Posted On 1 Δεκεμβρίου 2016 By In ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ, Προτεινόμενα With 1104 Views

Proto Punk: Tα δύσκολα χρόνια πριν το punk rock

Η ιστορία της punk rock ξεκινά ανεπίσημα πολύ πριν το 1976, δεν είναι αμιγώς μουσική, είναι όμως άκρως ενδιαφέρουσα.

Punk rock και Lenny Bruce ίσως ο πλέον περίεργος και άθελα του προπάτορας ενός μουσικού ιδιώματος. Ο Αμερικανός κωμικός με το παρατσούκλι Λένι ο βρομόστομος, έγινε διάσημος για την «σκατολογική» προσέγγιση του απέναντι στον σεξισμό, την ελευθερία της έκφρασης και την κοινωνική κριτική. Πέθανε το  1966, δέκα χρόνια πριν οι Ramones  κυκλοφορήσουν το πρώτο άλμπουμ τους. Όμως η δική του προσέγγιση, σαν τζαζ μουσικός, που αυτοσχεδιάζει επί σκηνής, χρησιμοποιώντας τον λόγο, την ροή και την εκφορά του, ως όργανο, ανατρέποντας ηθικούς φραγμούς και κοινωνικά κατεστημένα με όπλο τον ήχο της φωνής του, τον αχό των λέξεων, τις ίδιες τις λέξεις στην συγκεκριμένη περίπτωση, είναι η ότι πιο κοντινό, στο αρχέγονο πανκ ροκ ,όπως αυτό εμφανίστηκε και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού. Αυτοσχεδιαστικός, αιχμηρός, αναιδής, προκλητικός, βρήκε τον δρόμο του για τις αίθουσες των δικαστηρίων, πολύ καιρό πριν τις προσπάθειες λογοκρισίας για τους Sex Pistols και πέθανε υπό διωγμό.

Μουσικά, η ζωή στις Ηνωμένες πολιτείες του ψυχρού πολέμου, με τον Μακαρθισμό, να δύει, αλλά την μάχη για τα κοινωνικά δικαιώματα και την φυλετική ισότητα να ανάβει, οδήγησε στον πρόδρομο του πανκ, το γκαράζ ροκ. Πρώτη στιγμή που ο κόσμος θα αντιμετωπίσει την οργή και την παραμόρφωση έστω και με δόσεις μελωδίας θα είναι το 1963 με το “Louie, Louie” των Kingsmen. Το proto punk όπως ονομάστηκε γνώρισε τις πρώτες στιγμές  ευρείας αναγνώρισης και αποδοχής με σχήματα σαν τους  Question Mark & the Mysterians  και το “96 Tears”  του 1966. Οι Sonics, The Monks, The Music machine, The Sandells, Paul Revere & the Raiders, The Seeds   όλοι τους ήταν σχήματα που από τα μέσα των 60ς σε μια ταραγμένη εποχή φυλετικών συγκρούσεων και αγώνων, χρησιμοποίησαν την παραμόρφωση στις κιθάρες, πάνω σε surf και ροκ ν ρολ ρυθμούς, αλλά και σόουλ, R&B διασκευές, για να εκφράσουν την νεανική αγωνία και άγχος.

Η ώρα να γνωρίσουμε τον ήχο όπως έμελλε να διαιωνιστεί μια επταετία  αργότερα στην Νέα Υόρκη και στο Λονδίνο, ήρθε το 1969 με δύο σχήματα από την πόλη την βουτηγμένη στο ατσάλι της αυτοκινητοβιομηχανίας  και το κρύο του Αμερικανικού Βορά. Οι Stooges  από το Ντιτρόιτ, (Ann Arbor Michigan ) ακριβέστερα, με τον γνωστό και μη εξαιρετέο Iggy Pop αλλά περισσότερο με τον ήχο των αδερφών Asheton, έδωσαν με τα δύο πρώτα άλμπουμ τους, ένα πρώιμο μείγμα, κακόφωνου, οργισμένου, επιθετικού, αλαζονικά αυτόνομου και αυτόφωτου, proto punk rock ροκ, με τραγούδια σαν το «I wanna be your dog» και «1969», να μεταλαμπαδεύουν στις επόμενες γενεές την λατρεία της παραμόρφωσης της κιθάρας. Ο Iggy έδινε μαθήματα επι σκηνής, αυτοκτονικών τάσεων και πανκ ροκ ψυχαγωγίας, με κύλισμα σε σπασμένα γυαλιά, πασαλειμμένος με φιστικοβούτυρο, σαν φόρο τιμής στο αγαπημένο φαγητό του Αμερικάνου έφηβου.

Από την άλλη οι φίλοι κινημάτων σαν τους Μαύρους Πάνθηρες και ευρέως πολιτικοποιημένοι  MC5 του Wayne Kramer  από την αυτοκινητούπολη του Ντιτρόιτ καθόρισαν την πορεία για κάθε σχήμα πολιτικοποιημένου ροκ από τους The clash εως τους Rage against the machine και Dead Kennedys.  Η κιθαριστική επίθεση  του ζωντανά ηχογραφημένου “Kick out the jams” συνοδεύονταν από στίχους που δυναμίτιζαν άμεσα ή έμμεσα τον πολιτικό και κοινωνικό ιστό των Η.Π.Α δοξάζοντας την επανάσταση, την αντι κουλτούρα και την άρνηση να υποταγεί ο καθένας στον «μεγάλο αδελφό». Με γνωστή την συγγένεια και τα φιλικά αισθήματα για την Κίνα του Μάο και εξτρεμιστικές οργανώσεις σαν τους Μαύρους και Λευκούς Πάνθηρες, οι MC5 κυνηγήθηκαν από το FBI και διέλυσαν υπό την πίεση των περιστάσεων, των ναρκωτικών και το επερχόμενο νέο συντηρητικό κίνημα. Δημιούργησαν την σχολή της πολιτικοποιημένης punk rock κίνησης με ενεργή συμμετοχή στους κοινωνικούς αγώνες. Από την ίδια πόλη θα προέλθει  και το σχήμα των μαύρων μουσικών με το όνομα Death, proto punk σχήμα που θα χρειαστεί μια 30ετία για να κυκλοφορήσει επίσημα το πρώτο άλμπουμ τους, που ηχογράφησαν το 1974.

Αλλά και στη μεγάλη Βρετανία , σχήματα σαν τους Troggs με τις garage rock επιρροές τους και τον proto punk ύμνο “Wild thing” του 1966, διασκευή στο πρωτότυπο των The wild ones , οι Kinks με το “You really got me” του 1964 και οι The Who με το “My generation” το 1965 έστρωσαν τον δρόμο για τις επερχόμενες μουσικές αλλαγές. Αυτές εκφράστηκαν, πρώτα με το pub rock με σχήματα σαν τους Dr Feelgood και τους 101ers του Joe Strummer. Παράλληλα έδρασαν και οι πιο ψυχεδελικοί Hawkwind και οι πρόγονοι εν μέρει των Motorhead, Pink Fairies .

Όλοι αυτοί έδωσαν μια άλλη ώθηση στο μέχρι τότε αγαπητό glam rock, μετασχηματίζοντας το. Η αλλαγή σε ένα πιο ζωντανό χωρίς στρας και πούλιες μουσικό ιδίωμα ήταν γεγονός. Επρόκειτο για μουσική που άρχισε να μιλά για τα καθημερινά προβλήματα. Έχοντας σαν με όπλο την παραμορφωμένη κιθάρα και βάση την R& B, άφησε πίσω της τα «ταξίδια» στο διάστημα, να χαθούν μαζί με την χρυσή δεκαετία του 60 και προετοίμασε τον δρόμο του punk rock. Το 1976 τίποτα πια δεν θα είναι το ίδιο…

Tags : , , , ,

ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΠΑΣΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ

Γεννημένος τo 1968, ο Στέλιος Μπασμπαγιάννης, διαφωνεί με όλους. Όσους έχουν άποψη ,που δεν είναι η δική του και όσους δεν έχουν, γιατί δεν ασπάζονται τη δική του. Ασχολείται εδώ και χρόνια με την τέχνη της προώθησης θεραπευτικών ουσιών. Παράλληλα ασχολείται με την ευγενή τέχνη της μουσικής, ως συντάκτης σε διάφορα μέσα από το 1986. Το βιβλίο είναι η άλλη του μεγάλη αγάπη, που του επιτρέπει το ταξίδι ακόμη και ελλείψει χρημάτων. Πολιτικά ακραίος αντιπαθεί τη διαφθορά της αστικής δημοκρατίας, τον λαϊκισμό των Ελλήνων και τον υποκριτικό χαρακτήρα τους. Αν ήταν ζώο (κάποιοι λένε ότι είναι ) θα ήταν λύκος.