Posted On 4 Ιουλίου 2017 By In Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, Προτεινόμενα With 1736 Views

Όταν το rock μπήκε στα Αρχαία θέατρα

Κάποτε το rock ήταν απαγορευμένο στα αμφιθέατρα… Όχι πια.

Τα αρχαία θέατρα (αμφιθέατρα) ως χώροι, φημίζονται για την ακουστική τους και την δυνατότητα να παρακολουθεί το σύνολο των θεατών την παράσταση. Η θεατρική τέχνη με τoν δικό της προστάτη θεό, τον Διόνυσο, αποτέλεσε σημαντικό κομμάτι του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού και συνέχισε να γνωρίζει την αποδοχή στις μέρες της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Η προσφορά των Ρωμαίων -σε αυτό το κομμάτι- βρίσκεται περισσότερο στις αρένες και τις μονομαχίες αλλά και την εξόντωση Χριστιανών από τα διάφορα θηρία που έφερναν επίσης δέσμια από την Αφρική και λιγότερο στην ανάπτυξη του κλασικού πνεύματος.

Η χρήση των αρχαίων θεάτρων και η αναστήλωση όσων εξ αυτών σώζονταν σε καλή κατάσταση για παραστάσεις επανήλθε ευρύτερα με την έλευση του 19ου αιώνα και εντάθηκε τον 20ο. Παρόλα αυτά, η χρήση τους για παραστάσεις εκτός του θεάτρου και της κλασικής μουσικής ήταν απαγορευμένη, μέχρι την έλευση της rock μουσικής και την κατάρρευση των στεγανών στις αρχές των 70s.


Αυτό δεν έγινε εύκολα για δύο κυρίως λόγους. Ο πρώτος ήταν η δυσπιστία απέναντι στην rock μουσική ως μορφή τέχνης, που χρειάστηκε αρκετά χρόνια, μέχρι να γίνει αποδεκτή. Ο άλλος, η φοβία ότι το κοινό της rock και γενικότερα της pop μουσικής-κουλτούρας, δεν είχε την παιδεία του κοινού που συνέρεε για να παρακολουθήσει τις  θεατρικές παραστάσεις και τις συναυλίες κλασικής μουσικής που ήταν οι συνήθεις χρήσεις για τα αρχαία θέατρα.

Ο καιρός πέρασε η rock έγινε ένα από τα κυρίαρχα ρεύματα στην διασκέδαση των νέων ανθρώπων και οι αντιστάσεις των διαφόρων αρχαιολογικών συμβουλίων άρχισαν να κάμπτονται, όσο  άρχισαν να γίνονται μέλη τους και νεότεροι επιστήμονες που ήταν πιο εξοικειωμένοι με τις νέες μορφές κουλτούρας.

Η χρήση του αμφιθεάτρου της Πομπηίας για το κλασικό πια έργο των Pink Floyd «Live At Pompeii», το 1971 έγινε χωρίς κοινό, αλλά με το σχήμα σε πλήρη ηχητική ένταση για τέσσερις μέρες. Η επιστροφή του κιθαρίστα τους David Gilmour το 2016, 45 χρόνια μετά, για δύο συναυλίες, συνοδεύτηκε από την κινηματογράφηση των συναυλιών και αναμνήσεις «από έναν χώρο γεμάτο φαντάσματα με την καλή έννοια» ,όπως δήλωσε ο Gilmour. Την ίδια χρονιά έπαιξε στο αμφιθέατρο και ο Elton John σε μια sold out συναυλία.

Η επόμενη στάση θα ήταν μερικές δεκαετίες αργότερα η Αρένα της Βερόνα με τους Deep Purple με ορχήστρα. Πολλά σχήματα και καλλιτέχνες από την Adelle ως τους Τoto είχαν χρησιμοποιήσει την φημισμένη αρένα αλλά κανένας με την παρουσία ορχήστρας. Η συναυλία βιντεοσκοπήθηκε και το αποτέλεσμα δικαιώνει τόσο τους παλαίμαχους Βρετανούς rockers, όσο και την ορχήστρα που τους συνόδευσε.

Λίγο πιο Νότια, στην Ταορμίνα της Σικελίας, στο αρχαίο θέατρο της πόλης, έχουν εμφανιστεί ονόματα σαν τους Simple Minds, James Blunt, Patti Smith, Mark Knopfler, Sting, Ben Harper, Santana, δίνοντας έναν πιο rock τόνο από το 2010 και μετά σε ένα φεστιβάλ, που κυριαρχούσε η κλασσική μουσική και το μπαλέτο.

Στη γειτονική Βουλγαρία, στο Ρωμαϊκό Αμφιθέατρο του Πλόβντιβ, λαμβάνει χώρα τα τελευταία χρόνια το rock φεστιβάλ «Sounds Of The Ages», με συμμετέχοντες όπως οι Apocalyptica, Placebo, Jethro Tull, Katatonia συνοδεία ορχήστρας, Tarja Turunen και για το 2017 Devin Townsend  με ορχήστρα, Marillion, Manfrend Manns Earth Band και άλλους. Εκεί μαγνητοσκόπησαν και οι Anathema το 2012 το live DVD τους «Universal», επίσης με τη συνοδεία ορχήστρας.

Στο Ηρώδειο, είχε ήδη περάσει η Norah Jones  το 2007 σε μια μαγευτική συναυλία, αλλά και ο Sivert Hoyem με το σχήμα του συνοδεία ορχήστρας το φθινόπωρο του 2016. Η πιο επεισοδιακή συναυλία ήταν αυτή της «ιέρειας» του Αμερικάνικου punk, Patti Smith το καλοκαίρι του 2013, όταν το φιλοθεάμον κοινό, παράτησε  τις κερκίδες και μπήκε στο χώρο της ορχήστρας, προπηλακίζοντας κάποιες από τις άτυχες ταξιθέτριες που προσπάθησαν να τους εξηγήσουν, την διαφορά Μαλακάσας, Ηρωδείου, ανεπιτυχώς.

Η εμφάνιση των Foo Fighters στις 10 Ιουλίου είναι ένα ακόμη πείραμα/στοίχημα για ένα χώρο φτιαγμένο για κοινό, πιο «ήρεμο», αλλά με ένα σχήμα που έχει δείξει ότι γνωρίζει την ιστορία του χώρου και γενικά της μουσικής. Η συγκεκριμένη συναυλία αποτελεί μέρος μιας σειράς συναυλιακών ντοκιμαντέρ του PBS με τίτλο «Landmarks Live In Concert». Σημαντική είναι η συμβολή του Chad Smith (Red Hot Chili peppers) ως παρουσιαστή και υπεύθυνου για τις συνεντεύξεις με τα μέλη του κάθε σχήματος που λαμβάνουν μέρος στο εγχείρημα.

Οι Foo Fighters επέλεξαν την Ελλάδα και το Ηρώδειο. Έχουν ήδη γυριστεί αντίστοιχα επεισόδια για τη σειρά με τους Alicia Keys, Brad Paisley, Andrea Bocelli.

Στις 10 Ιουλίου, ο Dave Grohl και η παρέα του θα χαιρετήσουν το Ηρώδειο και οι Έλληνες φίλοι του σχήματος που έκαναν τη συναυλία sod out σε δύο ώρες, θα χαρούν ένα από τα μεγαλύτερα σχήματα της εναλλακτικής rock σκηνής σε ένα ξεχωριστό χώρο. Ας αποδείξουμε πως το αξίζουμε.

Tags :

ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΠΑΣΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ

Γεννημένος τo 1968, ο Στέλιος Μπασμπαγιάννης, διαφωνεί με όλους. Όσους έχουν άποψη ,που δεν είναι η δική του και όσους δεν έχουν, γιατί δεν ασπάζονται τη δική του. Ασχολείται εδώ και χρόνια με την τέχνη της προώθησης θεραπευτικών ουσιών. Παράλληλα ασχολείται με την ευγενή τέχνη της μουσικής, ως συντάκτης σε διάφορα μέσα από το 1986. Το βιβλίο είναι η άλλη του μεγάλη αγάπη, που του επιτρέπει το ταξίδι ακόμη και ελλείψει χρημάτων. Πολιτικά ακραίος αντιπαθεί τη διαφθορά της αστικής δημοκρατίας, τον λαϊκισμό των Ελλήνων και τον υποκριτικό χαρακτήρα τους. Αν ήταν ζώο (κάποιοι λένε ότι είναι ) θα ήταν λύκος.