Κάθε ρεκόρ σπάει η online πλατφόρμα, με 5 εκατομμύρια καταγεγραμμένους καλλιτέχνες και περισσοτέρους από 350,000 ενεργούς συνεργάτες.

Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για την άνοδο που σημειώνουν οι πωλήσεις βινυλίων, με τους φίλους της μουσικής να επιστρέφουν ξανά στην πιο «αγνή» πηγή απόλαυσης της αγαπημένης τους μουσικής.

Είτε ανήκετε σε αυτούς που αγαπάνε το βινύλιο από παλιά, είτε πρόκειται για τον νέο σας έρωτα και πάθος, αποκλείεται να μη γνωρίζετε την επανάσταση που έχει φέρει στη μουσική βιομηχανία η διαδικτυακή πλατφόρμα Discogs.

Πρόκειται για μια ανοιχτή διαδικτυακή πλατφόρμα που ξεκίνησε ένας κύριος με το όνομα Kevin Lewandowski το 2000 και 17 χρόνια μετά μετράει περισσότερους από 5 εκατομμύρια καλλιτέχνες και συγκροτήματα και πάνω από 350,000 ενεργούς συνεργάτες (contributors), οι οποίοι την ανανεώνουν συνεχώς με νέες και παλιές κυκλοφορίες, καθώς και με σπάνιες εκδόσεις.

Το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα του Discogs είναι πως στηρίζεται στην αλληλοεπίδραση και την αγάπη των απλών μουσικόφιλων, οι οποίοι -πολλές φορές ανιδιοτελώς- ενημερώνουν την πλατφόρμα με κυκλοφορίες.

Η δυναμική του Discogs είναι τέτοια που οι κυκλοφορίες που «ανεβαίνουν» στην πλατφόρμα κάθε εβδομάδα αγγίζουν πλέον τις 26,000 (βινύλιο, CD, κασέτα, box-sets), με την εταιρία να είναι η μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη μουσική ιστοσελίδα στον κόσμο!

«Πέντε εκατομμύρια καλλιτέχνες, groups, άνθρωποι και συνεργάτες αλληλοεπιδρούν καθημερινά, έτσι ώστε να έχουμε μια πλήρη εικόνα και καταγραφή της μουσικής ιστορίας» λέει ο υπεύθυνος επικοινωνίας του Discogs στο Consequence Of Sound.

Όπως είναι φυσικό, η άνοδος του Discogs έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον της μουσικής βιομηχανίας, με ιστοσελίδες όπως το Ticketfly να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα ως μέσο ενημέρωσης των πελατών που αγοράζουν εισιτήρια για μουσικά και όχι μόνο θεάματα.

«Το Discogs αποτελεί έναν εκ των βασικών συνεργατών μας και μια από τις πιο αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης των πελατών μας» λέει ο υπεύθυνος σχεδιασμού προϊόντων της Ticketfly Brad Hubbard.

Ένα από τα πλέον βασικά χαρακτηριστικά του Discogs είναι και το marketplace, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το «χρηματιστήριο αξιών» βινυλίων και CDs. Εκεί, ο κάθε χρήστης μπορεί να συγκρίνει τιμές, να αγοράσει μουσική από καταστήματα σε ολόκληρο τον κόσμο και φυσικά να αξιολογήσει τον πωλητή.

Το rockyourlife.gr βρήκε την ευκαιρία και επικοινώνησε με τον Γιάννη Ανδριόπουλο, ιδιοκτήτη του δισκάδικου Sound Effect (Καλλιδρομίου και Σ. Τρικούπη στα Εξάρχεια) και ιδρυτή της δισκογραφικής Sound Effect Records, ο οποίος μας μίλησε για την δική του εμπειρία στο Discogs.

Ο Γιάννης είναι από τους πρώτους επαγγελματίες του χώρου που χρησιμοποίησαν το Discogs στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας και η γνώμη του έχει ιδιαίτερη σημασία:

«Βρίσκομαι στο Discogs από το 2008. Θυμάμαι πως όταν ξεκίνησε η πλατφόρμα, δεν υπήρχε σχεδόν κανένας rock τίτλος, ούτε καν σημαντικών ονομάτων όπως για παράδειγμα οι Doors. Αυτό ήταν ένα πρόβλημα για εμάς» λέει και εξηγεί:

«Ο λόγος είναι πως το Discogs ξεκίνησε ουσιαστικά σαν μια κοινότητα από DJs χορευτικής μουσικής, οι οποίοι έβλεπαν τα βινύλια τους να φθείρονται με τον καιρό και έψαχναν τρόπους να τα αντικαταστήσουν. Στην αρχή έκοβαν bootlegs σε μικρές ποσότητες, από 30 ως 50 κόπιες. Αργότερα η δραστηριότητα αυτή επεκτάθηκε και σε άλλες μουσικές και χρήστες. Η rock μουσική μπήκε στο παιχνίδι τα τελευταία 7-8 χρόνια και ουσιαστικά ήταν αυτή που έδωσε τη μεγάλη ώθηση στην πλατφόρμα».

Η σημασία και η απήχηση του marketplace του Discogs είναι πλέον τεράστια, με τον Γιάννη να προσθέτει: «Πλέον οι φυσικές και διαδικτυακές μου πωλήσεις (μέσω Discogs) κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα. Δέχομαι παραγγελίες τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις ανθρώπων που στηρίζουν τις πωλήσεις τους αποκλειστικά μέσω Discogs».

Ο Γιάννης αναφέρθηκε και στο σύστημα αξιολόγησης, το οποίο χαρακτήρισε ως αξιόπιστο και δίκαιο: «Οι βαθμολογίες χρηστών με υψηλό rating είναι σημαντικές και προσωπικά δίνω ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτές. Καλώς ή κακώς, η εικόνα της επιχείρησης πια δεν είναι μια ωραία φωτογραφία που τυχόν ανεβάζεις στο διαδίκτυο, αλλά οι γνώμες αυτών που ψωνίζουν από εσένα, αξιολογούν τις τιμές και τα μεταφορικά σου και φυσικά την ταχύτητα με την οποία εξυπηρετούνται».

Εννοείται πως όπως σε κάθε διαδικτυακή αγορά, έτσι και στο Discogs, τα πάντα δεν είναι ρόδινα. Αρκετοί επιτήδειοι αισχροκερδούν σε βάρος των πελατών – μουσικόφιλων. Ειδικές εκδόσεις (βλ. Record Store Day), limited edition και die-hard κόπιες νέων κυκλοφοριών, είναι «στόχοι» αρπακτικών, οι οποίοι φροντίζουν να εξαφανίσουν τις φυσικές κόπιες από την αγορά και λίγες μέρες ή ακόμα και ώρες μετά, τις πουλάνε online σε εξωφρενικές τιμές.

«Οι πωλήσεις στο marketplace του Discogs τα τελευταία 2 χρόνια έχουν εκτιναχθεί, από τα 10 εκατομμύρια το 2015, στα 34 εκατομμύρια φέτος» λέει ο Επιχειρησιακός Διευθυντής (COO) της εταιρίας Chad Dahlstrom για να καταλήξει:

«Τα νούμερα μας λένε πως οι συνολικές πωλήσεις αγγίζουν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Πρόκειται για μια «φούσκα» που δε λέει να σκάσει».

Κοινή διαπίστωση όλων όσων ασχολούνται με τη μουσική είναι πως όσο το Discogs συνεχίζει να αναπτύσσεται με τέτοιους ρυθμούς, το βινύλιο δεν πρόκειται να πεθάνει… το πορτοφόλι μας ίσως.

ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΟΛΙΚΑΣ
Κολλημένος με τις λεπτομέρειες, οι οποίες πιστεύει πως κάνουν τη διαφορά, ο Νικόλας ξεκίνησε το 2009 με το rockyourlife.gr να ασχολείται λίγο πιο σοβαρά με τις αγαπημένες του μουσικές, προσπαθώντας να πείσει ότι το rock είναι καλύτερο στις πιο απλές μορφές του.