Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που προχωρά πέρα από τις νόρμες. Ο Garth Risk Hallberg χρησιμοποιεί τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 70, ως πεδίο δράσης, για να αποσυνθέσει την ζωή και τα πιστεύω μιας ομάδας ανθρώπων που κινούνται καλύπτοντας όλα τα κοινωνικά στρώματα. Το μουσικό κίνημα της πανκ, είναι το συγγραφικό εύρημα που ορίζει την μουσική υπόκρουση και δικαιολογεί την ύπαρξη της ομάδας των κεντρικών ηρώων του «περιθωρίου» σε αντιδιαστολή με το μικρο- ή μεγαλοαστικό παρελθόν τους, κάνοντας το βιβλίο, ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με κοινωνιολογικές προεκτάσεις και μουσικοφιλικές αναφορές ή και το αντίστροφο, με μόνο σταθερό άξονα τις μουσικές αναφορές. .

Η μίξη κοινωνικού μυθιστορήματος με την περιγραφή της Νέας Υόρκης σε αναβρασμό, την αλλαγή της από μια πόλη ελπίδας σε μια πόλη με το κέντρο υπό κατάρρευση, με την πανκ σκηνή και τις νέες ιδέες, περιγράφονται με δυναμικό και πειστικό τρόπο. Η είσοδος στο αστυνομικό μυθιστόρημα γίνεται νωρίς. Αλλά η ουσία του βιβλίου είναι ότι πρόκειται για ένα κοινωνικό μυθιστόρημα και κατ επίφαση αστυνομικό. Μια απόπειρα δολοφονίας μιας νεαρής φοιτήτριας της Σαμ, που αγαπά την ανερχόμενη πανκ σκηνή, είναι το έναυσμα για ένα βαθύ και ουσιαστικό σχόλιο στις «παλιές» οικογένειες που διαχειρίζονται τον πλούτο μέσω επενδύσεων και χρηματιστηρίου, την πόλη που φθίνει υλικά, ηθικά, τον ρόλο του τύπου αλλά και την τεχνολογική αλλαγή που έρχεται. 

Από τα προάστια και τις μικροαστικές οικογένειες, που η θρησκεία αποτελεί ακόμα το καταφύγιο, με τον νεαρό Εβραίο Τσάρλι στον απολωλότα Γουίλιαμ, ή Μπίλι θρι στιξ, καλλιτέχνη, πανκ μουσικό, ζωγράφο και μέλος της οικογένειας των Χάμιλτον Σουίνι, πρώην κληρονόμο. Ανάμεσα τους βρίσκεται ένας κόσμος που τον ταλανίζει η θύελλα που λυσσομανά. Νέοι άνθρωποι που εξερευνούν την σεξουαλικότητα τους στο καυτό καλοκαίρι της Νέας Υόρκης. Παρίες που βρίσκουν στο πανκ και στα κοινόβια την άφεση αμαρτιών από τον εν δυνάμει προφήτη και πανκ ειδώλου, Νίκι. Μαύροι συγγραφείς -φιλόλογοι, που τρέχουν να ξεφύγουν από τον Αμερικανικό Νότο με τις παραδόσεις του που τους πνίγουν σαν θηλιά στο λαιμό, όπως ο Μέρσερ. Η ανωνυμία της πόλης μια καταβόθρα για ψυχές και όνειρα. Ιστορίες που αν και αρχικά άσχετες, αρχίζουν και τέμνονται με δεξιοτεχνία, σε ένα ογκώδες, πυκνογραμμένο μυθιστόρημα, βαθιά περιγραφικό σε επίπεδο χαρακτήρων αλλά και εικόνων. Η οπτική του Hallberg είναι κινηματογραφική, αργή, γεμάτη συναίσθημα και παραλληλισμούς, μεταφορές  και υποβόσκουσα ένταση.

Το βιβλίο είναι πολυεπίπεδο, με τις κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις να ξεπερνούν την καθεαυτό αστυνομική ιστορία που λειτουργεί κύρια ως όχημα για τον προβληματισμό του συγγραφέα. Τα δίπολα εξουσίας στην εταιρία μεταξύ του προέδρου και του σφετεριστή γαμπρού του, με τις ύποπτες διασυνδέσεις, τις οικογενειακές συγκρούσεις, πατέρα – γιου, μητέρας – γιου, αδελφών, σε διαφορετικά μοντέλα οικογενειών, αναδεικνύουν το πρόβλημα των σχέσεων, την ασυμβατότητα, την έλλειψη επικοινωνίας ως ουσιαστικό πρόβλημα των 70ς. Η επίδραση της κουλτούρας της αντί κουλτούρας στην οικογένεια της Κ.Υ. αλλά και αυτής της  Σάμ και του Τσάρλι μια Νέα Υόρκη και οι Η.Π.Α σε αναβρασμό με το Βιετνάμ στην πλάτη τους και την ύφεση εν όψει, δίνουν με ζοφερό χρώμα το καλύτερο υπόβαθρο για να αξιοποιήσει ο συγγραφέας τα μικρά του ευρήματα. Τις επί μέρους ιστορίες του, που παρεμβάλλονται με τη μορφή σημειώσεων , βιβλίων, φάνζιν, στο σώμα του κυρίως έργου και απαιτούν την προσοχή σου, γιατί τα στοιχεία που είναι διάσπαρτα, θα οδηγήσουν στην ουσιαστική αντίληψη της ιστορίας.

Το κουβάρι της ιστορίας, του καθεαυτό αστυνομικού έργου ξετυλίγεται μέσα από την ενηλικίωση των ανήλικων παιδιών , ηρώων και αυτών της ιστορίας, που κορυφώνεται με το περίφημο μπλακ άουτ του 1976. Οι ρόλοι του καθενός εμπλεκόμενου, ρεπόρτερ, αστυνομικών, χρηματιστών., πανκ, μικροαστών, ψυχιάτρων, που εμφανίζονται σε ανύποπτα σημεία στο βιβλίο, δένουν με μαεστρία προς το τέλος του βιβλίου, ολοκληρώνοντας μια σύνθετη εικόνα. Μην φανταστείτε μια απλή συλλογή βιαστικών λύσεων, μιλάμε για τουλάχιστον 100 σελίδες, που η λύση, αποκάλυψη έρχεται να μας παρουσιαστεί γυμνή, δίχως φτιασίδια, ηθικολογίες, αλλά με έναν ξερό, ρεαλιστικό τρόπο.

Η δεκαετία του 1970 έρχεται να παρουσιαστεί σαν ένα παλιό ρούχο, απομεινάρι μιας ένδοξης εποχής για τη Νέα Υόρκη, με τους κεντρικούς ήρωες, κουρασμένα κορμιά, που κουβαλάνε το σταυρό τους μέχρι το επερχόμενο τέλος. Οι ανήλικοι ήρωες βυθισμένοι στην ελπίδα της επανάστασης, ενηλικιώνονται, μαθαίνοντας να ζουν με το βάρος των πράξεων τους, καθώς ο ήχος από τις παραμορφωμένες κιθάρες που πανκ κινήματος χάνεται μπροστά στην ντίσκο και την επερχόμενη αλλαγή συνηθειών διασκέδασης της λευκής τάξης. Ο συντηρητισμός της δεκαετίας του 60 έρχεται σε σύγκρουση με τη απελευθέρωση των πρώιμων 70ς, αλλά η νοσηρότητα του αποτελέσματος απλά δηλητηριάζει τα επερχόμενα 80ς. Ο Hallberg δημιουργεί ένα βαρύ κοινωνικό μυθιστόρημα με ξόρκια για την αγάπη, την ανάγκη για αποδοχή., τον φόβο, την απόρριψη, την εγκατάλειψη και την βία. Η πόλη στις φλόγες είναι οι ίδιοι οι κάτοικοι της, απελπισμένοι, μοναχικοί, δημιουργικοί, φοβισμένοι. Κρατούν την αλήθεια στα χέρια τους, αλλά αρνούνται να δεχτούν πόσα πρέπει να εγκαταλείψουν για να χαρίσουν στον εαυτό τους ένα χαμόγελο. Μεγαλοαστοί σε έγκλειστες ζωές δίχως δημιουργικό φως. Παιδιά που αναζητούν τον εαυτό τους. Έφηβοι που επαναστατούν απέναντι σε όσα τους καταπιέζουν με τυφλή βία και ανάλογη καταπίεση. Τεχνίτες που η τεχνολογία τους καθιστά απομεινάρι μιας άλλης εποχής. Τεχνίτες του λόγου και των χεριών, έμποροι τέχνης που ζουν στο περιθώριο της εκμετάλλευσης της τρέχουσας μόδας, κοιτώντας την προσωπική επιβίωση. Ένα γαϊτανάκι χαρακτήρων σε μια πόλη σκοτεινή όσο το μπλακ αουτ αλλά και φωτεινή όσο η φλόγα της ζωής που κατοικεί στα μάτια των πιο παράξενων ηρώων της σαν τον πορτιέρη Άγγελο της κόλασης με τα τατουάζ. Το τέλος της αθωότητας, έρχεται μαζί με την Σαμ, το κορίτσι που η απόπειρα εναντίον του, θα κινήσει τα νήματα, για να μάθουμε μια ιστορία στην οποία η ώρα της ηθικής έρχεται καθυστερημένα σε ανθρώπους που αυτοπροσδιορίζονται σε μια πόλη που καταρρέει , ψάχνοντας στήριγμα σε ουσίες, μουσική, παραδόσεις. 

Δημιουργικός, με στοιχεία που φέρνουν στο μυαλό μου τον Ντε Λίλο, αγάπη στη μουσική αλλά και έντονη την δύναμη της μυθοπλασίας ο Hallberg προσφέρει χαρακτήρες που θα αγαπήσεις, θα ταυτιστείς και θα λυπηθείς ή χαρείς μαζί τους,. Όμως πριν και πάνω από όλα προσφέρει την αίσθηση ότι όλα συμβαίνουν στον άνθρωπο της διπλανής πόρτας, σε ένα βαθιά βιωματικό μυθιστόρημα, που θα αγαπήσετε αν δεν είστε της γρήγορης δράσης. Μια ιστορία της λεηλασίας μιας ζωής , ενός κοριτσιού και ενός φέρελπι κληρονόμου, καρέ, καρέ, με υπόκρουση τις κιθάρες της πανκ σκηνής και τοπίο τα ακριβά λοφτ του Μανχάταν την ίδια στιγμή. Όνειρα που συνθλίβονται από την αδυναμία μας να αντέξουμε τον εαυτό μας, βάζοντας τον στις φλόγες. Αργό, περιγραφικό με χαρακτήρες που καθηλώνουν, βιβλίο για αναγνώστες, αλλά σίγουρα όχι για όλους.   

Ακούγεται με υπόκρουση New York Dolls, Velvet Underground 

Γεννημένος τo 1968, ο Στέλιος Μπασμπαγιάννης, διαφωνεί με όλους. Όσους έχουν άποψη ,που δεν είναι η δική του και όσους δεν έχουν, γιατί δεν ασπάζονται τη δική του. Ασχολείται εδώ και χρόνια με την τέχνη της προώθησης θεραπευτικών ουσιών. Παράλληλα ασχολείται με την ευγενή τέχνη της μουσικής, ως συντάκτης σε διάφορα μέσα από το 1986. Το βιβλίο είναι η άλλη του μεγάλη αγάπη, που του επιτρέπει το ταξίδι ακόμη και ελλείψει χρημάτων. Πολιτικά ακραίος αντιπαθεί τη διαφθορά της αστικής δημοκρατίας, τον λαϊκισμό των Ελλήνων και τον υποκριτικό χαρακτήρα τους. Αν ήταν ζώο (κάποιοι λένε ότι είναι ) θα ήταν λύκος.