ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ WEEKEND JOURNAL

Τι δίνει το streaming στους μουσικούς την εποχή του Covid-19

Αυτά δίνουν οι πλατφόρμες στους ανεξάρτητους καλλιτέχνες. Η πανδημία υπολογίζεται ότι έχει προκαλέσει ανυπολόγιστη οικονομική ζημιά στην μουσική βιομηχανία. Οι ακυρώσεις των συναυλιών σε παγκόσμιο επίπεδο κόστισαν περίπου 200 δισεκατομμύρια δολάρια και ένα αβέβαιο μέλλον για πολλούς καλλιτέχνες και επαγγελματίες που το βασικό τους εισόδημα προέρχεται από αυτή τη δραστηριότητα. Μία…

Αυτά δίνουν οι πλατφόρμες στους ανεξάρτητους καλλιτέχνες.

Η πανδημία υπολογίζεται ότι έχει προκαλέσει ανυπολόγιστη οικονομική ζημιά στην μουσική βιομηχανία. Οι ακυρώσεις των συναυλιών σε παγκόσμιο επίπεδο κόστισαν περίπου 200 δισεκατομμύρια δολάρια και ένα αβέβαιο μέλλον για πολλούς καλλιτέχνες και επαγγελματίες που το βασικό τους εισόδημα προέρχεται από αυτή τη δραστηριότητα. Μία από τις πιο ζημιωμένες ομάδες, αποδεικνύεται ότι είναι οι ανεξάρτητοι καλλιτέχνες, των οποίων τα έσοδα προέρχονται κυρίως από τα live.

Με τις συναυλίες στον πάγο, ένας καλλιτέχνης ο οποίος δεν έχει υπογράψει συμβόλαιο με δισκογραφική περιμένει τις αμοιβές που θα του φέρουν τα streamings για να «επιβιώσει». Είναι όμως αρκετά; Οι πρόσφατες έρευνες δείχνουν πως όχι. Στην πραγματικότητα τα χρήματα που κερδίζει κάποιος όταν τα κομμάτια του παίζονται στο Spotify ή στο Bandcamp, είναι ελάχιστα σε σχέση με εκείνα που θα μπορούσε να κερδίσει αν έπαιζε live. Η κατάσταση όμως δεν είναι καινούργια για τους indie καλλιτέχνες, καθώς ανέκαθεν, τα έσοδα από το streaming ήταν ελάχιστα, αλλά τώρα με τις απαγορεύσεις των live οι οικονομικές ανισότητες μεταξύ αυτών που ανήκουν σε μεγάλη δισκογραφική και εκείνων που είναι ανεξάρτητοι ή έχουν υπογράψει με μικρή εταιρία είναι τεράστιες. Για την εξάλειψη αυτών των ανισοτήτων δημιουργήθηκε πρόσφατα το σωματείο UMAW (Union of Musicians and Allied Workers) και παράλληλα τρέχει η καμπάνια Keep Music Alive. Πρωταρχικός στόχος και των δύο δράσεων είναι η αναθεώρηση του τρόπου με τον οποίο αποδίδονται οι αμοιβές στους καλλιτέχνες μέσω του streaming και η άσκηση πίεσης για να αλλάξει όλο αυτό και θεσμικά ώστε να παρέχεται μια ασφάλεια στους indie μουσικούς.

Μία από τις υποθετικές λύσεις για την αύξηση των εσόδων των μουσικών είναι η αύξηση του ποσοστού των χρημάτων που αποδίδουν οι πλατφόρμες στους εμπλεκόμενους, η οποία όμως δεν φαίνεται πιθανή. Μερικά χρόνια πριν το Spotify απέδιδε το 80% των εσόδων του στους άμεσα ενδιαφερόμενους, αλλά το 2017 και αφού άσκησε τις απαραίτητες πιέσεις, μείωσε αυτό το ποσοστό στο 60-70%, για τον απλούστατο λόγο ότι έπεισε τις δισκογραφικές και τους μουσικούς ότι τους είναι απαραίτητο. Οπότε τώρα είναι μάλλον απίθανο να επιστρέψει το ποσοστό απόδοσης στο 80%. Εξίσου απίθανο θεωρείται και το ενδεχόμενο να αυξήσει το χρηματικό αντίτιμο της μηνιαίας συνδρομής για κάθε χρήστη, κάτι που ομολογουμένως θα μπορούσε να βοηθήσει την κατάσταση, αλλά σε τέτοιες δύσκολες εποχές μια τέτοια κίνηση θα οδηγούσε πολύ πιθανόν στη μείωση της συνδρομητικής βάσης, οπότε θα είχε το αντίθετο αποτέλεσμα. Μία εναλλακτική λύση που προτείνουν οι εκπρόσωποι του κινήματος Keep Music Alive είναι η απόδοση της μηνιαίας συνδρομής απευθείας στον καλλιτέχνη που ακούει περισσότερο ο χρήστης της πλατφόρμας, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητα σε λιγότερο δημοφιλείς καλλιτέχνες να κερδίσουν περισσότερα χρήματα. Μια παρόμοια δράση είχε τρέξει και το Spotify, λίγο καιρό πριν, όταν έδινε τη δυνατότητα στους χρήστες του να δωρίσουν χρήματα απευθείας στον καλλιτέχνη της επιλογής τους.

Οι λύσεις που προτείνονται για την αντιμετώπιση των οικονομικών προβλημάτων μικρών ανεξάρτητων καλλιτεχνών φαίνονται βιώσιμες, αλλά σύμφωνα με πολλούς η μόνη λύση είναι ο συνασπισμός τους σε μια ανεξάρτητη πλατφόρμα όπου το σύνολο των κερδών θα μοιράζεται εξ’ ολοκλήρου σε αυτούς. Βιώσιμη; ναι. Μπορεί να πραγματοποιηθεί όμως; είναι πιθανό, αν όλοι αυτοί αφήσουν στην άκρη τις διαφορές τους και πάρουν το μέλλον στα χέρια τους.

Γεννήθηκε στα Τρίκαλα. Μένει στην Αθήνα τα τελευταία 14 χρόνια. Αγαπάει τα ξωτικά όλων των φυλών, τον Batman, τον Tarantino, τους Pink Floyd και τον Nick Cave. Στο Game of Thrones είναι με τους Stark και σίγουρα δεν έχει ξεπεράσει ακόμη το θάνατο του Nedd Stark στον πρώτο κύκλο. Θα ήθελε να μένει στην άκρη μιας λίμνης σε ένα πέτρινο σπίτι στη Σκωτία.

Latest from WEEKEND JOURNAL

Go to Top