Είναι Μεγάλη Πέμπτη, η ημέρα της Σταύρωσης του Ιησού, και το rockyourlife.gr εξετάζει πως έχει αποτυπωθεί στα εξώφυλλα των δίσκων

Για λόγους που δεν είναι απαραίτητο να αναφερθούν σε αυτό το κείμενο, αλλά είναι μάλλον προφανείς σε όσους αντιλαμβάνονται την ισχύ του Χριστιανισμού, η εικόνα της Σταύρωσης είναι η πιο δυνατή που εμφανίστηκε ποτέ στο δυτικό πολιτισμό. Τα τελευταία 1600 χρόνια ο εσταυρωμένος Ιησούς απαντάται σε ναούς, σε δημόσιους χώρους και σε εμβληματικά έργα τέχνης. Βρίσκεται παντού. Πολλά εκατομμύρια συνάνθρωποι μας τον έχουν πάνω από το μαξιλάρι τους. Οι πιο κυνικοί λένε ότι η εικόνα της Σταύρωσης είναι το μεγαλύτερο θαύμα του marketing για το οποίο θα σκότωναν οι σπουδαιότεροι οικονομικοί κολοσσοί του πλανήτη.

Φυσικά, στο πέρασμα των αιώνων η παραδοσιακή εικόνα της Σταύρωσης έχει βγει πάμπολλες φορές εκτός του αυστηρά χριστιανικού πλαισίου και έχει χρησιμοποιηθεί για να μεταφέρει άλλα μηνύματα ή έχει παραποιηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να σοκάρει το πιο θρησκευτικά ευαίσθητο και συντηρητικό κομμάτι της κοινωνίας.

Η ανάδειξη πολιτικών και κοινωνικών θεμάτων, η εναντίωση στην οργανωμένη Εκκλησία -και ειδικότερα στον Χριστιανισμό- αλλά και το κλασικό shock value που συχνά χαρακτηρίζει την pop κουλτούρα είναι οι βασικοί λόγοι που οδηγούν πολλούς μουσικούς να επιλέξουν την εικόνα της Σταύρωσης για τα εξώφυλλα των δίσκων τους.

Πρώτοι από όλους, ωστόσο, έρχονται δικαιωματικά αυτοί που είδαν στον εαυτό τους τον ιδανικό εσταυρωμένο και αντέγραψαν την Jesus Christ Pose -που έλεγαν και οι Soundgarden- για τις ανάγκες του εξωφύλλου τους. Σε αυτή την περίπτωση μιλάμε πάντα για έντονες και ιδιαίτερες προσωπικότητες, με θεατρική διάθεση και, συχνά, προκλητικές απόψεις. Ο Marilyn Manson είναι ένα πολύ κλασικό παράδειγμα. Στο εξώφυλλο του «Holy Wood» εμφανίζεται στο σταυρό με διαλυμμένο το κάτω μέρος του προσώπου του, θέλοντας να περάσει ένα μήνυμα για τη λογοκρισία και την εμμονή των Αμερικάνων με τους ανθρώπους που καταστρέφονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ακριβώς έτσι, δηλαδή ως «σταυρωμένος από τα media», απεικονίζεται ο 2Pac -με το όνομα Makaveli στη συγκεκριμένη περίπτωση- στο album «The Don Killuminati: The 7 Day Theory» το οποίο κυκλοφόρησε λίγες εβδομάδες μετά από τη δολοφονία του. Ο Stiv Bators, τέλος, υπήρξε ένας ηλεκτρισμένος performer, από αυτούς που η ζωή τους κινδύνευε κάθε φορά που ανέβαιναν στη σκηνή. Στους Lords Of The New Church, το σχεδόν super group που δημιούργησε μετά τη διάλυση των Dead Boys με τον Brian James των Damned και τον Dave Tregunna των Sham 69, ήταν ακόμα πιο ατρόμητος και στο εξώφυλλο του single «New Church» ήταν -με τα γυαλιά ηλίου και το δερμάτινο γιλέκο- ο πιο cool εσταυρωμένος που έχουμε δει. Η άγνοια κινδύνου, τελικά, τον σκότωσε. Στις 4 Ιουνίου 1990 παρασύρθηκε από ταξί και πήγε στο νοσοκομείο. Βαρέθηκε, όμως, να περιμένει τον γιατρό, γύρισε στο σπίτι του και λίγες ώρες αργότερα πέθανε την ώρα που κοιμόταν.

cruc5

cruc10

cruc6

Ο Marilyn Manson και ο 2Pac δεν ήταν οι μόνοι που χρησιμοποίησαν την εικόνα της Σταύρωσης για να σχολιάσουν τον κόσμο. Στο εξώφυλλο του single «Internal Exile» ο πρώην τραγουδιστής των Marillion, Fish, σταυρώνει έναν ανθρακωρύχο στον τροχό ξεκαθαρίζοντας ποια είναι η γνώμη του για την Αγγλία της Margaret Thatcher. Ο Al Jourgensen των Ministry είναι ένας από τους μεγαλύτερους πολέμιους των Ρεπουμπλικάνων και κυρίως του George Bush του νεώτερου, τον οποίο περιποιήθηκε δεόντως με μια τριλoγία δίσκων από το 2004 έως το 2007. Το «Rio Grande Blood» ήταν ο μεσαίος δίσκος αυτής της τριλογίας. Στο εξώφυλλο του, ο τέως πρόεδρος των ΗΠΑ σταυρώνεται με φόντο τις πετρελαιοπηγές του Texas, φορά ένα ακάνθινο στεφάνι και είναι βουτηγμένος σε ένα βαρέλι πετρελαίου. Ο Al Jourgensen δεν κρύβει καθόλου τα αισθήματα του. Από την πλευρά τους, οι αμερικάνοι punk rockers Unseen δεν βλέπουν τη μεγάλη εικόνα όσο ο ηγέτης των Ministry αλλά υπερασπίζονται τον μικρό Αμερικάνο με το περιεχόμενο και το εξώφυλλο του δίσκου τους «Lower Class Crucifixion».

cruc18

cruc16

cruc11

 

Όταν μιλάμε για θεματολογία η οποία είναι ενάντια στον Χριστιανισμό το μυαλό μας πηγαίνει συνήθως στο heavy metal και όχι άδικα. Η φυσιογνωμία του ιδιώματος έχει διαμορφωθεί σε μεγάλο βαθμό από τον αντιχριστιανισμό του και τα εξώφυλλα είναι συχνά αντίστοιχα. Η Σταύρωση παρουσιάζεται με διάφορους τρόπους, από τον καρτουνίστικο των Mercyful Fate και των Heaven And Hell έως την σπουδαία τέχνη του HR Giger, ο οποίος δάνεισε το έργο του «Satan I» στους Celtic Frost για το εξώφυλλο του «To Mega Therion». Η πιο ενοχλητική εικόνα, ωστόσο, δεν προέρχεται από το χώρο του metal αλλά από τους Βρετανούς νεοκυματικούς διανοητές XTC και το single τους «Dear God» στο οποίο ο Andy Partridge κατηγορεί τον Θεό για όλα όσα τραβάει ο άνθρωπος και καταλήγει ότι δεν τον πιστεύει.

cruc20

cruc7

cruc21

cruc2

 

Τέλος, κάπου μέσα σε όλους αυτούς υπάρχουν και εκείνοι που εμπνέονται από τη Σταύρωση και τη φέρνουν στα μέτρα τους είτε για να σοκάρουν είτε για να σπάσουν πλάκα είτε και για τα δύο μαζί. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν πολλά συγκροτήματα του ακραίου metal ήχου. Για λόγους αισθητικής και μόνο θα αγνοήσω την άμυαλη αιματοχυσία κάποιων εξωφύλλων και θα επιλέξω το σχετικά ανώδυνο του «Scars Of The Crucifix» των Deicide. Σίγουρα πλάκα έκαναν οι Camel με το εξώφυλλο του δίσκου τους «I Can See Your House From Here», ο τίτλος του οποίου είναι το punchline ενος αγγλικού ανεκδότου με πρωταγωνιστές τον Ιησού και τον Πέτρο. Μεταξύ shock tactics και εφηβικού χαβαλέ ζουν και οι πάνκηδες Dwarves, οι οποίοι -πολύ προβλέψιμα- σταυρώνουν ένα νάνο και τον περιβάλλουν με τρεις πανέμορφες γυμνές δεσποινίδες στο εξώφυλλο του «The Dwarves Must Die».

cruc14

cruc1

cruc13

Ο Στέλιος Βογιατζάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Σπούδασε δημοσιογραφία έχοντας σκοπό να περάσει τη ζωή του γράφοντας για μουσική. Στα επόμενα 20 χρόνια, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συντάκτης στο Έθνος, έγραψε για τα πάντα αλλά ποτέ για μουσική. Του αρέσουν οι Grand Magus αλλά και οι Take That, ο HP Lovecraft αλλά και η JK Rowling, Επίσης, δεν κουράζεται να κάνει χιλιάδες περιττά πράγματα στο Internet.