, ανεξαρτήτως μουσικού είδους. Σίγουρα υπάρχουν κι άλλοι, αλλά για να αναδειχτούν θα πρέπει να ασχοληθούν πολύ σοβαρά κάποιοι μαζί τους, όπως ασχοληθήκαμε εμείς με αυτούς που προανέφερα. Και με λύπη μου διαπιστώνω ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Δεν είναι λογικό μετά από τόσα χρόνια να είμαστε εμείς ακόμα πρωτοπόροι στον χώρο. Θα έπρεπε να έχουν βγει καινούριοι να συνεχίσουν αυτό που κάναμε εμείς.

Ακούσαμε την κριτική των fans, την αξιολογήσαμε και γι’ αυτό πήραμε φέτος ένα ρίσκο φέρνοντας πολύ μεγάλα συγκροτήματα. Τέτοιου μεγέθους event στην Ελλάδα έχει να γίνει από το 2012, χωρίς να αφήνω και τα δικά μας απ’ έξω

Τα τελευταία χρόνια πολλά μουσικά eventsέχουν αποτελέσει στόχο επιθέσεων. Από το Μπατακλάν και το Route 91 στο Λας Βέγκας μέχρι την προληπτική εκκένωση του περσινού Rock am Ring. Το θέμα της ασφάλειας πόσο ψηλά είναι στην ατζέντα ενός διοργανωτή συναυλιών;

Μας απασχολεί όσο χρειάζεται. Όχι βέβαια με την έννοια που ανέφερες παραπάνω γιατί πάντα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας και τι ρόλο παίζει κάθε χώρα. Οι δικές μας κινήσεις γίνονται στο πλαίσιο του πώς θα οργανώσεις έναeventμε τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για κοινό και καλλιτέχνες και το Terra Vibe είναι ένας χώρος που πληροί όλες τις προϋποθέσεις. Ακόμα και αν εγώ διαφωνώ ιδεολογικά με κάποια μέτρα, πρέπει να τα πάρουμε γιατί κρίναμε ότι είναι αναγκαίο.

Υπήρξαν συγκροτήματα που έφτασαν κοντά στο φετινό Rockwave αλλά για κάποιο λόγο χάλασε η δουλειά;

Όχι, αυτοί που επιλέξαμε είναι και αυτοί που θα εμφανιστούν και αυτή είναι η επιτυχία μιας στοχευμένης διοργάνωσης όπως η φετινή. Πήραμε ένα μεγάλο ρίσκο και κάθε μέρα που περνάει αισθανόμαστε και πιο δικαιωμένοι. Γι’ αυτό και θα κάνουμε φέτος το καλύτερο Rockwaveever.

Πώς νιώθετε λοιπόν που το φετινό προβλέπεται να είναι το καλύτερο Rockwave ever;

Σαν γεροντοκόρη που βρήκε άνδρα στα γεράματα!

 

Φωτογραφίες: Στέλιος Στεφάνου (intimenews)

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΥΛΛΟΣ
Γεννήθηκε στις 25 Μαρτίου 1973 δίνοντας ακόμα ένα λόγο για να ηχούν τη συγκεκριμένη μέρα τα κανόνια του Λυκαβηττού. Αφού έχασε μερικά χρόνια από τη ζωή του στη Γαλλική Φιλολογία της Αθήνας, βρέθηκε στο «Εθνος» και ως Συντάκτης Υλης του αρέσει να βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Ονειρό του να βρεθεί κάποια στιγμή στο Wacken και να κάνει κατάδυση σε νερά με λευκούς καρχαρίες. Αντε βγάλε άκρη...