ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ TOP STORIES/ΠΡΟΣΩΠΑ

Simon Springer: «Υποτροφία στο heavy metal; Γιατί όχι;»

Η είδηση ότι πανεπιστήμιο της Αυστραλίας προσφέρει υποτροφία για διδακτορικό με επίκεντρο το heavy metal έγινε viral και ο υπεύθυνος καθηγητής εξηγεί στο rockyourlife.gr γιατί αποφάσισε να δουλέψει πάνω σε αυτό. Ο καθηγητής Simon Springer του πανεπιστημίου Newcastle της Αυστραλίας, είναι υπεύθυνος για να εξετάσει όλες τις αιτήσεις που θα…

Η είδηση ότι πανεπιστήμιο της Αυστραλίας προσφέρει υποτροφία για διδακτορικό με επίκεντρο το heavy metal έγινε viral και ο υπεύθυνος καθηγητής εξηγεί στο rockyourlife.gr γιατί αποφάσισε να δουλέψει πάνω σε αυτό.

Ο καθηγητής Simon Springer του πανεπιστημίου Newcastle της Αυστραλίας, είναι υπεύθυνος για να εξετάσει όλες τις αιτήσεις που θα κατατεθούν με καταλυτική ημερομηνία τον δεκαπενταύγουστο, για μια υποτροφία πάνω στην κοινωνική γεωγραφία με αντικείμενο το heavy metal.

Σύμφωνα με το site του πανεπιστημίου οι σπουδές πάνω στον συγκεκριμένο τομέα περιγράφονται ως εξής:

«Το Heavy Metal είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που αντιπροσωπεύει μια μεγάλη πολιτιστική τάση τις τελευταίες δεκαετίες. Πολλά και διαφορετικά είδη υπάρχουν στο γενικό πλαίσιο του Heavy Metal με το καθένα να αντιπροσωπεύει μοναδικές υποκουλτούρες. Πολλά από αυτά, όπως το Black Metal, το Death Metal, το Thrash Metal και το NWOBHM, εξελίχθηκαν σε συγκεκριμένες γεωγραφικές τοποθεσίες, συχνά αποκαλούμενες και ως «σκηνές».

Νομίζω ότι δημιουργήθηκε τόσο μεγάλο θέμα επειδή θεωρητικά το heavy metal και η ακαδημαϊκή κουλτούρα είναι πολιτικά αντίθετα. Από τη μία είναι οι «κακοί» τύποι και από την άλλη οι εξευγενισμένοι.

Ενώ τα συγκεκριμένα είδη έχουν αναπτυχθεί σε όλο τον πλανήτη, το μεγαλύτερο μέρος των συγκροτημάτων του heavy metal προέρχεται από χώρες στα βόρεια γεωγραφικά πλάτη. Η Αυστραλία είναι μοναδικά τοποθετημένη σε αυτήν την παγκόσμια εξέλιξη, λόγω της ιστορικής της σύνδεσης με το Ηνωμένο Βασίλειο και των κοινών πολιτιστικών συγγενειών με τον αποικιακό δημιουργό της. Αν και απομακρυσμένη από τη γεωγραφική καρδιά του metal, η Αυστραλία έχει αναπτύξει τη δική της μοναδική και παθιασμένη προσέγγιση, δημιουργώντας μια σειρά από συγκροτήματα υψηλού προφίλ».

Το πανεπιστήμιο του Newcastle στην Αυστραλία

Τα ερωτήματα που πρόκειται να εξετασθούν είναι τα εξής:
Ποιου είδους στίχοι υιοθετούνται από τα metal συγκροτήματα της Αυστραλίας; Είναι πολιτιστικά και γεωγραφικά μοναδικά στην ήπειρο;

Ποια είναι η σχέση μεταξύ της πολιτιστικής εξέλιξης του heavy metal στην Αυστραλία και της αποικιοκρατίας;

Είναι το metal στην Αυστραλία σε μεγάλο βαθμό φαινόμενο των λευκών; Ποια ήταν η απάντηση στην ποικιλομορφία μέσα στη σκηνή;

Πώς διαπραγματεύεται το φύλο στη metal σκηνή στην Αυστραλία;

Τι είδους φήμη έχουν οι οπαδοί του heavy metal στο αυστραλιανό πλαίσιο; Μήπως αυτό επηρεάζει τους τύπους χώρων που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι οπαδοί του;

Πώς συνέβαλε ή παρεμπόδισε η γεωγραφία της Αυστραλίας την ανάπτυξη του heavy metal και με την επαφή του με άλλες σκηνές;

Τι είναι αυτό που κάνει το Αυστραλιανό heavy metal ξεχωριστό;

Επειδή όμως αυτά δεν ήταν αρκετά, ήρθαμε σε επαφή με τον υπεύθυνο καθηγητή για να μάθουμε περισσότερες λεπτομέρειες.

Όταν τα συγκροτήματα βρουν τρόπους να συνδεθούν με το ευρύτερο πολιτισμικό περιβάλλον από το οποίο προέκυψαν, δημιουργείται η τάση οι άνθρωποι να κολλάνε σε αυτό επειδή το αναγνωρίζουν ως πραγματικό, βρίσκοντας περισσότερο νόημα.

Καλλιτεχνικό πορτρέτο του καθηγητή Simon Springer

Γιατί διδακτορικό στην κοινωνική γεωγραφία του heavy metal και όχι της pop και rock μουσικής;
Το κίνητρό μου για να δουλέψω σε ένα διδακτορικό με επίκεντρο τη γεωγραφία του heavy metal είναι πρώτα από όλα το ότι είμαι οπαδός του. Στην πραγματικότητα δεν ακούω κανένα άλλο είδος μουσικής. Είμαι οπαδός της συγκεκριμένης μουσικής σχεδόν όλη μου τη ζωή. Όταν ήμουν περίπου 6 χρονών, είχα μπέιμπι σίτερ που έφερνε μαζί του album των Iron Maiden, των Judas Priest και των Black Sabbath. Τότε ήταν που γοητεύτηκα από τους σκοτεινούς ήχους και τις έντονες εικόνες. Από τότε είμαι οπαδός. Από την άποψη του ακαδημαϊκού αυτού εγχειρήματος, το heavy metal είναι ένα πολιτιστικό φαινόμενο που υπάρχει εδώ και περίπου πέντε δεκαετίες, έτσι υπάρχουν κυριολεκτικά χιλιάδες διαφορετικές προσεγγίσεις που θα μπορούσαμε να κάνουμε για να μελετήσουμε τις πολιτιστικές, πολιτικές και κοινωνικές επιπτώσεις.

Η είδηση για ένα διδακτορικό στο heavy metal έγινε viral σε ολόκληρο τον κόσμο. Περιμένατε τέτοια ανταπόκριση;
Η αλήθεια είναι ότι δεν θα μπορούσα να προβλέψω κάτι τέτοιο. Όταν κάναμε το κάλεσμα για υποψηφίους μαθητές, σκέφτηκα ότι δεν θα υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον. Ήλπιζα ότι θα υπήρχαν ένα-δυο άτομα που θα συμπλήρωναν την αίτηση. Στο πανεπιστήμιο είμαστε αρκετά συγκλονισμένοι από το ενδιαφέρον που έχει δημιουργηθεί. Ήταν πολύ δύσκολο να διαχειριστώ όλα τα μηνύματα του ηλεκτρονικού μου ταχυδρομείου!

Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν αστείο ένα PhD στο Heavy Metal. Πώς αντιδράς σε τέτοιες απόψεις;
Πρωτίστως να επισημάνω ότι πρόκειται ένα πτυχίο κοινωνικής γεωγραφίας όπου επίκεντρο είναι το heavy metal. Δεν είναι πτυχίο πάνω στο heavy metal όπως κάποιοι ψευδώς έχουν αναφέρει. Από την άλλη όμως υπάρχουν πολύ που θα σηκώσουν τη μύτη τους ψηλά και θα θεωρήσουν αστείο οτιδήποτε έχει να κάνει με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Δεν με ενοχλεί. Εγώ συνεχίζω την έρευνα μου. Νομίζω ότι δημιουργήθηκε τόσο μεγάλο θέμα επειδή θεωρητικά το heavy metal και η ακαδημαϊκή κουλτούρα είναι πολιτικά αντίθετα. Από τη μία είναι οι «κακοί» τύποι και από την άλλη οι εξευγενισμένοι. Αυτά τα στερεότυπα είναι προβληματικά και επιτέλους κάποια στιγμή πρέπει να αμφισβητηθούν. Δηλαδή ακόμα ένας λόγος για μελετήσει κάποιος και να πάρει το θέμα στα σοβαρά.

Πώς λοιπόν πιστεύεις ότι μπορεί να αξιοποιηθεί ένα διδακτορικό στην κοινωνική γεωγραφία με βασικό άξονα το heavy metal στην αγορά εργασίας;
Υποθέτω ότι αυτό έχει να κάνει με τους στόχους του κάθε ανθρώπου και τι επιθυμεί για την σταδιοδρομία του. Αλλά ανεξάρτητα από το τι διαλέγει κάποιος, ένα διδακτορικό δεν είναι σωστό να επιλέγεται σύμφωνα με την αγορά εργασίας. Μιλάμε για εντατική τετραετή μελέτη και το κίνητρο για να βάλουμε τόσο πολύ χρόνο και δέσμευση σε ένα ερευνητικό έργο είναι η αγάπη για μάθηση και ανακάλυψη.

Διάβασα στον λογαριασμό σου στο Facebook ένα σχόλιο σχετικά: «Έχω ήδη διδακτορικό στο heavy metal. Με 25 και παραπάνω χρόνια ως οπαδός αυτής της μουσικής δεν χρειάζομαι διδακτορικό». Πώς αντιμετωπίζεις τέτοιες απόψεις;
Σίγουρα η προσωπική εμπειρία μετρά. Αλλά πίστεψε με όποιος έχει κάνει διδακτορικό γνωρίζει πολύ καλά πως υπάρχει σαφής διαφορά μεταξύ ενός καθημερινού χόμπι και εντατικής, αφοσιωμένης εντατικής μελέτης.

Ο καθηγητής Simon Springer, υπεύθυνος για το διδακτορικό στην κοινωνική γεωγραφία με άξονα το heavy metal

Αν φύγουμε από τα όρια της Αυστραλίας. Πιστεύεις ότι υπάρχει κάποιο συγκρότημα που συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά για να αποτελέσει από μόνο του αντικείμενο ακαδημαϊκής μελέτης;
Θα έλεγα πως οποιοδήποτε συγκρότημα έχει μοναδικές και ενδιαφέρουσες πτυχές που αξίζουν την ακαδημαϊκή έρευνα. Πρόσφατα έκανα μια έρευνα σχετικά με τους Kreator και τη χρήση αναρχικών θεμάτων στους στίχους τους και το πώς αυτοί συνδέονται με την αναρχική θεωρία. Κατέληξα στο ότι ο αναρχισμός έχει μια βαθιά συνάφεια στη μουσική τους και δεν χρησιμοποιείται επιφανειακά απλά για να σοκάρει τους ακροατές. Έκανα μια συνέντευξη με τον Mille Petrozza και ανακάλυψα ότι κατανοεί βαθιά τη σχέση του αναρχισμού με τις ιδέες συνεργασίας και αμοιβαίας βοήθειας, ιδιαίτερα αν συγκρίνει κανείς άλλα thrash συγκροτήματα που απλά υιοθετούν ότι ο αναρχισμός είναι βία και χάος. Επίσης, νομίζω ότι έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον όταν συγκροτήματα ενσωματώνουν στη μουσική τους ήχους και εικόνες από θέματα της περιοχής που ζουν. Για παράδειγμα ένας από τους λόγους που συγκροτήματα όπως οι Amon Amarth είναι τόσο επιτυχημένα είναι ότι υπάρχει κάποια αυθεντικότητα στην ενσωμάτωση θεμάτων για Vikings στη μουσική τους αντλώντας από τη Σουηδική κληρονομιά. Όταν τα συγκροτήματα βρουν τρόπους να συνδεθούν με το ευρύτερο πολιτισμικό περιβάλλον από το οποίο προέκυψαν, δημιουργείται η τάση οι άνθρωποι να κολλάνε σε αυτό επειδή το αναγνωρίζουν ως πραγματικό, βρίσκοντας περισσότερο νόημα. Τα συγκροτήματα που παίζουν viking metal από την Ιταλία ή τη Βραζιλία θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες επειδή ο κόσμος βλέπει ότι δεν υπάρχει καμία απολύτως σύνδεση.

Πώς μπορεί η γεωγραφία ενός κράτους να επηρεάσει συνθετικά ένα συγκρότημα και κατά πόσο μπορεί αυτή η επιρροή να «δουλέψει» ανεξάρτητα από τις κοινωνικό-πολιτικές συνθήκες;
Αυτή είναι μια πολύ σπουδαία ερώτηση. Όπως καταλαβαίνεις όμως είναι κάτι πολύπλοκο που δεν μπορεί να απαντηθεί εύκολα. Το πανεπιστήμιο προσφέρει υποτροφία για τέτοιου είδους ερωτήσεις.

Ποιες είναι οι αγαπημένες σου μπάντες από την Αυστραλία;
Νομίζω ότι η Αυστραλία έχει εξαιρετικά συγκροτήματα. Μέσα στα αγαπημένα μου είναι οι Mortification, οι Be’lakor, οι Portal, οι Disembowelment, οι Voyager, οι Depravity, οι Psycroptic, οι Misery, οι Destroyer 666, οι Cemetery Urn, οι Armoured Angel, οι StarGazer, και οι Grave Upheaval.

Ο Σάββας Στανής γεννήθηκε στην Κομοτηνή την χρονιά που οι AC/DC κυκλοφόρησαν το Back in Black και από τότε η σχέση του με την rock μουσική είναι μια σχέση εξάρτησης. Είναι δημιουργός του επίσημου ελληνικού fan club των Dream Theater “Infinite Dreams” (1999), βραβευμένο από την Warner Music και από την ifpi για την αύξηση των πωλήσεων του συγκροτήματος στην Ελλάδα. Υπήρξε συντάκτης των περιοδικών Rock On και Rock Hard με μόνιμες στήλες, συνεντεύξεις και studio reports συγκροτημάτων στο εξωτερικό. Έχει καθίσει πίσω από την κονσόλα του Atlantis Fm 105,2, αυτοαποκαλείται foodie και λατρεύει να αξιολογεί burger οπουδήποτε ανακαλύπτει ότι τα σερβίρουν. Αποκαλεί Άγιο τον Anthony Bourdain και θεωρεί τεράστιο πλήγμα που δεν κατάφερε να τον γνωρίσει από κοντά.

Latest from TOP STORIES

Go to Top