ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

SixforNine: Πίσω από τις προβολές και τα streams υπάρχει μια μεγάλη βιομηχανία που δε σχετίζεται με την ποιότητα και την τέχνη.

Εν αναμονή της κυκλοφορίας του νέου δίσκου των SixForNine από την Eclipse Records, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με το συγκρότημα σχετικά με την γενικότερη κατάσταση στην μουσική βιομηχανία, την μάχη γύρω από τα views και το streaming καθώς και το crowdfunding που δείχνει συνεχώς να κερδίζει έδαφος.   Ποια είναι η γνώμη σας σχετικά με…

Εν αναμονή της κυκλοφορίας του νέου δίσκου των SixForNine από την Eclipse Records, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με το συγκρότημα σχετικά με την γενικότερη κατάσταση στην μουσική βιομηχανία, την μάχη γύρω από τα views και το streaming καθώς και το crowdfunding που δείχνει συνεχώς να κερδίζει έδαφος.

 

Ποια είναι η γνώμη σας σχετικά με την μάχη των views και των streams, αλλά και τους νέους καλλιτέχνες που αναδεικνύονται μέσα από τα social media; Φαντάζομαι τώρα που είστε σε ξένη εταιρία είναι ένα θέμα που θα σας απασχολήσει. Θεωρείτε πως αυτή η εξέλιξη μπορεί να επηρεάσει το μέλλον των δισκογραφικών εταιριών γενικότερα;
(George Kapa): Πρόκειται για ένα τεράστιο θέμα που θα μπορούσαμε να μιλάμε για ώρες. Είναι αλήθεια πως πολλοί νέοι καλλιτέχνες αναδεικνύονται μέσα από τα social media, καλλιτέχνες που ενδεχομένως να μην μαθαίναμε καν αλλιώς. Αυτό είναι καλό! Όμως υπάρχουν και άπειρα παραδείγματα τεράστιων καλλιτεχνών στο παρελθόν που οι μεγάλες δισκογραφικές τους έκλεισαν την πόρτα. 

George Kapa

Δώσε μου μερικά παραδείγματα…
(George Kapa): Κλασικό είναι το παράδειγμα των U2 όταν ήθελαν να κλείσουν συμβόλαιο με μεγάλη δισκογραφική. Ο αντίστοιχος AR τους είπε πως με ένα album σαν το «Joshua Tree» δεν πρόκειται να πάνε πουθενά (εδώ γελάμε). Ένα άλλο παράδειγμα είναι αυτό των Queen όταν παρουσίασαν το «Bohemian Rhapsody» στον AR της δισκογραφικής και αρνήθηκε να το εκδώσει επειδή το κομμάτι δεν θα ήταν αρκετά ραδιοφωνικό (εδώ πέφτει κεραυνός και καίει τον AR).

Παρόλα αυτά, τα views, τα streams και τα social media είναι εδώ και πρέπει να τα υπολογίζετε.
(George Kapa): Αυτή η μάχη με τα views, τα likes και τα follows είναι δυστυχώς ή ευτυχώς ένα σημείο αναφοράς τόσο για τις μπάντες και τους μουσικούς, όσο και για τις δισκογραφικές εταιρίες. Μέχρι ένα σημείο δεν το βρίσκω λάθος, μιας και πιστεύω τελικά ότι η καλή μουσική θα βρει τρόπο να ακουστεί. Συνεπώς, όταν έχεις και αρκετή κινητικότητα στα social media, κάνεις καλά.

Σαν SixForNine θεωρείτε πως έτσι μπαίνετε σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να προλάβετε τις εξελίξεις;
(George Kapa): Κοίτα, ένας μουσικός δεν μπορεί να κριθεί καλλιτεχνικά και εμπορικά με απόλυτους αριθμούς. Πάρε για παράδειγμα το «Gangnam Style» του PSY. Πρόκειται για το video με τα περισσότερα -ίσως- views παγκοσμίως. Δεν πιστεύω ωστόσο ότι ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης θα μάζευε αναλογικά τόσο κόσμο αν έβγαινε σε περιοδεία και επίσης δεν πιστεύω ότι η πραγματική του επίδραση στην μουσική βιομηχανία είναι τόσο μεγάλη. Άρα αντιλαμβάνεσαι πως πίσω από τις προβολές και τα streams υπάρχει μια άλλη μεγάλη βιομηχανία, που δεν σχετίζεται με την ποιότητα και την τέχνη.

Φαντάζομαι αναφέρεσαι στο marketingκαι την προώθηση-διαφήμιση…
(George Kapa):Προφανώς. Είναι τεράστια τα ποσά που μπορεί να δαπανηθούν από έμπειρες ομάδες επαγγελματιών προκειμένου ένα video να γίνει viral στο διαδίκτυο. Συνεπώς, θεωρώ ότι τα views δεν λένε πάντα την αλήθεια.

Αλήθεια, εσείς που δεν ξεκινάτε τώρα την πορεία σας, πως βιώνετε όλο αυτό το «παιχνίδι»;
(George Kapa): Εμείς όντως δεν μεγαλώσαμε με το internet. Σίγουρα το χρησιμοποιούμε για να προωθήσουμε την δουλειά μας και ακολουθούμε την μόδα, αλλά προτιμάμε να αναλώνουμε τον χρόνο μας παίζοντας μουσική, παρά να γινόμαστε εμμονικοί με το πως θα κερδίζουμε ολοένα και περισσότερα views. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θέλουμε και εμείς, όπως και κάθε καλλιτέχνης, να γίνουμε περισσότερο αποδεκτοί.

Σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η ερώτηση δεν είναι πόσα CDs/βινύλια έχεις, αλλά πόσα είναι τα terabytes στον σκληρό σου δίσκο. Παρατηρώντας το Spotify, διαπιστώνω ότι το single ενός album μπορεί να έχει 75,000 streams και τα υπόλοιπα κομμάτια του album κάτω από 5,000.

Ποια είναι η γνώμη σας σχετικά με τον τρόπο που λειτουργούν οι δισκογραφικές σήμερα;
(George Kapa): Είναι γνωστό ότι για πολλά χρόνια οι δισκογραφικές εκμεταλλεύτηκαν (και ακόμα το κάνουν) τους καλλιτέχνες. Σε αρκετές περιπτώσεις τους είχαν δεμένους με συμβόλαια, κρατώντας τα δικαιώματα της μουσικής τους. Φαντάσου πως οι Metallica πήραν στα χέρια τους τα δικαιώματα από το «Kill‘ Em All» μόλις πριν από 3-4 χρόνια.

Προσωπικά πιστεύω πως οι δισκογραφικές εταιρίες δεν κατάφεραν να ακολουθήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις και έδειξαν να μένουν πίσω. Τι πιστεύετε εσείς;
(George Kapa): Από την στιγμή που ο ήχος «ψηφιοποιήθηκε» και μπορούσε να αντιγραφεί χωρίς απώλειες ή να κλαπεί διαδικτυακά, οι πωλήσεις σταδιακά άρχισαν να πέφτουν μέχρι που έπιασαν πάτο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι καλλιτέχνες να μην φέρνουν χρήματα πίσω στις δισκογραφικές. Αυτές με την σειρά τους σταμάτησαν να επενδύουν σε παλιούς και νέους μουσικούς και συγκροτήματα και κάπως έτσι το DIY βγήκε περισσότερο στην επιφάνεια.

Ουσιαστικά δηλαδή το group αναλαμβάνει το βάρος της δισκογραφικής…
(George Kapa): Ναι, πρόκειται για μερικές διαδικασίες εξαιρετικά χρονοβόρες όπως τα social media, τα press kits, τα λογιστικά, η κοπή του album στα διάφορα formats και η προώθηση. Όλα αυτά τα κάνεις μόνος σου, κάτι που ενδεχομένως να είναι καλύτερο από μια δισκογραφική που δεν θα ενδιαφερόταν τόσο για σένα.

Pete Outfox

Για το crowdfunding τι γνώμη έχετε; Θεωρείς ότι οι οπαδοί μπορούν να χρηματοδοτούν αποκλειστικά τις δουλειές του αγαπημένου τους καλλιτέχνη/συγκροτήματος;
(Pete Outfox): Μου αρέσει η ιδέα του crowdfunding. Έχω διαβάσει για κάποιες πολύ επιτυχημένες εκστρατείες και είχα εντυπωσιαστεί από το αποτέλεσμα τους Προσωπικά, το έχω ρίξει στο τραπέζι σαν ιδέα στο παρελθόν. Καταλαβαίνω ότι υπάρχει ένα ταμπού γύρω από το θέμα γιατί πρέπει να ξεγυμνωθείς σε έναν βαθμό μιας και λίγο-πολύ ζητάς από τους fans σου χρήματα. Πάντα όμως υπάρχει κάποιο αντάλλαγμα για κάποιον που στηρίζει την αγαπημένη του μπάντα, οπότε δεν καταλαβαίνω τον λόγο που πολλοί το θεωρούν ως «ζητιανιά». Πιο πολύ με την έννοια του preorderμοιάζει, παρά με κάτι άλλο.

Σίγουρα παλιότερα ήταν ταμπού. Σήμερα ίσως όχι τόσο. Έχει και την έννοια του να νιώθεις πιο κοντά στο τελικό αποτέλεσμα.
(Pete Outfox): Προσωπικά, βρίσκω κάπως ρομαντική αυτή την αμεσότητα. Στην τελική, καμία μπάντα (με ή χωρίς δισκογραφική) δεν είναι τίποτα χωρίς τους οπαδούς της. Ο ρόλος των δισκογραφικών βρίσκεται σε διαρκή μετάλλαξη στις μέρες μας. Σίγουρα ένα μέρος των υπηρεσιών που προσφέρουν είναι η προώθηση της μουσικής και η διεύρυνση του αγοραστικού κοινού. Αυτό που μπορώ να σου πως πάντως είναι πως η συνεργασία μας με την Eclipse είναι κάτι περισσότερο από αυτό.

Herc Booze

Θεωρείς πως πλέον πολλοί μουσικοί έχουν στο μυαλό τους την δημιουργία ενός δυνατού single, παρά την διαδικασία του να δουλέψουν πάνω σε ένα ολοκληρωμένο έργο (album);
(Herc Booze): Ο κόσμος δεν ακούει μουσική όπως άκουγε μέχρι τις αρχές των 90s. Μέχρι τότε, περιμέναμε πως και πως μέχρι να βγει στα καταστήματα η δουλειά της αγαπημένης μας μπάντας και όταν ερχόταν η ώρα, υπήρχε μια ολόκληρη ιεροτελεστία μέχρι να φτάσει στα αυτιά μας. Μαζεύαμε τα χρήματα (για μένα ήταν το χαρτζιλίκι της εβδομάδας), πηγαίναμε στο δισκάδικο (χαζεύαμε με τις ώρες και μας έτρεχαν τα σάλια), πηγαίναμε σε όποιο σπίτι ήταν άδειο και μαζί λιώναμε τα αυλάκια του βινυλίου. Σήμερα τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η ερώτηση δεν είναι πόσα CDs/βινύλια έχεις, αλλά πόσα είναι τα terabytes στον σκληρό δίσκο σου. Παρατηρώντας το Spotify, διαπιστώνω ότι το single ενός album μπορεί να έχει 75,000 streams και τα υπόλοιπα κομμάτια του album κάτω από 5,000. Αν προσθέσουμε σε αυτό το γεγονός ότι για μια ολοκληρωμένη δουλειά χρειάζεσαι 2-4 χρόνια, κάτι που σε βγάζει πολλές φορές εκτός «επικαιρότητας», οδηγεί τις μπάντες στο να εμφανίζουν singles ή EPs αντί για ολοκληρωμένες δουλειές.

Τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει μερικά πολύ καλοδουλεμένα -συνθετικά και ηχητικά- albums. Και όλα αυτά κόντρα στα οικονομικά δεδομένα της εποχής.

Εσείς σαν SixForNine το έχετε συζητήσει;
(Herc Booze): Ναι και έχουμε προβληματιστεί ιδιαίτερα πάνω σε αυτό. Μέχρι τώρα, αν δεν νιώσουμε ότι υπάρχει μια ολοκληρωμένη ιστορία να πούμε, δεν βγάζουμε τίποτα νέο προς τα έξω. Για μας το κάθε κομμάτι είναι κάποιες στιγμές, κάποιες εικόνες που περιγράφουν μια ολόκληρη περίοδο από την ζωή μας. Δεν μπορούμε να αφαιρέσουμε κάποιο, δεν μπορούμε να παρουσιάσουμε κάποιο μόνο του. Αντιμετωπίζουμε την μουσική μας όπως ένα βιβλίο. Τώρα αν στο μέλλον δημιουργήσουμε κάποιο κομμάτι που θεωρούμε ότι πρέπει να βγει μόνο του, εννοείται πως θα το κάνουμε!

Κατά γενική ομολογία, στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης των τελευταίων 10 ετών δημιουργήθηκαν αρκετά σπουδαία albums και η άνοδος της σκηνής ήταν εντυπωσιακή. Εσύ τι βλέπεις;
(Herc Booze): Ισχύει ότι τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει μερικά πολύ καλοδουλεμένα -συνθετικά και ηχητικά- albums. Και όλα αυτά κόντρα στα οικονομικά δεδομένα της εποχής. Ίσως υπήρξε μεγαλύτερη συνοχή, ίσως αγάπη και ενασχόληση από τα μέλη των συγκροτημάτων. Ίσως λειτούργησε το «You make me sick, I make music». Σε τελική ανάλυση, και νομίζω εκφράζω αρκετούς μουσικούς, με την μουσική γιατρεύουμε πρώτα από όλα τους εαυτούς και την ψυχή μας και αυτά τα συναισθήματα προσπαθούμε να μεταφέρουμε στον κόσμο.

Που βλέπεις την μεγαλύτερη βελτίωση τα τελευταία χρόνια;
(Herc Booze): Αυτό που βλέπω να βελτιώνεται (έχει πολύ δρόμο ακόμα βέβαια) είναι η αλληλοϋποστήριξη μεταξύ των συγκροτημάτων και η διάθεσή τους να κάνουν αξιόλογες συνεργασίες και φεστιβάλ. Σίγουρα υπάρχει αυξανόμενη παρουσία ελληνικών συγκροτημάτων στο εξωτερικό, κάτι που θεωρώ απαραίτητο για το μέλλον της σκηνής γενικότερα.

Fotis Benardo

Φώτη, έχεις παίξει σε αρκετά συγκροτήματα. Θα ήθελα να μου πεις αν η πολιτική ήταν μέσα στις συζητήσεις σας. Μπορούν να συνεργαστούν αρμονικά άτομα διαφορετικών πεποιθήσεων μέσα σε έναν στενό οργανισμό όπως ένα μουσικό συγκρότημα;
(Fotis Benardo): Πιστεύω πως είναι απόλυτα φυσιολογικό, όταν βρίσκεσαι μέσα σε ένα σύνολο, να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Από την άλλη, αν πρόκειται για ακραίες αντιλήψεις, εκεί τα πράγματα μάλλον δυσκολεύουν. Θεωρώ πως σε ένα συγκρότημα καλό είναι να βρίσκεις την χρυσή τομή και ας μην συμφωνείς απόλυτα με τους συνοδοιπόρους σου, είτε αυτό λέγεται πολιτική, είτε αθλητισμός, είτε προτίμηση σε διαφορετικά είδη τέχνης.

Στο ρωτάω αυτό γιατί για παράδειγμα στους Metallica, ο Lars Ulrich έχει δηλώσει ότι παρότι συνεργάζεται με τον James Hetfield για περισσότερο από 35 χρόνια, δεν έχουν μιλήσει ποτέ για πολιτική.
(Fotis Benardo): Αν και 35 χρόνια είναι πολλά. Νομίζω πως καλά κάνει ο Lars και δεν αναλύει τέτοια θέματα με τον James… Από ότι φαίνεται τους έχει βγει σε καλό!!!

ENGLISH VERSION

SixForNine will release their new album «Parallel Universe» via Eclipse Records in August 2, and we had a little chat with the band about the music industry, streaming and crowdfunding and the current status and the future of the Greek heavy scene.

What are your thoughts about the battle of views and streams and the social media? Is it something important for the band, especially now that you are signed to an international label? Do you think that this online trend will affect the industry as a whole?
(George Kapa): This is indeed a serious matter. It is true that many artists have used the social media to promote their music. This is good, since we do get in touch with bands that in other case would have been difficult to relate to. On the other hand, in the past, there were many cases that major labels have turned down great bands.

Could you please give me an example?
(George Kapa): Well, when U2 were looking for a major record deal, an AR told them that with a record such as «Joshua Tree», the band would not go far. Another example is the story behind Queen and «Bohemian Rhapsody» when the label initially refused to release the track, because «it was not for the radio».

In any case, streams, views and likes on the internet seems to be the future of the industry and it seems that you, as a band, should take them very seriously.
(George Kapa): Sure. This is something very important for both the bands and the labels. However, I do think that good music will always find a way to get heard. So, if you are also active on the social media, it is better for your musi entity.

Do you think that this is continuous race for a band such as SixForNine?
(George Kapa): Well, you cannot judge an artist simply by numbers. Let me put it like that: Take for example «Gangnam Style» by PSY. This is probably the music video with the most views globally. I do not think though that PSY’s artistic approach makes a huge impact on how the music evolves in general. As you probably understand, there is an another industry behind all that.

You’re talking about marketing and promotion…
(George Kapa): Exactly. Big money is spent on promotion and marketing by industry experts to make a music video viral. Therefore, I think that we should not pay a lot of attention to views, when it comes to an artistic product.

And since you have not started playing music on the internet era, how do you keep yourselves updated with the trend?
(George Kapa): It is true that we grew up without the internet. Sure we use it to promote our art and in many cases we do follow the trends, but we are focused on playing music rather than spending time on counting views and streams. In any case, we are artists and we do want to get our music to as many fans as possible.

What do you think about how the labels operate today?
(George Kapa): Many labels take advantage of their artists. They always have been, and they still do. Labels are in control of music and in many cases have bonded bands with multiyear contracts. Just think that Metallica have gained rights of their music just a few years ago. I am glad that Chris Poland of Eclipse Records has given us the chance and that he has a clear vision for us.

I believe that many labels have failed to follow the current status and how the music business evolves. What do you think?
(George Kapa): Since the digital era and the online piracy, albums sales slipped a lot meaning that artist would not bring money back to the label. The latter would stop investing on new/old artists and this is why DIY is now a trend.

Even if it means that you should bear the workload of a label…
(George Kapa): Yes, and this is a time consuming process. Social media, press kits, promotion, logistics and accounting, marketing. You should do all by yourself, but sometimes this is much better, especially if a label does not count on you.

What are your thoughts on crowdfunding? Do you see it as the future in the music business?
(Pete Outfox): I really fancy the idea about it. I have read some very interesting and successful stories and I was really impressed. In the past, I have also proposed it to the other members of the band. I do understand when some people might be skeptic about the idea of crowdfunding, but I do not agree, since there is always a reward. To me the idea of crowdfunding is very similar to pre-order an album.

Not to mention that by financing an album you feel closer to the final product and to the band.
(Pete Outfox): Personally, I find this procedure quite nostalgic. At the end of the day, a band (with or without a label) is nothing without the fans. The role of a label changes all the time. Promotion and marketing is important, but this is not enough. I am glad that our collaboration with Eclipse is more than that.

Why do you believe that many artists choose to release a single rather than a full-length album or at least an EP?
(Herc Booze): People do not listen to music in the way they did back in the past. I remember, back in the 90s. We’d spend all our pocket money on new releases by our favourite bands and the whole thing meant really something for us. Things have changed now. The question is not how many CDs/Vinyls you owe but what is the capacity of your hard drive and the Terabytes of music you have installed on it. In Spotify, a single can have, for example, more than 75,000 streams where the album itself less than 5,000. If you take into account that an album can take you up to 4 years in the making, many artists prefer to release stand-alone singles or EPs at least.

Have SixForNine have thought about it?
(Herc Booze): Yes, and this is something that concerns us a lot. Till now, if we do not have something complete to present to the fans, we do not release it. For us, every song is a complete story and a complete set of emotions. We think our music as a book with many pages. However, if we feel sometime in the future to release a stand-alone single, we will do it!

In the last 10 years of the Greek financial crisis, there is a booming in the local music scene, and many great albums have been released. Why?
(Herc Booze): Yes, this is true. There have been some really good albums, both in terms of production and music. This is big taking into account the limited financial resources. Maybe this is because bands showed more interest on their work, maybe it was the love for what they did, or it was simply: «You make me sick, I make music». In any case, as an artist, firstly we try to express ourselves and then pass our feelings and music to the fans.

How Greek scene changed during the times of austerity?
(Herc Booze): What I see is that bands have tried working together more than in the past. Of course, there is room for improvement there, but things are much better than they used to be. The fact that Greek bands appear more on international festival is also promising for the scene in general.

Fotis, you have played in many bands in the past. I’d like to ask you if politics was something that you have discussed along with your bandmates. Do you think that people with different views on politics can get along together in a band?
(Fotis Benardo): It is absolutely normal to deal with different views when you interact with a group of people. It can be a problem though if you have to deal with people with extreme views. In a band, it is good to try to find the way to work smoothly and without problems, even if you do not always agree to some views with your bandmates, whether this about music, sports, art, etc.

I am asking you this because in Metallica, Lars Ulrich claims that after 35 years, he has not say a word about politics with James Hetfield.
(Fotis Benardo): Well… although it is a lot of time, I assume it is the right thing to do. It seems it works fine for them!!

 

Κολλημένος με τις λεπτομέρειες, οι οποίες πιστεύει πως κάνουν τη διαφορά, ο Νικόλας ξεκίνησε το 2009 με το rockyourlife.gr να ασχολείται λίγο πιο σοβαρά με τις αγαπημένες του μουσικές, προσπαθώντας να πείσει ότι το rock είναι καλύτερο στις πιο απλές μορφές του.

Latest from ΠΡΟΣΩΠΑ

Go to Top