Συνέντευξη Jeff Pezzuti: «Το ολόγραμμα του DIO είναι μόνο η αρχή»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΥΛΛΟΣ
Posted on Φεβρουάριος 12, 2018, 12:58 μμ
42 secs

Ο δημιουργός του ολογράμματος και οπαδός ο ίδιος του Ronnie James Dio αναλύει τις τεχνικές λεπτομέρειες και απαντά στα ηθικά διλήμματα του εγχειρήματός του.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η τεχνολογία άλλαξε και συνεχώς αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βιώνει μια συναυλία. Από τα εφόδια που έχει στη διάθεσή του ο καλλιτέχνης για να παρουσιάσει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, τόσο ηχητικά όσο και οπτικά, μέχρι τα gadgets και τις εφαρμογές που επιτρέπουν σε κάποιον να παρακολουθήσει μια συναυλία χωρίς καν να είναι εκεί.   Μέρος αυτής της τεχνολογίας αποτελούν και τα ολογράμματα, τα οποία δεν είναι βέβαια κάτι καινούριο. Εχουμε δει κατά καιρούς CEOs μεγάλων εταιρειών να δίνουν το «παρών» σε συνέδρια… εξ αποστάσεως, πολιτικά debate με τους μονομάχους να διασταυρώνουν τα ξίφη τους χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος… να έρθουν στα χέρια, ενώ δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις μουσικών που έχουν πεθάνει, με πιο χαρακτηριστικές αυτές του Michael Jackson και του Elvis Presley, αλλά επέστρεψαν στη σκηνή ως ολογράμματα.

Οι πωλήσεις δίσκων έχουν πέσει. Τα ολογράμματα είναι ο τρόπος για να περάσει η μουσική κληρονομιά στις επόμενες γενιές.

Είναι προφανές ότι η rock/metal μουσική δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από αυτή τη μόδα, όμως στην περίπτωση του Ronnie James Dio (αλλά και του Frank Zappa που θα ακολουθήσει στα τέλη του 2018) δεν μιλάμε απλά για μια μεμονωμένη εμφάνιση στο πλαίσιο μιας βράβευσης, αλλά για μια παγκόσμια περιοδεία, όπου μουσικοί που συνεργάστηκαν μαζί του συνοδεύουν ζωντανά το ολόγραμμα του «μεγάλου κοντού». Όπως είναι φυσικό, σε ένα μουσικό είδος που η αμεσότητα στην επικοινωνία του καλλιτέχνη με το κοινό αποτελεί το βασικό συστατικό για την επιτυχία ενός live, η εικονική επιστροφή του Dio στη σκηνή, επτά χρόνια μετά τον θάνατό του, προκάλεσε αρκετές συζητήσεις.

Λίγο μετά την ολοκλήρωση του πρώτου σκέλους της περιοδείας «Dio Returns» και με τους πρώτους σταθμούς για το 2018 να έχουν ήδη ανακοινωθεί, το rockyourlife.gr επικοινώνησε με τον Jeff Pezzuti, επικεφαλής της Eyellusion, της εταιρίας που βρίσκεται πίσω από τη μουσική νεκρανάσταση του Dio και μίλησε μαζί του για τις τεχνικές λεπτομέρειες, τα ηθικά διλήμματα και για τον τρόπο με τον οποίο υποδέχτηκαν οι fans το πρωτοποριακό αυτό εγχείρημα.

O Jeff Pezzuti με τη Wendy Dio

Το πρώτο που θα ήθελα να σε ρωτήσω αφού σε καλωσορίσω στο rockyourlife.gr είναι σχετικά με το πώς προέκυψε η ιδέα για το ολόγραμμα του Dio. Ποιος σκέφτηκε κάτι τέτοιο;
Εγώ σε ευχαριστώ πολύ για το ενδιαφέρον. Είμαι μεγάλος φαν του Dio και όταν ίδρυσα την εταιρία Eyellusion ήξερα μέσα μου ότι αυτός ήταν ο πρώτος που ήθελα να φέρω ξανά στη σκηνή. Συναντήθηκα με τη Wendy Dio, σύζυγο και μάνατζερ του Ronnie, και συμφωνήσαμε ότι είναι ο καλύτερος τρόπος για να κρατήσουμε την κληρονομιά του ζωντανή είναι αυτό που παρουσιάσαμε στον κόσμο. Και ο ίδιος άλλωστε ήταν πρωτοπόρος σε ό,τι έκανε, ας μην το ξεχνάμε αυτό.

Ποια τεχνική χρησιμοποιείτε ώστε να «ζωντανέψετε» έναν καλλιτέχνη που δεν βρίσκεται πια στη ζωή;
Η ομάδα μας διαθέτει παγκοσμίου φήμης ειδικά εφέ και κορυφαίους ψηφιακούς καλλιτέχνες. Χρησιμοποιήσαμε βίντεο και εικόνες του Ronnie για να δημιουργήσουμε  μια τρισδιάστατη ψηφιακή εκδοχή του που περιλαμβάνει μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια. Στη συνέχεια προβάλουμε την εικόνα πάνω στη σκηνή χρησιμοποιώντας μια διάφανη οθόνη, αόρατη στο κοινό, έχοντας πρώτα ενσωματώσει όλες τις χαρακτηριστικές κινήσεις του Dio. H Wendy μας επισκεπτόταν σε όλη τη διάρκεια του project αλλά όταν είδε το τελικό αποτέλεσμα δεν πίστευε στα μάτια της. 

Πώς σας υποδέχτηκε το κοινό στο Wacken, όπου έγινε η πρεμιέρα του ολογράμματος, αλλά και στο πρώτο σκέλος της περιοδείας;
Το show στο Wacken ήταν ένα καλά φυλαγμένο μυστικό. Δουλέψαμε πολύ με τους διοργανωτές προκειμένου να μην διαρρεύσει τίποτα. Ο κόσμος έμεινε πραγματικά άναυδος. Κάποιοι μάλιστα ξέσπασαν σε κλάματα. Αντιδράσεις που μας γέμισαν με χαρά και δικαίωσαν τις προσπάθειές μας. 

Όταν η μουσική φτάνει στο κοινό με τον παραδοσιακό τρόπο και συναντά τα χαρακτηριστικά φωνητικά και τη φιγούρα του Ronnie, ο ενθουσιασμός υπερισχύει και η ψευδαίσθηση περνά σε δεύτερη μοίρα.

Συναντήσατε αρνητικές αντιδράσεις; Γιατί η αλήθεια είναι ότι όταν το νέο της επιστροφής του Dio με τη μορφή ολογράμματος διαδόθηκε, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που υποστήριξαν ότι όλο αυτό δεν είναι παρά ένα εμπορικό κόλπο και, κυρίως, ασέβεια στη μνήμη του…
Όπως σε κάθε τι καινούριο, έτσι και εδώ υπήρξε αντίδραση. Η πραγματικότητα όμως είναι η εξής: Οι πωλήσεις δίσκων δεν είναι στα επίπεδα που ήταν κάποτε, όμως οι περιοδείες είναι μια τεράστια βιομηχανία με μαζική συμμετοχή. Αν λοιπόν θέλουμε να κρατήσουμε την κληρονομιά του Ronnie ζωντανή και να περάσουμε τη μουσική του και στις επόμενες γενιές, ο καλύτερος τρόπος είναι να γίνει μέσα από τέτοιες συναυλίες. Οσοι ήρθαν στα πρώτα αυτά shows κατάλαβαν ότι και εμείς οι ίδιοι είμαστε οπαδοί του Dio και ότι όλο αυτό είναι πρωτίστως αποτέλεσμα της λατρείας μας προς το πρόσωπό του. Ετσι καταφέραμε, πιστεύω, να πείσουμε ακόμα και εκείνους που το αντιμετώπιζαν όλο αυτό με σκεπτικισμό.

Επιμένεις να τονίζεις ότι είσαι οπαδός του Dio, όμως δεν μπορώ να μη ρωτήσω αν έκανες δεύτερες σκέψεις για αυτό το project. Αισθάνθηκες ποτέ κάποια εσωτερική διαμάχη ανάμεσα στον οπαδό και τον επαγγελματία;
Η μόνη εσωτερική διαμάχη ήταν να πιέσω τον εαυτό μου ώστε να βεβαιωθώ πως όλο αυτό θα γινόταν σωστά, αλλιώς δεν θα γινόταν καθόλου. Όταν έχεις να διαχειριστείς ένα τόσο σημαντικό κομμάτι της μουσικής ιστορίας δεν μπορείς να πάρεις τίποτα αψήφιστα. Ευτυχώς, η Wendy ήταν πάντα εκεί προκειμένου να μην αφεθεί τίποτα στην τύχη. Μην ξεχνάς ότι αυτό γινόταν για πρώτη φορά με μπάντα που να παίζει ζωντανά, κάτι που ανέβασε το επίπεδο των τεχνικών δυσκολιών που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε. Ετσι, υπήρχε ιδιαίτερο στρες στην πορεία,όμως γνωρίζαμε ότι άξιζε τον κόπο.

Πιστεύεις ότι αυτή η ψευδαίσθηση, να βλέπεις δηλαδή «ζωντανά» στην σκηνή έναν καλλιτέχνη που ξέρεις ότι έχει πεθάνει, μπορεί να προκαλέσει εξίσου έντονα συναισθήματα και αντιδράσεις με μια κανονική συναυλία;
Εμείς ως εταιρεία διαφοροποιηθήκαμε σε σχέση με οτιδήποτε παρόμοιο είχε γίνει μέχρι τώρα, αφού συμπεριλάβαμε ένα ζωντανό «συστατικό». Στην περίπτωση του Dio δεν είναι μόνο ο Ronnie πάνω στη σκηνή. Το ολόγραμμα περιστοιχίζεται από μουσικούς με τους οποίους ο ίδιος περιόδευε μέχρι να πεθάνει. Υπάρχει πολλή αγάπη πάνω στη σκηνή, πολλή ιστορία. Και το κοινό το αισθάνεται αυτό, το εισπράττει. Όταν η μουσική φτάνει στο κοινό με τον παραδοσιακό τρόπο και συναντά τα χαρακτηριστικά φωνητικά και τη φιγούρα του Ronnie, ο ενθουσιασμός υπερισχύει και η ψευδαίσθηση περνά σε δεύτερη μοίρα.

Οι μουσικοί μπορούν να κινηθούν στη σκηνή ελεύθερα ή περιορίζονται εξαιτίας της παρουσίας του ολογράμματος;
Εχουν απόλυτη ελευθερία κινήσεων και μάλιστα μπορούν και να αλληλεπιδρούν με το ολόγραμμα.

Γνωρίζεις αν υπήρξαν συνεργάτες του Dio που αρνήθηκαν να συμμετάσχουν σε αυτό το project;
Ολοι οι μουσικοί από τους οποίους ζητήσαμε να συμμετέχουν ήρθαν. Σε αυτό προφανώς συνέβαλε το γεγονός ότι γινόταν με τις ευλογίες της Wendy. Υπάρχει ένα έντονα οικογενειακό κλίμα.

Θα μπορούσε το ολόγραμμα του Dio να λειτουργήσει ως μπούσουλας για παρόμοια σχέδια στο μέλλον. Για παράδειγμα, πόσο πιθανό είναι κάποια στιγμή να δούμε ακόμα και ολόκληρα συγκροτήματα που έχουν χαθεί (όπως οι Ramones ή η αρχική σύνθεση των Motorhead) να επιστρέφουν στη σκηνή;
Εκτός από τις συναυλίες του Dio έχει ήδη προγραμματιστεί και η περιοδεία του ολογράμματος του Frank Zappa με τίτλο «The Bizarre World Of Frank Zappa». Μπορώ να σου πω όμως ότι η σκέψη σου είναι στο σωστό δρόμο…

Κατάλαβα… Από τη στιγμή λοιπόν που φτάσαμε στο σημείο ο θάνατος να μην αποτελεί εμπόδιο ώστε να βλέπουμε «ζωντανά» θρυλικούς καλλιτέχνες, πιστεύεις ότι θα έπρεπε να μπαίνουν όρια στον τρόπο που αξιοποιούμε τις δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία;
Αυτή τη στιγμή έχουμε εστιάσει το ενδιαφέρον μας στα ολογράμματα, αλλά ταυτόχρονα προετοιμάζουμε το έδαφος ώστε τα shows που σχεδιάζουμε να μπορούν να προσαρμοστούν σε νέες πλατφόρμες, όπως η εικονική (VR) και η επαυξημένη πραγματικότητα (AR). Προς το παρόν ακολουθούμε έναν κανόνα: να βγαίνει από την καρδιά μας. Κάνουμε τη δουλειά μας αλλά δεν είναι ο στόχος μας μόνο να βγάλουμε λεφτά. Είναι να γίνει σωστά ώστε η επιστροφή νεκρών καλλιτεχνών στη σκηνή να είναι μια πραγματική γιορτή.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΟΥΛΛΟΣ
Γεννήθηκε στις 25 Μαρτίου 1973 δίνοντας ακόμα ένα λόγο για να ηχούν τη συγκεκριμένη μέρα τα κανόνια του Λυκαβηττού. Αφού έχασε μερικά χρόνια από τη ζωή του στη Γαλλική Φιλολογία της Αθήνας, βρέθηκε στο «Εθνος» και ως Συντάκτης Υλης του αρέσει να βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Ονειρό του να βρεθεί κάποια στιγμή στο Wacken και να κάνει κατάδυση σε νερά με λευκούς καρχαρίες. Αντε βγάλε άκρη...