«Ready,steady,Go!Η υπέροχη άνοδος και η ιλιγγιώδης πτώση του Swinging London» – Shawn Levy (Κουκκίδα)

ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΠΑΣΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ
Posted on Μάιος 06, 2018, 6:29 μμ
15 secs

Η επανάσταση των 60s, στην Ευρώπη, είχε επίκεντρο το Λονδίνο. Πολύ περισσότερο από μια μουσική επανάσταση με αιχμή αρχικά τους BEATLES και στη συνέχεια και τους ROLLING STONES, ήταν μια πολιτιστική επανάσταση. Ο Levy συλλέγει και παρουσιάζει έναν τεράστιο όγκο στοιχείων, με άξονα αναφοράς εμβληματικές μορφές στον χώρο του κινηματογράφου, όπως ο Τέρενς Στάμπ, της φωτογραφίας Μπέιλι, της κομμωτικής Βιντάλ Σασούν, της μουσικής βιομηχανίας Μπράιαν Επστάιν,  της ραπτικής Μαίρη Κουάντ, για να αναφέρω κάποια ενδεικτικά παραδείγματα.

Το Λονδίνο, από μια γκρίζα πόλη, πρωτεύουσα μιας θνήσκουσας αυτοκρατορίας που βγαίνει από τα δελτία του πολέμου, μεταμορφώνεται σε μόλις ένα εξάμηνο στον ομφαλό της μοντέρνας τέχνης, της μόδας, της μουσικής. Η δεκαετία του 60, παίρνει τη σκυτάλη από τη Ρώμη και με τη συνδρομή έκπτωτων αριστοκρατών, Εβραίων μάνατζερ, μουσικών από τον Βορρά, ηθοποιών και φωτογράφων με κόκνει καταγωγή και προφορά και αλλάζει τον κόσμο. Δεν καταργήθηκαν οι συμβάσεις και δεν αμφισβητήθηκε τόσο το πολιτικό κατεστημένο, όσο οι ηθικές αξίες και η μόδα, που έγινε πλέον το κίνητρο για να καταργηθούν ταξικές διαφορές και να αποκτήσει πρόσβαση στο «μοντέρνο», το hip, ο καθημερινός άνθρωπος. Η αριστοκρατία της Μ.Βρετανίας μέσα από σειρά εμβληματικών χαρακτήρων ενσωματώνεται στα hipμαγαζιά του Λονδίνου, που δίνουν τον τόνο της νέας εποχής, της αναίμακτης επανάστασης και συναναστρέφεται, την νέα τάξη των δημιουργών- διασημοτήτων. Φωτογράφοι, σχεδιαστές ρούχων, ηθοποιοί, δίχως ταξικές περγαμηνές, αλλά με δημιουργική διάθεση και όραμα εκτός των πολιτιστικών στεγανών της μεταπολεμικής κοινωνίας της Βρετανίας, ισοπεδώνουν τους ταξικούς φραγμούς και με τη βοήθεια της μουσικής, της τηλεόρασης και της διαφήμισης, των νέων μέσων, αλλάζουν τον τρόπο που εκφράζεται, ντύνεται και σκέπτεται η νέα γενιά.

Ο Levy με μαεστρία μεταφέρεται από τον ένα τομέα στον άλλο, από το ένα άκρο στο άλλο. Από τους Beatles και την πρώιμη φάση του ποπ φαινόμενου, στο ψυχεδελικό Sgt Peppers και την αντίθεση τους , τους πιο σκληρούς και βρώμικους RollingStone(s), η Βρετανία αποκτά φωνή και διαμορφώνει την αισθητική της δεκαετίας. Στοιχεία για κάθε είδος, κινηματογράφο, φωτογραφία, μόντελινγκ, κομμωτική, σχεδιασμό ρούχων, μουσική, μουσική βιομηχανία, εστίαση παρουσιάζονται μέσα από την ζωή των επιλεγμένων αντιπροσώπων του είδους και μπλέκονται σε ένα πολύχρωμο κουβάρι, που αποκτά στα τέλη της δεκαετίας, με την βοήθεια των Η.Π.Α ψυχεδελικό χρώμα.

Η «διαφήμιση» του SwingingLondon στους Αμερικάνικους Times, θα σημάνει την αρχή του τέλους. Αυτό που ήταν ένα κίνημα αισθητικής, θα γίνει αξιοθέατο σε τουριστικούς οδηγούς, όπως το πανκ και το metal στις επόμενες δεκαετίες. Η πορεία των κεντρικών υποκινητών αυτής της αλλαγής, θα ολοκληρωθεί, με κάποιους να πεθαίνουν (πληρώνοντας το τίμημα της ελευθερίας και των καταχρήσεων), άλλους να συνεχίζουν εξελίσσοντας την τέχνη και τον εαυτό τους αλλά και την ίδια την κοινωνία να έχει αλλάξει. Οι Η.Π.Α έχουν ετοιμάσει την διάδοχη κατάσταση με το κίνημα του χιπισμού στην Καλιφόρνια. Το Λονδίνο, παύει να είναι η καρδιά των γεγονότων. Η επίδραση και η επιρροή τού, παραμένει, όπως και των κινημάτων που γεννήθηκαν εκεί, ενεργή μέχρι σήμερα. Ενσωματωμένη στην καθημερινή κουλτούρα, στην μουσική, το ντύσιμο, το χτένισμα. Όπως σωστά λέει ο Levy ο σπόρος όλων αυτών που είμαστε(όσοι δεν ονειρεύονται ταγάρια και ινδικές φούστες, με θέα το Μαξίμου και τα ζιβάγκο ως εξέλιξη) είναι το Swinging London.

Όμως το άλλο σημείο του βιβλίου, που αποκαθηλώνει απόψεις που ταλανίζουν τον κόσμο δίχως γνώση, είναι για την στάση των RollingStonesαπέναντι στο κατεστημένο, με την περιγραφή της δικής για τα όργια και τα ναρκωτικά, μετά τη σύλληψη τους στο σπίτι του Ρίτσαρντς στο Ρέντλαντς

Οι Stones δεν κρατάνε καμία αντιεξουσιαστική στάση, θεωρούν τους εαυτούς τους θύματα, μιας υπερβολικής δίωξης και συμπεριφέρονται με κοσμιότητα και φόβο απέναντι στην επικείμενη φυλάκιση. Η αμφισβήτηση και η σύγκρουση με το κατεστημένο θα έρθουν στην επόμενη δεκαετία. Στο Swingnig London πριν τα ψυχοτρόπα ναρκωτικά, ήρθε η αλλαγή στην εικόνα της δημοσιότητας, των δημόσιων προσώπων, ειδώλων, της τέχνης και της μόδας. Η αλλαγή στην νοοτροπία του καθημερινού νέου, που θα προετοίμαζε τα κινήματα της αμφισβήτησης και την σύγκρουση με το κατεστημένο της δεκαετίας του 70.Το Swinging London είναι ουσιαστικά η μητέρα της ποπ κουλτούρας όπως την βιώνουμε ως σήμερα και ακόμα περισσότερα. Είναι η μετάβαση από το ασπρόμαυρο φιλμ στο έγχρωμο, για την Ευρωπαϊκή νεολαία, είναι πολύ περισσότερο από το άθροισμα των επι μέρους μονάδων, είναι κάτι που ο Levy περιγράφει ζωντανά, εμπεριστατωμένα και κάνοντας μας κοινωνούς μιας εποχής, που ο απόηχος δεν θα κοπάσει εύκολα,  60 χρόνια μετά. Την καλή ροή ανάγνωσης βοηθά η πολύ καλή μετάφραση του Αλέξη Καλοφωλιά.

Ακούγεται με υπόκρουση Beatles, Rolling Stones

ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΠΑΣΜΠΑΓΙΑΝΝΗΣ
Γεννημένος τo 1968, ο Στέλιος Μπασμπαγιάννης, διαφωνεί με όλους. Όσους έχουν άποψη ,που δεν είναι η δική του και όσους δεν έχουν, γιατί δεν ασπάζονται τη δική του. Ασχολείται εδώ και χρόνια με την τέχνη της προώθησης θεραπευτικών ουσιών. Παράλληλα ασχολείται με την ευγενή τέχνη της μουσικής, ως συντάκτης σε διάφορα μέσα από το 1986. Το βιβλίο είναι η άλλη του μεγάλη αγάπη, που του επιτρέπει το ταξίδι ακόμη και ελλείψει χρημάτων. Πολιτικά ακραίος αντιπαθεί τη διαφθορά της αστικής δημοκρατίας, τον λαϊκισμό των Ελλήνων και τον υποκριτικό χαρακτήρα τους. Αν ήταν ζώο (κάποιοι λένε ότι είναι ) θα ήταν λύκος.