ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ IN FOCUS/TOP STORIES

Οι Katatonia δεν ζητιανεύουν, βλέπουν και επενδύουν στο μέλλον

Όταν δίνεις χρήματα για κάτι που πραγματικά αγαπάς… Όταν και όποτε τελειώσει με το καλό η ιστορία με τον κορωνοϊό, η μουσική βιομηχανία δεν θα είναι πλέον η ίδια. Οι στιγμές που ζει το οικοδόμημα είναι πρωτόγνωρες και σε επίπεδο σημαντικότητας μπορούν άνετα να συγκριθούν με τις ταραγμένες εποχές που ζήσαμε στα…

Όταν δίνεις χρήματα για κάτι που πραγματικά αγαπάς…

Όταν και όποτε τελειώσει με το καλό η ιστορία με τον κορωνοϊό, η μουσική βιομηχανία δεν θα είναι πλέον η ίδια. Οι στιγμές που ζει το οικοδόμημα είναι πρωτόγνωρες και σε επίπεδο σημαντικότητας μπορούν άνετα να συγκριθούν με τις ταραγμένες εποχές που ζήσαμε στα μέσα των 90s, όταν Napster και λοιπές παρόμοιες ιστοσελίδες και πλατφόρμες «τρυπούσαν» τις δισκογραφικές, πιάνοντας στον ύπνο τους πάντες, αλλάζοντας οριστικά τον μουσικό χάρτη.

Θυμάμαι τότε συγκροτήματα να ξοδεύουν χρήματα σε δικηγόρους για αγωγές (όχι, η κόντρα των Metallica με το Napster δεν είναι η μόνη), δισκογραφικές να «κόβουν» τελευταίας τεχνολογίας CDs με υδατογραφημένο μοναδικό σειριακό αριθμό, δελτία τύπου που αφιέρωναν ολόκληρη παράγραφο εναντίον της online πειρατείας και άλλες παρόμοιες -όπως αποδείχθηκαν- μπούρδες που σκαρφίστηκαν οι φωστήρες των δισκογραφικών εταιριών, προκειμένου να μην μειώσουν τις τιμές, αδυνατώντας να δουν αυτό που ερχόταν. Κάπως έτσι οδηγηθήκαμε σταδιακά στην τεράστια πτώση των πωλήσεων, αλλά κυρίως στην γενικότερη απαξίωση της μουσικής ως φυσικό προϊόν.

Σε αχαρτογράφητα νερά κινούμαστε και σήμερα, με την πανδημία να έχει βάλει στον πάγο εδώ και λίγους μήνες ολόκληρη την μουσική βιομηχανία και τους ανθρώπους που σχετίζονται με αυτήν να προσπαθούν να βρουν αντίδοτο και τρόπους ανάκαμψης. Δεν θα μακρηγορήσω, τα ξέρετε. Ακυρώσεις συναυλιών και περιοδειών, ματαιώσεις φεστιβάλ και αναβολές στις κυκλοφορίες δίσκων, συνθέτουν ένα δυστοπικό τοπίο, στο οποίο προς το παρόν δεν έχουμε έξοδο διαφυγής.

Αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο μου έδωσε ο ντόρος που έγινε για την απόφαση των Katatonia να πραγματοποιήσουν μια διαδικτυακή συναυλία με αντίτιμο €10, η οποία ουσιαστικά θα αποτελέσει το μοναδικό, για την ώρα, μέσο προώθησης της νέας τους καταπληκτικής δουλειάς με τίτλο «City Burials». Οι Σουηδοί με αυτή την κίνηση πρακτικά στηρίζουν την απόφαση τους να ρίξουν στην αγορά εν μέσω πανδημίας το νέο album, αντί να καθυστερήσουν την κυκλοφορία του όπως για παράδειγμα έκαναν οι Lamb Of God, ο Steven Wilson και οι Blues Pills. Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στις 9 Μαΐου, με τις λεπτομέρειες να είναι διαθέσιμες για όποιον ενδιαφέρεται, στις σελίδες του group στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η αφίσα των Katatonia για το διαδικτυακό τους live show

Και κάπου εδώ αρχίζει το πάρτι… οι Katatonia, κάτω από την ανάρτηση τους για το συγκεκριμένο show, έγιναν δέκτες αρνητικών σχολίων από κάποιους fans, «ειδικούς» μεταλοπατέρες και τρολ του διαδικτύου, οι οποίοι είδαν στο group κακή πρόθεση. Δεν θα το κρύψω. Εξοργίστηκα με την εχθροπάθεια και την μιζέρια ορισμένων. Και εξηγούμαι…

Αρχικά, όπως τόνισα και παραπάνω, αυτή την στιγμή ολόκληρη η μουσική βιομηχανία κινείται στα τυφλά. Δεν υπάρχει μπούσουλας, δεν έχουμε έναν «οδικό χάρτη», συνεπώς κάθε προσπάθεια αποκωδικοποίησης αυτών των κινήσεων θα πρέπει να αξιολογηθεί και να κριθεί στο μέλλον. Στο μυαλό μου πάντως, η απόφαση των Katatonia φαντάζει πολύ σωστή για τους εξής λόγους:

Επειδή το συγκρότημα αποφάσισε να ρίξει στην αγορά, με τα καταστήματα κλειστά, τον δίσκο, παίρνοντας ένα ρίσκο. Αν είσαι οπαδός των κάθε Katatonia οφείλεις να το αναγνωρίσεις, από την στιγμή μάλιστα που ακόμα και εάν αποφάσιζαν να κυκλοφορήσουν αρκετά αργότερα το album, δεν θα τους έλεγε κανείς τίποτα.

Επειδή με αυτόν τον τρόπο έχουν την δυνατότητα να καλύψουν κάποια από τα κόστη τους ως «οργανισμός», που περιλαμβάνει εκτός από τα μέλη της μπάντας, το crew, τους τεχνικούς, αλλά και τα λοιπά λειτουργικά τους έξοδα.

Επειδή με τα €10 που θα δώσεις και έχοντας ως δεδομένη την ποιότητα της μπάντας σε όλα τα επίπεδα, μπορείς να περιμένεις και να απαιτείς ένα άρτιο μουσικό και οπτικό αποτέλεσμα. Επιπλέον, από τα χρήματα αυτά θα πληρωθούν οι άνθρωποι που θα δουλέψουν πίσω από την παραγωγή, τον ήχο, τα φώτα και το studio. Σωστά;

Κυρίως όμως, επειδή θεωρώ ότι οι Katatonia επενδύουν σε κάτι που ενδεχομένως στο μέλλον να αποτελέσει σημαντική τάση για το μέλλον της βιομηχανίας θεάματος.

Ο αντίλογος λέει ότι σε τέτοιες εποχές τα συγκροτήματα θα πρέπει να δείχνουν ένα άλλο πρόσωπο και να δίνουν στους fans περισσότερη μουσική δωρεάν. Συμφωνώ. Έτσι είναι. Όχι όμως για όλους. Αυτό μπορούν να το κάνουν -και το κάνουν- οι Metallica, οι Pink Floyd, οι Trivium και ο Nick Cave, δεν μπορούν όμως να το κάνουν οι Katatonia και οι Blues Pills. Δεν μπορεί να το κάνει ούτε καν ο Steven Wilson, το brand name του οποίου είναι σαφώς ισχυρότερο από αυτά των δύο τελευταίων. Αξίζει δε να σημειώσουμε, πως αρκετές δωρεάν online συναυλίες που πραγματοποιήθηκαν αυτή την περίοδο ήταν από συγκροτήματα που είτε είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο ενός album που περιλαμβάνει την κυκλοφορία του και την περιοδεία προώθησης (Kadavar), είτε από groups που ήθελαν να διατηρήσουν στην επικαιρότητα το album που κυκλοφόρησαν λίγο ή αρκετά πριν τα σκληρά περιοριστικά μέτρα (The Night Flight Orchestra, Code Orange). Οι Night Flight Orchestra είχαν μάλιστα προαιρετικό αντίτιμο που ξεκινούσε από €5 και έφτανε τα €25, αλλά για αυτό μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ. Και τώρα που το θυμήθηκα, οι Blues Pills στις 28 Μαρτίου, με το που άρχισαν δηλαδή τα σκληρά περιοριστικά μέτρα στην Ευρώπη, έδωσαν επίσης μια διαδικτυακή συναυλία μέσα από το studio τους, με αντίτιμο λίγο κάτω από τα €10. Αυτά για την ιστορία…

Ποιοι είναι τότε αυτοί που επιτίθενται στους Katatonia αλλά και σε όποιον άλλον στο μέλλον αποφασίσει κάτι παρόμοιο; Πρόκειται για ανθρώπους που έχουν σταματήσει να αγοράζουν μουσική εδώ και καμιά 20 χρόνια, αλλά δεν χάνουν χρόνο όταν πρόκειται να κατεβάσουν δωρεάν κάθε νέο album από το Ρώσικο torrent που έχουν βρει στο διαδίκτυο. Είναι οι ίδιοι που αντιμετωπίζουν όποιον αγοράζει ακόμα CDs και βινύλια ως εξωγήινο, ψάχνουν να βρουν δωρεάν συνδρομές του Spotify και του Apple Music, αλλά στο Facebook κάνουν «share» την διαδικτυακή αφίσα με τα δίκαια αιτήματα των μουσικών, των ηχοληπτών και των λοιπών επαγγελματιών του κλάδου. Διότι καλή είναι η αλληλεγγύη, ειδικά όταν είναι δωρεάν και στην πλάτη των άλλων και φυσικά μακριά από την τσέπη τους.

Κλείνοντας, πηγαίνοντας πάλι πίσω στον χρόνο, στις αρχές των 00s, θυμάμαι τους Marillion να ζητάνε από τους fans τους χρήματα προκειμένου να χρηματοδοτήσουν το «Anoraknophobia». Το crowdfunding τότε ήταν κάτι άγνωστο και τολμηρό και σήμερα αποτελεί πλέον σημαντικό γρανάζι της μουσικής. Έτσι και οι Katatonia σήμερα, δεν ζητιανεύουν τα €10 σου, δεν σε παρακαλάνε και δεν απαξιώνουν το προϊόν τους. Αντιθέτως, επενδύουν σε αυτό και στο μέλλον και όποιος θέλει ακολουθεί. Ξεκάθαρα. Δημοκρατικά. Αλληλέγγυα.

Κολλημένος με τις λεπτομέρειες, οι οποίες πιστεύει πως κάνουν τη διαφορά, ο Νικόλας ξεκίνησε το 2009 με το rockyourlife.gr να ασχολείται λίγο πιο σοβαρά με τις αγαπημένες του μουσικές, προσπαθώντας να πείσει ότι το rock είναι καλύτερο στις πιο απλές μορφές του.

Latest from IN FOCUS

Go to Top