ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ WEEKEND JOURNAL

Το Spotify γίνεται ο κυρίαρχος στον κόσμο των podcasts

Το επιχειρηματικό deal που αλλάζει τις ισορροπίες στις ψηφιακές πλατφόρμες. Στις 19 Μαΐου το Spotify ανακοίνωσε πως το δημοφιλέστερο podcast του πλανήτη, The Joe Rogan Experience, θα μεταδίδεται πλέον αποκλειστικά από την πλατφόρμα του. Πρόκειται για την μεγαλύτερη επιχειρηματική κίνηση που κάνει η διάσημη ψηφιακή πλατφόρμα το τελευταίο διάστημα, επενδύοντας…

Το επιχειρηματικό deal που αλλάζει τις ισορροπίες στις ψηφιακές πλατφόρμες.

Στις 19 Μαΐου το Spotify ανακοίνωσε πως το δημοφιλέστερο podcast του πλανήτη, The Joe Rogan Experience, θα μεταδίδεται πλέον αποκλειστικά από την πλατφόρμα του. Πρόκειται για την μεγαλύτερη επιχειρηματική κίνηση που κάνει η διάσημη ψηφιακή πλατφόρμα το τελευταίο διάστημα, επενδύοντας πολλά εκατομμύρια σε μια αγορά που αναπτύσσεται συνεχώς.

Για όσους δεν γνωρίζουν, το Joe Rogan Experience ξεκίνησε την παραμονή των Χριστουγέννων του 2004 και μέχρι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές ο Rogan έχει «ανεβάσει» 1477 επεισόδια, το καθένα από αυτά με αρκετά εκατομμύρια ακροατών σε ολόκληρο τον κόσμο. Καλεσμένοι του Rogan είναι καλλιτέχνες, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες, επιστήμονες και πολιτικοί.

Το Spotify βλέποντας ότι τα podcasts εξελίσσονται στο απόλυτο trend στον τομέα της ψυχαγωγίας, έχει προχωρήσει σε μια σειρά από συνεργασίες που συζητήθηκαν. Το 2019 εξαγόρασε την Gimlet Media, την Parcast και την Anchor, τρία από τα μεγαλύτερα δίκτυα δημιουργίας podcast (σύλληψη, σενάριο, παρουσίαση). Για να καταλάβετε το μέγεθος της επένδυσης, το Spotify ξόδεψε κοντά στα $400 εκατομμύρια για τις τρείς εταιρίες.

Φέτος η πλατφόρμα μπήκε ακόμα πιο δυναμικά εξαγοράζοντας δύο εξαιρετικά δημοφιλή podcast shows: Το show του Bill Simmons και το The Ringer. Η επανάσταση όμως στον κόσμο των podcasts ήρθε με την αποκλειστική συνεργασία με το show του Rogan, για την οποία η ψηφιακή πλατφόρμα έβγαλε από τα ταμεία της το ποσό των $100 εκατομμυρίων! Δεν υπάρχει πλέον αμφιβολία ότι το Spotify εξελίσσεται στον απόλυτο κυρίαρχο του παιχνιδιού, αυξάνοντας συνεχώς του χρήστες της πλατφόρμας και φυσικά τα έσοδα από διαφημίσεις.

Είναι ξεκάθαρο ότι η Σουηδική πλατφόρμα κοιτάζει προς το μέλλον, με αρκετούς πλέον να ισχυρίζονται ότι τα podcasts ενδεχομένως στο μέλλον να αποτελέσουν προτεραιότητα της. Ναι, η μουσική θα μπει σε δεύτερη μοίρα, τουλάχιστον από πλευράς επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Ο Joe Rogan

Τα νούμερα λένε την αλήθεια
Σας φαίνονται πολλά τα χρήματα που επένδυσε το Spotify για την εξαγορά podcasts; Ξανασκεφτείτε το… Κάθε φορά που ένας χρήστης της πλατφόρμας ακούει ένα τραγούδι, η πλατφόρμα δίνει ένα ποσό στις δισκογραφικές εταιρίες ή τους καλλιτέχνες. Με το podcast δεν υπάρχει πλέον τρίτος στο παιχνίδι. Οι αποκλειστικές συνεργασίες κάνουν τις πλατφόρμες «ιδιοκτήτριες» του υλικού. Η λέξη κλειδί είναι όμως μια. Διαφήμιση. Ναι, ακόμα και εσύ που έχεις premium υπηρεσία στο Spotify, στο podcast θα «αναγκαστείς» να ακούσεις τα διαφημιστικά μηνύματα και τους χορηγούς. Τι σημαίνει αυτό για την πλατφόρμα; Έσοδα από δύο μεριές. Έχει υπολογιστεί πως για κάθε 1,000 ακροατές ενός podcast, οι διαφημιστές προτίθενται να ξοδέψουν από $18 ως $50 δολάρια. Τα shows του Rogan έχουν περίπου 190 εκατομμύρια downloads τον μήνα, φέρνοντας περίπου $3 εκατομμύρια από διαφημίσεις. Τα μαθηματικά είναι απλά. Αρκεί να σας πω ότι σύμφωνα με το Forbes, ο Rogan έβγαλε το 2019 περίπου $30 εκατομμύρια.

Τα έσοδα από τους δωρεάν χρήστες
Το Spotify θα συνεχίσει να δίνει την δυνατότητα σε όσους δεν έχουν premium συνδρομή να ακούν δωρεάν τα podcasts της πλατφόρμας. Και αυτό γιατί απλώς δεν ενδιαφέρεται τόσο για τις συνδρομές, αλλά για να κρατήσει στην πλατφόρμα όσο το δυνατόν περισσότερους χρήστες. Περισσότεροι χρήστες σημαίνει και περισσότερες διαφημίσεις. Με λίγα λόγια, ο χρήστης δεν φέρνει λεφτά άμεσα αλλά έμμεσα. Επιπλέον, τα μεγάλα ονόματα όπως ο Rogan, φέρνουν στην πλατφόρμα περισσότερο κόσμο, ο οποίος σταδιακά μπορεί ναι αποκτήσει (και) premium συνδρομή.

Εκεί που επενδύει όμως περισσότερο το Spotify είναι στο υλικό του. Όσο περισσότερο, τόσο το καλύτερο. Και το καλύτερο φέρνει πελάτες.

Οι σκεπτικιστές
Δεν είναι λίγοι αυτοί που δεν βλέπουν με καλό μάτι τις επιχειρηματικές κινήσεις του Spotify στον κόσμο των podcasts. Αρκετοί κάνουν λόγο για συγκεντρωτική πολιτική εκ μέρους της πλατφόρμας καθώς πλέον η εταιρία τα φτιάχνει, τα πουλάει και φυσικά χτίζει όλη την διαφημιστική καμπάνια, συλλέγοντας παράλληλα πληροφορίες για όλες τις καταναλωτικές και αγοραστικές συνήθειες των ακροατών-χρηστών. Δηλαδή κάτι αντίστοιχο που συμβαίνει και με τις διαφημίσεις σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Προκειμένου να κατευνάσει τις αντιδράσεις των podcasters, το Spotify δίνει την δυνατότητα χρήσης analytics, έτσι ώστε εκπομπές με όχι και τόσο μεγάλη απήχηση να συλλέγουν πληροφορίες και δημογραφικά στοιχεία των ακροατών τους, πουλώντας έτσι οι ίδιοι οι δημιουργοί τις διαφημίσεις τους πιο στοχευμένα. Επιπλέον, οι αλγόριθμοι φτιάχνουν playlists με podcasts (όπως και στη μουσική). Την ίδια στιγμή, η Apple παραμένει θεατής των εξελίξεων. Δεν αγοράζει και δεν διαχειρίζεται τα shows που υπάρχουν στην πλατφόρμα της, ενώ δεν πουλάει διαφημίσεις. Το NPR, με ορισμένα εξαιρετικά podcasts στο ενεργό του, δεν έχει τόσο μεγάλο κοινό σε παγκόσμια κλίμακα και προς το παρόν παραμένει στην σκιά. Για πόσο όμως;

Στο Spotify γίνεται κριτική και για το θέμα των προσωπικών δεδομένων. Όπως και στο διαδίκτυο, ο κόσμος των podcasts προσφέρει εκπομπές για κάθε γούστο, εξεζητημένο ή μη. Ας μη ξεχνάμε πως στα podcasts αναπτύσσονται θέματα ιδιαιτέρως ευαίσθητα σε επίπεδο πολιτικής και κοινωνίας, κάτι που ενδεχομένως επηρεάζει αρκετούς χρήστες.

Το Spotify «παίζει μπάλα» μόνο του.
Όλα τα παραπάνω οδηγούν στην ερώτηση για το πώς πρόκειται να εξελιχθεί η βιομηχανία των podcasts. Από την μια υπάρχει ένα ελεύθερο τοπίο που όμως δεν δίνει μεγάλες δυνατότητες στους δημιουργούς και από την άλλη το Spotify που ουσιαστικά ελέγχει τα πάντα. Προς το παρόν πάντως, φαίνεται πως έχουμε δύο κόσμους: Το Spotify… και όλοι οι υπόλοιποι.

 

Κολλημένος με τις λεπτομέρειες, οι οποίες πιστεύει πως κάνουν τη διαφορά, ο Νικόλας ξεκίνησε το 2009 με το rockyourlife.gr να ασχολείται λίγο πιο σοβαρά με τις αγαπημένες του μουσικές, προσπαθώντας να πείσει ότι το rock είναι καλύτερο στις πιο απλές μορφές του.

Latest from WEEKEND JOURNAL

Go to Top