Συνέντευξη Septic Flesh: Το Alpha και το Omega του πρωτοποριακού σκοτεινού ήχου

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΠΟΣ
Posted on Μάιος 07, 2018, 7:00 πμ
4 mins

Παρακολουθώ την πορεία των Septicflesh(Septic Flesh τότε) από την εποχή του demo «Forgotten Path» (1991), τότε που προκάλεσαν ηχητική αίσθηση με το πρωτόγονο -σε σύγκριση με την εξελικτική τους πορεία- death metal, αλλά και αισθητική έκπληξη με το έγχρωμο layout του demo που προσέδιδε έναν επαγγελματισμό και μια εξωστρέφεια από τα πρώιμα βήματά τους κάτι που αποτυπώθηκε ανάγλυφα στη συνέχεια με την υπογραφή τους στη γαλλική Holy Records και την κυκλοφορία σημαντικών albums μέχρι τη διάλυσή τους το 2003.

Οι Septicflesh επανασυνδέονται το 2007 και με το αναμφισβήτητο μουσικό ταλέντο και όραμά τους σε συνδυασμό με τη σκληρή δουλειά, τον επαγγελματισμό και τις συνεχείς περιοδείες, σήμερα, αποτελούν ένα από τα πιο αναγνωρισμένα πρωτοποριακά συγκροτήματα του ατμοσφαιρικού/συμφωνικού death metal παγκοσμίως. Μια μπάντα με ταυτότητα, μια πρωτοποριακή εξελισσόμενη μηχανή που ανεβάζει συνεχώς τον δικό της υψηλό καλλιτεχνικό πήχη.

Με αφορμή το εξαιρετικό δέκατο LP «Codex Omega» που κυκλοφόρησε το 2017 και τις πρόσφατες ζωντανές εμφανίσεις τους στη χώρα μας και στο εξωτερικό, η στήλη «Εκεί που οι λέξεις ηχούν» επικοινώνησε με τον Σωτήρη Βαγενά, ο οποίος δίνει τη λεκτική υπόσταση στο μοναδικό σύμπαν των Septicflesh.

Ας ξεκινήσουμε με το όνομα της μπάντας. Αφορμή και συμβολισμοί.
Το όνομα είναι ενδεικτικό της εποχής που ξεκινήσαμε. Όταν μπήκα και εγώ στο συγκρότημα ήδη υπήρχε το όνομα.  Το είχε προτείνει ένας φίλος του Χρήστου και του Σπύρου και καθώς ήταν κάτι ακραίο που παρέπεμπε σε death metal και ηχούσε καλά το υιοθέτησαν. Δεν υπήρχε κάτι το ιδιαίτερο συμβολικά.

Ποια είναι τα βασικά θεματικά πεδία που κινούν το σύμπαν των Septicflesh; Από πού εμπνέεστε στιχουργικά και ποιος γράφει τους στίχους; Τι είναι αυτό που αφυπνίζει το δημιουργικό σας ένστικτο;
Οι στίχοι είναι δική μου αρμοδιότητα. Υπάρχουν πολλά θέματα που βρίσκω ενδιαφέροντα και με τροφοδοτούν με σκέψεις για να γράφω στίχους. Δεν μου αρέσει να περιορίζομαι σε ένα μόνο θέμα, ενώ χρησιμοποιώ όλο το φάσμα της διάστασης του χρόνου, δηλαδή το παρελθόν βασιζόμενος στη μυθολογία, σε ιστορικά γεγονότα, το παρόν μέσω καθημερινών (η νυχτερινών) εμπειριών και το πώς αντιλαμβάνομαι τα τεκταινόμενα στην ανθρωπότητα και το μέλλον χρησιμοποιώντας τη δημιουργική φαντασία καθώς και πιθανά σενάρια για το τι μπορεί να συμβεί σε βάθος χρόνου.

Ας προσπαθήσουμε να εισέλθουμε στο εργαστήρι του στιχουργού των Septicflesh. α) Πότε, πού και πώς γράφεις στίχους; β) Συνήθως γράφεις πρώτα στίχους και τους ντύνετε με την κατάλληλη μουσική ή γράφετε πρώτα μουσική και οι στίχοι ακολουθούν τα ανάλογα μουσικά μονοπάτια;
Στίχους γράφω όταν έχω έμπνευση και νιώθω την ανάγκη να καταγράψω τις σκέψεις μου. Αυτό μπορεί να συμβεί αρκετά πριν ξεκινήσουμε να γράφουμε μουσική για ένα νέο album ή και κατά τη συνθετική διαδικασία. Πάντα επεξεργάζομαι αρκετά τους στίχους, καθώς ο «χώρος» τοποθέτησης στίχων είναι συγκεκριμένος, οπότε πρέπει να διαλέγω «την καρδιά» του νοήματος που θέλω να δώσω, ενώ παράλληλα πρέπει οι στίχοι να δίνουν κατάλληλα πατήματα στον εκάστοτε τραγουδιστή αλλά και να συμβαδίζουν συναισθηματικά με τις εναλλαγές διάθεσης της μουσικής. Είναι επίπονη και μακρά διαδικασία, αλλά έτσι μόνο το αποτέλεσμα γίνεται μεστό και αγγίζει βαθύτερα τον ακροατή.

Πώς βλέπετε τη στιχουργική εξέλιξη των Septicflesh μέσα στον χρόνο από το πρώτο album «Mystic Places ODawn» μέχρι και το πιο πρόσφατο «Codex Omega»;
Καθώς η δομή των κομματιών μας άλλαζε στο πέρασμα του χρόνου παράλληλα έπρεπε να προσαρμόζεται και η τοποθέτηση των στίχων, ενώ το γεγονός ότι σταδιακά χρησιμοποιήσαμε όλα τα είδη φωνητικών συμπεριλαμβανόμενης και χορωδίας, ήταν μια επιπλέον πρόκληση. Θεματολογικά, στο ξεκίνημά μας ήμουν περισσότερο προσανατολισμένος στο παρελθόν και την Ελληνική μυθολογία, καθώς και στον Εσωτερισμό. Σταδιακά ασχολήθηκα και με θέματα όπως οι επιστημονικές ανακαλύψεις και οι δυνατότητες που ανοίγονται για την ανθρώπινη φυλή, τη χειραγώγηση των μαζών από λίγους, αλλά και πιο προσωπικά θέματα και εμπειρίες. Φυσικά μιας και είμαι ο μοναδικός στιχουργός, ο πυρήνας των στίχων μας έχει έναν ιδιαίτερο – αναγνωρίσιμο χαρακτήρα που παραμένει αναλλοίωτος.

I am a man with strong regrets. / I followed great deceivers / Believe in headless leaders. / They played their game, true sons of Cain / But I was a hopeless dreamer, /
With my head deep in the clouds.

(«Portrait Of A Headless Man»)

Η στιχουργία των Septicflesh ευρύτερα σχετίζεται με την αναζήτηση της γνώσης, με την ανθρώπινη δύναμη και αδυναμία. Μυστήριο, απόκρυφο, αλληγορία, συμβολισμοί, ιστορία, μύθοι και θρύλοι, φαντασία και κοσμικός τρόμος, λογοτεχνία, ελληνική και ανατολίτικη φιλοσοφία αποτελούν την παλέτα για την κοσμοθεωρία της μπάντας. Πού πέφτει το βάρος τα τελευταία χρόνια; Υπάρχει κάποιο ανεξερεύνητο πεδίο;
Εννοείται! Πάντα υπάρχει κάτι καινούργιο για να μάθει κανείς. Επί της ουσίας, κάθε απάντηση σε ένα ερώτημα, γεννά τουλάχιστον δύο νέα ερωτήματα, οπότε νομοτελειακά περισσότερο υπάρχουν ερωτήματα και προβληματισμοί, παρά απαντήσεις. Γενικά, απεχθάνομαι τη μασημένη τροφή και την έτοιμη αποστειρωμένη «γνώση» τύπου fast food. Αναφορικά με το που εστιάζω πλέον περισσότερο από τα θέματα που αναφέρεις, θα έλεγα μάλλον στα θαυμαστά στοιχεία της ανθρώπινης υπόστασης αλλά και τα ελαττωματικά της στοιχεία. Μάλιστα, το να βλέπει και να παραδέχεται κάποιος τις αδυναμίες του είναι το πρώτο βήμα για ενδεχόμενη βελτίωσή του. Πιστεύω ότι η ανθρωπότητα γενικά, βαδίζει σε τελείως λάθος δρόμο και είναι επιτακτικό να ξεπεράσει αδυναμίες και βαρίδια που προέρχονται από το παρελθόν, αν θέλει κυριολεκτικά να έχει μέλλον.

Σε μια εποχή που όλα δημιουργούνται και καταναλώνονται ταχύτατα και με την ταυτόχρονη κυριαρχία της επιφάνειας και της εικόνας έχει τελικά νόημα η επένδυση χρόνου και μόχθου στη στιχουργία σήμερα;
Γενικά, η καλλιτεχνική δημιουργία είναι κάτι το οποίο απαιτεί κόπο, χρόνο και πολλά αποθέματα ψυχικής ενέργειας. Βασικά, όμως όλα ξεκινούν από μια έντονη φυσική ανάγκη του δημιουργού να εκφραστεί, οπότε αυτό είναι που δίνει το βαθύτερο νόημα στο όλο εγχείρημα, ασχέτως αν η μάζα θα μπει βαθύτερα στη δημιουργία ή θα ασχοληθεί επιφανειακά και πρόσκαιρα. Πάντως υπάρχουν και άτομα, τα οποία εξερευνούν σε βάθος την εκάστοτε δημιουργία που τα ελκύει.

Γιατί ο τίτλος «Codex Omega»; Ποια είναι τα βασικά θέματα που προσεγγίζετε με το νέο σας album;
Το γράμμα ωμέγα ως γνωστόν συμβολίζει το τέλος. Το θέμα του τίτλου του album δίνεται από το κομμάτι «3rd Testament». Πρόκειται για την τρίτη και τελευταία βίβλο. Επί της ουσίας είναι ένα «τοξικό» και ειρωνικό κείμενο που καταρρίπτει όλα όσα έχουν ειπωθεί στις προηγούμενες βίβλους, μια αντι-βίβλος. Υπάρχουν και άλλα θέματα που προσεγγίζονται από το album, όπως για παράδειγμα το πώς ο φόβος σταδιακά μπορεί να γίνει το κυρίαρχο συναίσθημα μέσα μας , σαν ένας δυνάστης που περιορίζει σε πολύ στενά πλαίσια τις δράσεις μας. Επίσης, θίγεται το θέμα της χειραγώγησης της πληροφορίας που διαχέεται στις μάζες και επομένως η διαστρέβλωση της αλήθειας.

Διαβάζουμε στο «Codex Omega»: Τα σχόλιά σου…
A phantom god guarding your salvation / He lives in books / Your imagination an abstract thought / Lord of all creation / An absent king / The final revelation
«3rd Testament (Codex Omega)»
Η τελική αποκάλυψη (με τη βασική και απόλυτη έννοια της λέξης) είναι το γεγονός ότι η ύπαρξη ενός παντοδύναμου, παντογνώστη, πανταχού παρόντος όντος που κυβερνά το σύμπαν, είναι απλά ένα μύθευμα που δημιουργήθηκε για λόγους χειραγώγησης της συμπεριφοράς της μάζας. Ο δημιουργός του μύθου είναι πολύ απλά ο δημιουργός όλων των βίβλων ανεξαρτήτου θρησκείας, δηλαδή ο άνθρωπος.

I am a man with strong regrets. / I followed great deceivers / Believe in headless leaders. / They played their game, true sons of Cain / But I was a hopeless dreamer, /
With my head deep in the clouds.
(Portrait Of A Headless Man)
Περιγράφει το άβουλο ανθρωποειδές, που είναι υποχείριο ανθρώπων με το ταλέντο να φανατίζουν και να καθοδηγούν τους άλλους, να κάνουν διάφορες πράξεις, αρκετές φορές μάλιστα ακραίες πράξεις, σαν άβουλα πιόνια σε μια σκακιέρα που αυτοί μόνο βλέπουν.

Your books, your friends, your life is in mortal danger. / The things are tense and knowledge is offense. / In this nation vast deception reigns. / Church and politics threaten your survival.
(Martyr)
Η γνώση ήταν πάντα αντίπαλος της θρησκείας και υπάρχουν αρκετοί μάρτυρες με άσχημο τέλος όπως στην συγκεκριμένη περίπτωση η Υπατία, που αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της παραδοχής.

 

 

 

To keep a secret / Misinformation is the key / 21stcentury / New ways of slavery
(Enemy Of Truth)
Παλιά ήταν πιο εύκολο να περιορίσεις την αλήθεια, π.χ. καίγοντας βιβλία, σκοτώνοντας αυτούς που τη διέδιδαν κλπ. Πλέον με την απελευθέρωση της πληροφορίας και της ταχύτητας που διαδίδεται αυτή, μέσω της τεχνολογίας όπως για παράδειγμα μέσω του internet, έχει αλλάξει το παιχνίδι. Υπάρχει ένας συνεχής και έντονος «θόρυβος» χειραγωγημένης πληροφόρησης, που αποσπά την προσοχή της μάζας από θέματα που δεν ακούγονται με την ίδια ένταση και εν τέλει «πνίγονται» σε μια θάλασσα ανούσιας πληροφορίας ή επιλεκτικής πληροφόρησης.

We learn to live with fear each day. / It has to be another way. / As moments fly, the things we want will be obtained, / Or maybe not.
(The Gospels Of Fear)
Πόσες φορές κάποιος δεν επιχειρεί καν να δοκιμάσει να κάνει τα βαθύτερα όνειρά του πραγματικότητα λόγω των ρίσκων που πρέπει να πάρει και του ισχυρού φόβου ότι ούτως ή άλλως δεν θα τα καταφέρει; Και οι ευκαιρίες φεύγουν και η ζωή περνά γοργά…

 

Απολυταρχική εξουσία, λογοκρισία, θρησκευτική μισαλλοδοξία, αυθεντία, παραπληροφόρηση, φόβος είναι οι διαχρονικές μέθοδοι ελέγχου της σκέψης, της γνώσης, της αναζήτησης της αλήθειας. Διανύουμε μια Σκοτεινή Νέα Εποχή/Dark New Age – DNA;
Ξεκάθαρα, ναι!

Your books, your friends, your life is in mortal danger. / The things are tense and knowledge is offense. / In this nation vast deception reigns. / Church and politics threaten your survival.

(Martyr)

Μπορεί ο άνθρωπος του 21ου αιώνα να κόψει τα προαναφερθέντα δεσμά που βρίσκουν συνεχώς νέες μορφές με όχημα την τεχνολογία; Evolution, Revolution είναι η απάντηση; Αλλά με ποιον τρόπο;
Υιοθετώντας τη λογική, αποκαθηλώνοντας την τυφλή υπακοή και τον τρόπο σκέψης του προβάτου. Η ενδυνάμωση του νου βοηθά το άτομο στο να καταλάβει ποιες ενέργειες οδηγούν πραγματικά σε όφελος προσωπικό αλλά και κοινωνικό, γιατί ο άνθρωπος είναι κατά βάσει ένα κοινωνικό όν και ότι κάνει στο κοινωνικό του περιβάλλον «ξαναγυρίζει» πίσω στο άτομο, και ποιες όχι.  Η εγκατάλειψη αποτυχημένων μοντέλων συμπεριφοράς που ενώ ευαγγελίζονται την ευημερία του ανθρώπινου γένους, στην πράξη έχουν καταφέρει ακριβώς το αντίθετο είναι επιτακτική.

Οι Septicflesh πάντοτε διέθεταν ένα εξαιρετικό και ιδιαίτερο artwork, το οποίο συντελεί στην οπτικοποίηση της μουσικής και των στίχων. Έχει υπάρξει περίπτωση μια εικαστική δημιουργία, π.χ. του Σπύρου να δώσει στιχουργική έμπνευση;
Ναι. Γενικά υπάρχει μια αλληλεπίδραση μεταξύ μας και αυτό σίγουρα ισχυροποιεί το τελικό αποτέλεσμα.

Χρησιμοποιείτε ελληνικές λέξεις σε τίτλους και σε κάποιους στίχους σας. Ποια είναι η άποψή σας για τη στιχουργία στην ελληνική γλώσσα ή στη μητρική γλώσσα κάθε συγκροτήματος (πλην αγγλόφωνων);
Όταν οι λέξεις που χρησιμοποιούνται έχουν μια ιδιαίτερη δύναμη, και το αποτέλεσμα είναι καλό ηχητικά, γιατί όχι.

Γράφετε πρώτα στίχους στην ελληνική γλώσσα και μετά στα αγγλικά ή το αντίστροφο;
Εξαρχής γράφω τους στίχους στα αγγλικά.

Αγαπημένα concept albums
Queensryche – «Operation Mindcrime»
King Diamond – «Them»
Iron Maiden – «Seventh Son Of A Seventh Son»
W.A.S.P. – «The Crimson Idol»

Αγαπημένοι τίτλοι δίσκων.
Megadeth – «Rust In Peace»
Iron Maiden – «Powerslave»
Judas Priest – «Sad Wings Of Destiny»
Paradise Lost – «One Second»

Αγαπημένοι τίτλοι τραγουδιών.
Metallica – «The God That Failed
Iron Maiden – «Caught Somewhere In Time»
Frank Zappa – «Who Are The Brain Police?»
Nile – «Dusk Falls Upon The Temple Of The Serpent Of The Mount Of Sunrise»
Rainbow – «The Gates Of Babylon

Στίχοι που σας στοιχειώνουν, που θα θέλατε να τους είχατε γράψει εσείς.
Black Sabbath – «War Pigs»

Ποιοι είναι οι κορυφαίοι στιχουργοί για εσάς;
Chuck Schuldiner, Devin Townsend, Dani Filth, King Diamond, Bruce Dickinson, Neil Peart, Sting, David Bowie.

To keep a secret / Misinformation is the key / 21stcentury / New ways of slavery

(EnemyofTruth)

Δώστε μας ένα αντιπροσωπευτικό-αγαπημένο σας στιχουργικό απόσπασμα από την μπάντα σας.

«Chasing The Chimera»

«My mood is like the weather. It changes with unexpected ways, creating a mosaic

based on the antithesis of cold and warm colors. If you could read in my eyes

you would discover a shade of grey when I smile. Because even when I am collecting

moments of happiness my mind descends in my shrine to pray in front of the candle of

life. And its flesh parts are slowly melting slipping down like white worms…»


Λογοτεχνία: Αγαπημένοι συγγραφείς-έργα και γιατί;
Edgar Alan Poe, H.P. Lovecraft, Clive Barker, William Gibson, Michael Moorcock, γιατί μου αρέσει να βυθίζομαι στην μυστηριώδη και απόκοσμη εναλλακτική πραγματικότητα των βιβλίων τους.

Ο Lovecraft, o Dante, ο Baudelaire αποτελούν προφανείς στιχουργικές επιρροές για την μπάντα. Κάποιοι άλλοι συγγραφείς και λογοτεχνικά έργα που κινούν το στιχουργικό σας σύμπαν;
Εκτός από τους συγγραφείς που έχουν ήδη αναφέρει πριν, έχω επηρεαστεί από βιβλία των  Zacharia Stichin, Colin Wilson, Philip K. Dick και πολλών άλλων.

Βιβλία από κάθε κατηγορία που διαβάσατε σχετικά πρόσφατα.
Ξεκίνησα να διαβάζω την τριλογία της Νότιας Ζώνης του Jeff Vandermeer και έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

Υπάρχει κάποια ταινία που να έχει επηρεάσει το στιχουργικό πεδίο των Septicflesh;
Υπάρχουν ταινίες που μου έχουν δώσει τροφή για σκέψεις, ενώ μερικές από αυτές ήταν ιδιαίτερα συμβατές με προϋφιστάμενες σκέψεις που είχα κάνει, όπως για παράδειγμα Matrix, Dark City, Stargate.

Οι Septicflesh ανέκαθεν και εντονότερα τα τελευταία χρόνια λόγω συμφωνικής κατεύθυνσης αποτελούν ένα σκοτεινό ηχητικό soundtrack. Ο ακροατής ακούγοντας τη μουσική νιώθει μια κινηματογραφική πλοκή να εξελίσσεται. Υπάρχουν σκέψεις είτε να ντύσετε ηχητικά μια ταινία, είτε να προχωρήσετε σε κάτι οπτικοποιημένο οι ίδιοι, αν λάβουμε υπόψη και το υπόβαθρο του Σπύρου στο σχέδιο, τη ζωγραφική, τη φωτογραφία κ.λπ;
Σίγουρα θα μας ενδιέφερε να το κάνουμε για μια ταινία συμβατή με το ηχητικό περιβάλλον που μας αρέσει να δημιουργούμε. Απλώς μέχρι σήμερα δεν μας έχει γίνει κάποια σοβαρή πρόταση.

Θέματα που θα θέλατε να καταπιαστείτε στο μέλλον;
Στην παρούσα φάση έχω την ανάγκη να αποτοξινωθώ από σκέψεις για μελλοντικούς στίχους και να εστιάσω σε βιώματα του παρόντος. Η συσσώρευση εμπειριών ούτως η άλλως δημιουργεί ένα απόθεμα σκέψεων που εν καιρώ θα πυροδοτήσουν έμπνευση και θα αξιοποιηθούν.

Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας. Ο επίλογος σας ανήκει.
Ευχαριστώ και εγώ για την υποστήριξη!

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΠΟΣ
Ο Παναγιώτης Κάπος γεννήθηκε στην Αθήνα.  Σπούδασε Κλασική Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στη “Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων”. Αυτή την περίοδο εκπονεί τη διδακτορική του διατριβή στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Η σχέση του με τον κόσμο του γραπτού και μουσικού πολιτισμού είναι καθαρά βιωματική. Πάντοτε εύρισκε τρόπο να συνδυάζει αυτούς τους δύο εθισμούς: από την εποχή της γραφομηχανής, όταν κυκλοφορούσε Underground Fanzine έως την ψηφιακή εποχή με την αρθρογραφία σε διαδικτυακά περιοδικά και την επαγγελματική ενασχόληση στους τομείς των εκδόσεων και της πολιτιστικής επικοινωνίας. Πιστεύει ακράδαντα ότι η μουσική και η γραφή που αναβλύζουν ψυχή δεν γνωρίζουν χωροχρονικά όρια.