Posted On 8 Ιουνίου 2017 By In BEHIND GREAT COVERS, Προτεινόμενα With 865 Views

Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band: Η ιστορία πίσω από το εξώφυλλο

Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη μέρα που ο Sgt. Pepper και το Club του συστήθηκαν στον κόσμο. Έπρεπε να προηγηθεί μια εντελώς χλιαρή παγκόσμια περιοδεία για να αντιληφθούν οι Beatles πως ο κόσμος μπορεί να τους λατρεύει, ωστόσο θα αντιδρούσε το ίδιο έξαλλα, αν πάνω στη σκηνή εμφανίζονταν τα κέρινα ομοιώματα τους να παίζουν μουσική.

Πολλοί λένε ότι εκείνη η περιοδεία, με τα σχεδόν άδεια στάδια στην Ιαπωνία τους έκανε να αναθεωρήσουν τις απόψεις τους σχετικά με την απόδοση τους στα live και τους έριξε ψυχολογικά διότι συνειδητοποίησαν πόσο «λίγοι» φαίνονται στη σκηνή. Η άσχημη ψυχολογία έφερε γκρίνια στο συγκρότημα, με τον George Harrison να δηλώνει πως θα αποχωρήσει από τη μπάντα αν συνεχίσουν οι live εμφανίσεις, και τον Brian Epstein να τους στέλνει άρον άρον διακοπές για να ηρεμήσουν.

Για πρώτη φορά ένας δίσκος παραμένει εξολοκλήρου πιστός σε μια κεντρική ιδέα, την οποία ακολουθεί τόσο η μουσική όσο και το artwork, και γίνεται η πηγή έμπνευσης για τους μεταγενέστερους ογκόλιθους της progressive κυρίως μουσικής

Τρεις μήνες μετά και ενώ επέστρεφε από σαφάρι στην Κένυα, ο Paul McCartney συνέλαβε την ιδέα του Sgt. Pepper, αρχικά ως τον ήρωα ενός τραγουδιού. Ο McCartney στην ουσία τρόλαρε κυρίως τους Αμερικάνους συναδέλφους του, οι οποίοι συνήθιζαν να ονομάζουν τις μπάντες τους «ο κύριος Τάδε και οι φίλοι του ή το club του», δημιουργώντας το alter ego των Beatles, τους «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club», οι οποίοι θα ήταν ελεύθεροι να πειραματιστούν με τη μουσική, ξεφεύγοντας από αυτό που είχαν συνηθίσει τους θαυμαστές τους μέχρι στιγμής.

Ο κόσμος, θαυμαστές, συνάδελφοι και ορκισμένοι εχθροί, περίμεναν με αγωνία το επόμενο βήμα των Beatles, της μπάντας που θεωρούσε τον εαυτό της διασημότερο από τον Ιησού Χριστό. Στις 26 Μαΐου 1967 (2 Ιουνίου του ίδιου έτους για την Αμερική) η σιωπή έλαβε τέλος με τον Sgt. Pepper να κάνει τόση φασαρία, που ακόμη και σήμερα 50 χρονιά μετά δεν λέει να κοπάσει. Ο δίσκος εισάγει την έννοια του concept album στη μουσική. Για πρώτη φορά ένας δίσκος παραμένει εξολοκλήρου πιστός σε μια κεντρική ιδέα, την οποία ακολουθεί τόσο η μουσική όσο και το artwork, και γίνεται η πηγή έμπνευσης για τους μεταγενέστερους ογκόλιθους της progressive κυρίως μουσικής, όπως οι Genesis, οι Rush, οι Jethro Tull, οι Yes αλλά και οι Moody Blues, οι Pink Floyd, ακόμη και οι Who με το «Tommy». Στο σημείο αυτό δεν πρέπει να παραλείψουμε το γεγονός ότι εκείνα ήταν τα πολύχρωμα χρόνια των παιδιών των λουλουδιών. Το κίνημα των χίπις έχει σαφή επίδραση στο δίσκο, η οποία διακρίνεται ξεκάθαρα τόσο στην καλειδοσκοπική συσκευασία του δίσκου όσο και στα τραγούδια, με τις φαρμακόγλωσσες να λένε πόσο πολύ βοήθησε το LSD στη δημιουργία του. Οι ίδιες φαρμακόγλωσσες λένε πως τον ίδιο χρόνο το LSD «βοήθησε» τους Rolling Stones και το ψυχεδελικό τους «Their Satanic Majesties’ Request» που βγήκε το Δεκέμβρη του 1967, με τους Stones να ποζάρουν στο εξώφυλλο ντυμένοι πολύχρωμοι μάγοι, ήταν η απάντηση στο Sgt. Pepper.

Εκτός από αυτούς που ποζάρουν, προτάθηκαν τα ονόματα των Hitler, o οποίος δεν μπήκε τελικά για προφανείς λόγους, του Gandhi, ο οποίος αφαιρέθηκε από το φόβο μήπως θεωρηθεί προσβλητικό για τους Ινδούς (και δεν αγοράσουν το δίσκο), ο Ιησούς Χριστός, ο οποίος δεν υπάρχει στο εξώφυλλο μετά την «θεϊκή» δήλωση του John ότι είναι πιο διάσημοι, και του Αμερικάνου ηθοποιού Leo Gorcey ο οποίος ζήτησε 400 δολάρια για να επιτρέψει να εμφανιστεί το ομοίωμα του στο εξώφυλλο

Το ψυχεδελικό, πανάκριβο artwork (κόστισε περίπου 3000 λίρες, σε μια εποχή που τα περισσότερα κόστιζαν γύρω στις 50), είναι από μόνο του ένα έργο τέχνης και το εξώφυλλο του έχει αναπαραχθεί άπειρες φορές. Ο σχεδιασμός οφείλεται στον Βρετανό ζωγράφο Peter Blake και τη σύζυγο του Jann Haworth, οι οποίοι βασίστηκαν σε ένα πρόχειρο σχέδιο του McCartney. Υπάρχουν εικασίες ότι ο Paul «εμπνεύστηκε» το εξώφυλλο από το δίσκο «Mercblecket Βeats The Beatles» της ομώνυμης σουηδικής μπάντας, που του χάρισε ένα από τα μέλη της όταν οι Mercblecket έπαιξαν για εκείνους κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους στη Σουηδία.

Το εξώφυλλο είναι ένα πολύχρωμο κολάζ, γεμάτο επιφανείς προσωπικότητες, η σύνθεση των οποίων προήλθε από τη λίστα των αγαπημένων ηρώων του κάθε σκαθαριού. Στο κέντρο ποζάρουν οι τέσσερεις ολοζώντανοι Beatles ντυμένοι με πολύχρωμες στρατιωτικές στολές (μεγάλο φετίχ της λονδρέζικης χίπικης κοινότητας), δίπλα τους είναι τα τέσσερα κέρινα ομοιώματα τους, σαφώς πιο συντηρητικά ντυμένοι, και μαζί τους είναι o Edgar Alan Poe, o Fred Astaire, η Mae West, ο Bob Dylan, o Carl Jung, o Aldus Huxley, η Marilyn Monroe, o Lewis Carroll, o Albert Einstein και άλλες 50 περίπου εξέχουσες προσωπικότητες. Επίσης έπεσε στο τραπέζι το όνομα του Elvis, ο οποίος ήταν ο ήρωας του McCartney, αλλά δεν εμφανίστηκε στο εξώφυλλο διότι ο βασιλιάς αντιπροσωπεύει κάτι πολύ μεγαλύτερο από αυτό σύμφωνα με τον ίδιο τον Paul. Εκτός από αυτούς που ποζάρουν, προτάθηκαν τα ονόματα των Hitler, o οποίος δεν μπήκε τελικά για προφανείς λόγους, του Gandhi, ο οποίος αφαιρέθηκε από το φόβο μήπως θεωρηθεί προσβλητικό για τους Ινδούς (και δεν αγοράσουν το δίσκο), ο Ιησούς Χριστός, ο οποίος δεν υπάρχει στο εξώφυλλο μετά την «θεϊκή» δήλωση του John ότι είναι πιο διάσημοι, και του Αμερικάνου ηθοποιού Leo Gorcey ο οποίος ζήτησε 400 δολάρια για να επιτρέψει να εμφανιστεί το ομοίωμα του στο εξώφυλλο. Σημειώνεται εδώ ότι πολλοί από τους διάσημους που φαίνονται στο εξώφυλλο ήταν εν ζωή εκείνη τη στιγμή οπότε έπρεπε να τους ζητήσουν την άδεια, και να αντιμετωπίσουν τις «παραξενιές» τους. για παράδειγμα η ηθοποιός Mae West στην αρχή δίστασε, διότι της φάνηκε παράξενο να συμμετέχει σε ένα club μοναχικών καρδιών (μτφ. lonely hearts club) και η Shirley Temple ήθελε να ακούσει το δίσκο προτού συμφωνήσει.

Στο εξώφυλλο ένα ομοίωμα της Aston Martin, δηλαδή του αυτοκινήτου με το οποίο σκοτώθηκε ο Paul, μια γιαπωνέζικη φιγούρα με μια γραμμή στο κεφάλι της ακουμπισμένη στα πόδια του McCartney, που υποδεικνύει τα τραύματα στο κεφάλι του, και μια κλειστή τηλεόραση η οποία υποδηλώνει ότι τα νέα για το θάνατο του καλύφθηκαν

Το σκηνικό χρειάστηκε 8 μέρες για να στηθεί και η φωτογράφιση έγινε στις 30 Μαρτίου 1967 με τους δύο από τους τέσσερεις Beatles να είναι φτιαγμένοι. Ο John στην παρουσίαση του δίσκου είπε πως αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά θα δει τους δύο να «πετάνε» αλλά δεν αποκάλυψε ποιους. Προσεκτικά εξέτασαν το εξώφυλλο και οι συνωμοσιολόγοι οι οποίοι βρήκαν και σε αυτό στοιχεία που επιβεβαιώνουν την φήμη που ήθελε τον Paul McCartney νεκρό από το 1966 (το άλλο εξώφυλλο είναι εκείνο του «Abbey Road»). Σε αυτό το εξώφυλλο λοιπόν, φαίνεται ο Paul ντυμένος με τη μπλε στολή, να στέκεται σχεδόν άκαμπτος, σαν να υποβαστάζεται από τους υπόλοιπους. Επίσης οι 8 συνολικά Beatles (4 ομοιώματα και 4 εν ζωή) που είναι στην πρώτη σειρά, στέκονται πάνω από ένα τάφο (γεγονός) πάνω στον οποίο υπάρχει ένα μπάσο φτιαγμένο από λουλούδια, το οποίο δείχνει προς το μέρος του Paul και αν κάποιος έχει τεράστια φαντασία μπορεί ακόμη και να δει τα λουλούδια να σχηματίζουν τη λέξη Paul. Το πιο σημαντικό ίσως στοιχείο που «επιβεβαιώνει» την υπόθεση είναι ότι αν κρατήσει κάποιος ένα καθρεφτάκι ακριβώς στη μέση της έκφρασης «Lonely Hearts» που είναι γραμμένη στο τύμπανο, βλέπει με έκπληξη τη έκφραση « IONEIX HE <> DIE», η οποία μπορεί να μη βγάζει κανένα απολύτως νόημα αρχικά, ωστόσο με μια δεύτερη ματιά καταλαβαίνει κανείς ότι λέει «11-9 ΗΕ <> DIE», δηλαδή ότι αυτός πέθανε στις 9 Νοεμβρίου (σύμφωνα με το αμερικάνικο σύστημα χρονολόγησης), με το βέλος που σχηματίζεται να δείχνει στον Paul.

Ένα ακόμη στοιχείο που επιβεβαιώνει τη φήμη, είναι η κούκλα- ομοίωμα της Shirley Temple η οποία φοράει ένα πουλόβερ που λέει «Welcome Τhe Rolling Stones» σαν φόρο τιμής στο συγκρότημα, καθώς η θεωρία θέλει τους Stones να βοήθησαν τους Beatles να καλύψουν το γεγονός. Εκτός από αυτό, φαίνεται στο εξώφυλλο ένα ομοίωμα της Aston Martin, δηλαδή του αυτοκινήτου με το οποίο σκοτώθηκε ο Paul, μια γιαπωνέζικη φιγούρα με μια γραμμή στο κεφάλι της ακουμπισμένη στα πόδια του McCartney, που υποδεικνύει τα τραύματα στο κεφάλι του, και μια κλειστή τηλεόραση η οποία υποδηλώνει ότι τα νέα για το θάνατο του καλύφθηκαν. Μια ακόμη διαβολική σύμπτωση ήταν ότι οι στοίχοι του τραγουδιού «Within You Without You», το οποίο θεωρείται ότι δίνει πολλές πληροφορίες για το θανατηφόρο τροχαίο, είναι τυπωμένοι πάνω στον Paul ο οποίος είναι ο μοναδικός με γυρισμένη πλάτη (για πρώτη φορά ένα δίσκος εμφανίζει του στίχους τυπωμένους στο οπισθόφυλλο του).

Με τον πραγματικό ή όχι Paul McCartney, ο Sgt. Pepper πούλησε 250.000 αντίτυπα στις πρώτες εφτά μέρες της κυκλοφορίας τους και παρέμεινε στο Νούμερο 1 για 22 συνεχόμενες εβδομάδες. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν περάσει 50 χρόνια, στα οποία ο δίσκος έγινε αντικείμενο μελέτης και θαυμασμού από τους μεταγενέστερους, χαρακτηρίστηκε ένα ολοκληρωμένο έργο τέχνης, ορόσημο της pop κουλτούρας και ψηφίστηκε το καλύτερο από τα 500 albums όλων των εποχών.

Tags : ,

ΜΑΡΙΑ ΝΤΙΝΤΗ

Γεννήθηκε στα Τρίκαλα. Μένει στην Αθήνα τα τελευταία 14 χρόνια. Αγαπάει τα ξωτικά όλων των φυλών, τον Batman, τον Tarantino, τους Pink Floyd και τον Nick Cave. Στο Game of Thrones είναι με τους Stark και σίγουρα δεν έχει ξεπεράσει ακόμη το θάνατο του Nedd Stark στον πρώτο κύκλο. Θα ήθελε να μένει στην άκρη μιας λίμνης σε ένα πέτρινο σπίτι στη Σκωτία.