ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ IN FOCUS/TOP STORIES

Τι σημαίνει το Brexit για την μουσική βιομηχανία και τι θα συμβεί στη χώρα μας

Κραυγή αγωνίας από μουσικούς και συγκροτήματα. Τον Ιούνιο του 2016 ο Βρετανικός λαός μίλησε με την ψήφο του, αποφασίζοντας σε δημοψήφισμα πως θέλει την χώρα του εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης με ποσοστό 51,8%. Σήμερα, τρία χρόνια μετά, η Γηραιά Αλβιώνα ταλανίζεται από πολιτικές αναταράξεις με τους Βρετανούς να δείχνουν πως έχουν…

Κραυγή αγωνίας από μουσικούς και συγκροτήματα.

Τον Ιούνιο του 2016 ο Βρετανικός λαός μίλησε με την ψήφο του, αποφασίζοντας σε δημοψήφισμα πως θέλει την χώρα του εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης με ποσοστό 51,8%.

Σήμερα, τρία χρόνια μετά, η Γηραιά Αλβιώνα ταλανίζεται από πολιτικές αναταράξεις με τους Βρετανούς να δείχνουν πως έχουν δεύτερες σκέψεις τόσο για το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, όσο και για την ικανότητα του πρωθυπουργού Boris Johnson να κρατήσει το τιμόνι της χώρας τις δύσκολες αυτές ώρες.

Τα 27 κράτη μέλη της Ένωσης υποστηρίζουν σε πρώτη φάση μια παράταση του Brexit πέραν της 31ης Οκτωβρίου, κάτι που φαντάζει πολύ πιθανό ενδεχόμενο αυτή την ώρα, μαζί με το σενάριο των εκλογών τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Βεβαίως, η τρίμηνη αναβολή της εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ δεν λύνει κανένα πρόβλημα, μεταθέτοντας την «ημέρα της αποκάλυψης» όπως έχει χαρακτηριστεί από πολλούς στο Νησί, για την 31η Ιανουαρίου 2020.

Σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο η απόφαση για το Brexit έχει αναλυθεί αρκετά από ειδικούς και μη και το μόνο σίγουρο είναι πως οι επιπτώσεις του θα φανούν περισσότερο τα επόμενα χρόνια. Ο καθένας μπορεί βεβαίως να έχει την άποψη του, ωστόσο οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και τις περισσότερες φορές λένε την αλήθεια. Αλλά ας μη ξεφύγουμε…

Όλο αυτό όπως αντιλαμβάνεστε θα επηρεάσει και τα δικά μας χωράφια, με την μουσική βιομηχανία να ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις των τελευταίων δεκαετιών τόσο σε οικονομικό όσο και σε πολιτιστικό επίπεδο.

Και μπορεί ο γεννημένος στο βιομηχανικό Birmingham Ozzy Osbourne να δήλωνε πέρυσι από το σπίτι του στο Los Angeles ότι δεν γνωρίζει τίποτα περί Brexit, όμως με δύο ανοιχτές επιστολές αρκετοί Βρετανοί καλλιτέχνες και συγκροτήματα επεσήμαναν την καταιγίδα που έρχεται. Σε αυτές επισημάνθηκε η δεσπόζουσα θέση που έχει στην αγορά της Ευρώπης το Νησί, καθώς και τα κόστη που πλέον αυξάνονται δραματικά προκειμένου οι μουσικοί να μπορούν να πραγματοποιούν τις περιοδείες τους.

Σε περίπτωση που θεωρείτε τον όρο «μουσική βιομηχανία» βαρύ και αδόκιμο, αρκεί να σκεφτείτε ότι κάθε χρονιά αποφέρει στην Μεγάλη Βρετανία περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο Βρετανικές λίρες, δηλαδή κάτι παραπάνω από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Είπατε τίποτα;

Πριν από λίγες ημέρες, σε μια ακόμα προσπάθεια να υπερασπίσουν τα συμφέροντα τους, Βρετανοί μουσικοί ξεκίνησαν μια διαδικτυακή καμπάνια με τίτλο «Ensure Any Brexit Deal Protects The Touring Industry From Musicians And Crew». Η καμπάνια μετρά την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές 17,000 υπογραφές, με στόχο τις 100,000 προκειμένου να υπάρχει πιθανότητα συζήτησης στο Κοινοβούλιο της χώρας.

«Και τι μας νοιάζει ρε φίλε εμάς τι θα πάθουν οι φλεγματικοί Βρετανοί;» θα πει κάποιος. Σωστά; ΛΑΘΟΣ και μάλιστα μεγάλο. Το Brexit θα επηρεάσει και εμένα και εσένα Έλληνα φίλε της μουσικής. Και θα μας επηρεάσει δυστυχώς αρκετά.

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΔΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ
Αρχικά σε επίπεδο συναυλιών και περιοδειών τα πράγματα φαντάζουν εξαιρετικά δύσκολα. Όχι φυσικά για τον Ozzy, τους Rolling Stones ή τους Muse, αλλά για μικρομεσαίες μπάντες, οι οποίες θα καλούνται πλέον να πληρώσουν αρκετά χρήματα για ταξιδιωτική visa, τελωνεία, δασμούς και ελέγχους για τον εξοπλισμό τους. Ρωτήστε τα Ελληνικά συγκροτήματα τι διαδικασίες χρειάζονται προκειμένου να πάνε στις Ηνωμένες Πολιτείες για shows και θα έχετε μια καλή εικόνα του πόσο αποτρεπτική και κοστοβόρα είναι η όλη διαδικασία με τις χαμένες ώρες στα αεροδρόμια και τους εξαντλητικούς ελέγχους σε μηχανήματα, μουσικά όργανα και αποσκευές. Τα παραπάνω ουσιαστικά καθιστούν τις περιοδείες από και προς την Μεγάλη Βρετανία ασύμφορες για τα περισσότερα συγκροτήματα και μουσικούς, με ελάχιστους καλλιτέχνες να είναι έτοιμοι να πάρουν το ρίσκο. Με λίγα λόγια, λιγότερη ζωντανή μουσική από την Βρετανία στην χώρα μας. Πριν από λίγες εβδομάδες, ο John Smith των indie rockers 1975 δήλωσε πως «περισσότερο από το μισό μας εισόδημα προέρχεται από τις συναυλίες μας επί Ευρωπαϊκού εδάφους» δείχνοντας το μέγεθος αυτού που έρχεται. Αντίστοιχα, οι μπάντες από την Ευρώπη θα πρέπει να καταβάλουν μεγάλες προσπάθειες προκειμένου να περιοδεύσουν στην Βρετανία, βγάζοντας ουσιαστικά από το καλεντάρι τους την μεγαλύτερη αγορά της Ηπείρου μας.

Η Μεγάλη Βρετανία έχει και έναν ακόμα λόγο να ανησυχεί. Το 2017 υπολογίστηκε ότι περισσότεροι από 800,000 «μουσικοί τουρίστες» ταξίδεψαν στην χώρα για συναυλίες των αγαπημένων τους καλλιτεχνών. Με την ταξιδιωτική visa που πλέον θα απαιτείται, το νούμερο αυτό αναμένεται να μειωθεί δραματικά.

ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΑ CDs/ΒΙΝΥΛΙΑ
Ρίξε μια ματιά στην δισκοθήκη σου… Αν ανήκεις σε αυτούς που ακόμα αγοράζουν φυσικές κόπιες σου έχω άσχημα νέα. Το κόστος των CDs και των βινυλίων που φτάνουν στην χώρα μας από τους σημαντικότερους διανομείς της Μεγάλης Βρετανίας αναμένεται να αυξηθεί, ενώ κάθε online παραγγελία από δισκογραφική εταιρία και κατάστημα της χώρας θα συνοδεύεται με επιπλέον φόρους και τελωνειακούς δασμούς. Σύντομα λοιπόν όταν θα θέλεις να παραγγείλεις ένα CD από το αγαπημένο σου online κατάστημα στο Camden του Λονδίνου, θα το σκεφτείς διπλά… Αλλά δεν είναι μόνον αυτό. Οι μεγαλύτερες δισκογραφικές όπως η Warner διατηρούν τις αποθήκες τους στην Ε.Ε, κυρίως σε Γαλλία και Γερμανία, κάτι που προφανώς δεν πρόκειται να αλλάξει για τις ανάγκες των Βρετανών φίλων μας. Με λίγα λόγια, εκεί που η συζήτηση γινόταν για το πώς θα μειώσουμε τις τιμές, φτάνουμε να μιλάμε για αύξηση.

Η ΟΔΗΓΙΑ ΤΗΣ ΒΡΕΤΑΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Η δυσκολία για τα συγκροτήματα και τους καλλιτέχνες της Μεγάλης Βρετανίας να βγουν από τα σύνορα της χώρας αποτυπώνεται στην επίσημη οδηγία της κυβέρνησης, η οποία απαιτεί τεράστιες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Μιλάμε για πράσινες κάρτες, ελέγχους και περιορισμούς σε μεταφορά εξοπλισμού και φυσικά τεράστιο κόστος και χρήμα για όποιον DIY «οργανισμό» επιχειρήσει να περιοδεύσει στην Ευρώπη. Τον περασμένο μήνα, ο Michael Dugher, CEO της UK Music, του οργανισμού που εκπροσωπεί τα συμφέροντα όλων των καλλιτεχνών, έκανε λόγο για «θάνατο της ζωντανής μουσικής στην Μεγάλη Βρετανία». Και μη χειρότερα…

Κολλημένος με τις λεπτομέρειες, οι οποίες πιστεύει πως κάνουν τη διαφορά, ο Νικόλας ξεκίνησε το 2009 με το rockyourlife.gr να ασχολείται λίγο πιο σοβαρά με τις αγαπημένες του μουσικές, προσπαθώντας να πείσει ότι το rock είναι καλύτερο στις πιο απλές μορφές του.

Latest from IN FOCUS

Go to Top