ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ IN FOCUS

50 Χρόνια Pet Sounds: O μοναχικός θρίαμβος του Brian Wilson

Το rockyourlife.gr θυμάται το εμβληματικό album του Brian Wilson και τις κόντρες του με τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας και την Capitol Records Σήμερα θα διαβάσετε πολλά πράγματα για το «Pet Sounds», το αριστούργημα των Beach Boys, με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την κυκλοφορία του. Θα διαβάσετε την…

Το rockyourlife.gr θυμάται το εμβληματικό album του Brian Wilson και τις κόντρες του με τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας και την Capitol Records

Σήμερα θα διαβάσετε πολλά πράγματα για το «Pet Sounds», το αριστούργημα των Beach Boys, με αφορμή τη συμπλήρωση μισού αιώνα από την κυκλοφορία του. Θα διαβάσετε την κλασική ιστορία για τον Paul McCartney και τον John Lennon που όταν το άκουσαν βγήκαν από το δωμάτιο αμίλητοι και βάλθηκαν να το ξεπεράσουν με το «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band». Θα διαβάσετε πολλά κείμενα για την επιρροή που άσκησε στη μουσική των επόμενων δεκαετιών. Θα διαβάσετε για την επετειακή επανακυκλοφορία του σε διαφορετικές εκδόσεις για κάθε πορτοφόλι. Και όλα αυτά που θα διαβάσετε είναι σωστά. Το «Pet Sounds» είναι το πετράδι στο στέμα της pop και δικαιούται κάθε αφιέρωμα που θα γίνει σήμερα.

Πολύ περιληπτικά, ο λόγος που βλέπετε το «Pet Sounds» στις κορυφαίες θέσεις -και συχνά στην κορυφή- κάθε λίστας με τίτλο «Τα Καλύτερα Όλων των Εποχών» είναι πολύ απλός. Οι κανόνες της pop άλλαξαν μετά την κυκλοφορία του. Το 1966 ο Brian Wilson απέδειξε εμφατικά ότι ένα pop album μπορούσε να είναι ολοκληρωμένο έργο τέχνης και όχι απλά δύο επιτυχίες που περιστοιχίζονται από μια ντουζίνα δευτερεύοντα τραγούδια τα οποία υπάρχουν μόνο για να γεμίσουν τον δίσκο. Οι πολύπλοκες ενορχηστρώσεις του και η πρωτοφανής για τα μέχρι τότε δεδομένα χρήση ξένων προς την pop οργάνων, ήταν χιλιόμετρα μπροστά από αυτές των υπόλοιπων συγκροτημάτων. Θεματολογικά, δε, ήταν ένα album στο οποίο η ανεμελιά, τα αυτοκίνητα, τα κορίτσια και οι παραλίες έφυγαν από το προσκήνιο και αντικαταστάθηκαν από πραγματικά προβλήματα, πολύπλοκες σχέσεις και ώριμη ματιά. Με δύο λόγια το βράδυ της 15ης Μαΐου 1966 η pop κοιμήθηκε έφηβη και το επόμενο πρωί ξύπνησε ενήλικη.

Όλα αυτά όμως τα λέμε κατόπιν εορτής. Όταν κυκλοφόρησε το Pet Sounds μόνο ο Brian Wilson είχε συνειδητοποιήσει πόσο μεγάλο ήταν το επίτευγμα του. Ο υπόλοιπος κόσμος, από τα αδέρφια του μέχρι τον τελευταίο surfer της Santa Cruz, είχαν αντιρρήσεις που πολλές φορές μετατράπηκαν σε ανοιχτή εχθρότητα. Οι pop οραματιστές, όπως ο Paul McCartney και ο Andrew Loog Oldham, καταλάβαιναν αλλά ήταν η μειοψηφία. Και αυτό είναι το σημείο που το «Pet Sounds» ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους ιστορικούς δίσκους εκείνης της εποχής. Ο Brian Wilson ήταν μόνος εναντίον όλων. Για αυτό και, από όλη τη μουσική βιομηχανία, είναι ο μόνος που δικαιούται να γιορτάζει σήμερα.

Οι πρώτοι που είχαν αντιρρήσεις ήταν οι υπόλοιποι τέσσερις Beach Boys. Ο δίσκος γράφτηκε από τον Brian Wilson όσο έλειπαν σε περιοδεία στην Ιαπωνία και με την επιστροφή τους βρήκαν τα τραγούδια έτοιμα. Ο Dennis Wilson, ο Carl Wilson και ο Al Jardine αντέδρασαν σχετικά ήπια με μερικά «this isn’t our kind of shit». Αλλά αυτός που πραγματικά τον σταύρωσε ήταν ο ξάδερφος του ο Mike Love. Ο πιο συντηρητικός, ο πιο άπληστος και ο μεγαλύτερος bully του συγκροτήματος δεν ήθελε να αλλάξει το παραμικρό. Οι προσβολές και οι απαιτήσεις ήταν συνεχείς με κορυφαία όλων το «don’t fuck with the formula» που είπε οργισμένος στον Brian Wilson. Αυτός ο τύπος, ο οποίος έχει σύρει στα δικαστήρια τον πνευματικά τσακισμένο Wilson, και επιμένει να περιφέρει το κουφάρι των Beach Boys σε όλη την Αμερική ανακοίνωσε πριν από δύο μέρες στο Facebook ότι στις επόμενες συναυλίες του συγκροτήματος θα παίξει πολλά τραγούδια από το Pet Sounds…

https://www.youtube.com/watch?v=EkPy18xW1j8

Ούτε η δισκογραφική εταιρία των Beach Boys, η Capitol Records, ήταν διατεθειμένη να στηρίξει το «Pet Sounds». Για την ακρίβεια έκανε ό,τι θα έκανε μια εταιρία που προσπαθεί σκόπιμα να σκοτώσει ένα δίσκο. Οι πρώτες σκέψεις των στελεχών της εταιρίας ήταν να το εξαφανίσουν για πάντα. Ο Nick Venet, ο άνθρωπος που υπέγραψε τους Beach Boys, είπε ότι «ο Brian τα έκανε θάλασσα. Δεν προσπαθούσε πια να γράψει δίσκος. Προσπαθούσε να αποσπάσει την προσοχή. Προσπαθούσε να βασανίσει τον πατέρα του με τραγούδια που ο πατέρας του δεν μπορούσε να καταλάβει». Τελικά, η Capitol άδειασε το «Pet Sounds» με ένα πιο επικερδή τρόπο. Μόλις δύο μήνες μετά την κυκλοφορία του εμφανίστηκε στα δισκοπωλεία η συλλογή «Best Of The Beach Boys». Το μήνυμα και από την πλευρά της εταιρίας ήταν σαφές: το brand name των Beach Boys έπρεπε να προστατευθεί πάση θυσία και η ανακύκλωση του «Surfin’ Safari» και του «Little Deuce Coupe» ήταν προτιμότερη από τις τρέλες του Brian Wilson. Είναι ακριβώς η ίδια Capitol Records που σήμερα γιορτάζει τα πεντηκοστά γενέθλια του «Pet Sounds» με την κυκλοφορία του δίσκου σε deluxe έκδοση αποτελούμενη από 4 CD και ένα Blu-Ray, σε διπλό CD και σε βινύλιο.

Και αν για μια δισκογραφική εταιρία είναι κατανοητό να φοβάται το ρίσκο, ειδικά με καλλιτέχνες που γεμίζουν τα ταμεία της, για τους κριτικούς το «Pet Sounds» θα έπρεπε να είναι ο δίσκος που για χρόνια περίμεναν. Με μοναδικό ελαφρυντικό το γεγονός ότι η σοβαρή μουσική δημοσιογραφία βρισκόταν ακόμα στα σπάργανα, το album αντιμετωπίστηκε όχι εχθρικά αλλά ως ένας άλλος δίσκος ανάμεσα στους πολλούς. Για παράδειγμα, το καλύτερο που βρήκε να γράψει το Billboard ήταν ότι το «Wouldn’t It Be Nice» θα ήταν ιδανικό single, ενώ το Jazz & Pop έγραψε ότι το Pet Sounds ήταν επαναστατικό μόνο στα στενά πλαίσια του συγκροτήματος.

Αλλά μήπως κατάλαβαν οι οπαδοί του συγκροτήματος ότι το «Pet Sounds» έδειχνε το δρόμο προς το μέλλον; Φυσικά και όχι. Ήταν τόσο απορροφημένοι από τον καλιφορνέζικο μύθο και αρκετά αδιάφοροι για τις κοινωνικές και μουσικές αλλαγές που ήταν ήδη ώριμες και θα ταρακουνούσαν τις ΗΠΑ λίγο αργότερα -έμοιαζαν περισσότερο στον Mike Love παρά στον Brian Wilson- ώστε να μην μπορούν να συμφιλιωθούν με την ιδέα ενος τόσο προοδευτικού δίσκου. Και το έδειξαν προτιμώντας τη συλλογή της Capitol από το «Pet Sounds», το οποίο μπήκε μόλις και μετά βίας στο top 10 του Billboard και χρειάστηκε ένα ολόκληρο χρόνο για να γίνει χρυσό. Η σχετική εμπορική αποτυχία του δίσκου ενός συγκροτήματος που ήταν συνηθισμένο σε πωλήσεις εκατομμυρίων έσπασε την καρδιά του Brian Wilson, ο οποίος αισθάνθηκε ότι το όραμα του απορρίφθηκε. Η μοναδική του παρηγοριά ήταν ότι το «Pet Sounds» πήγε πολύ καλύτερα στην Αγγλία όπου -ούτως ή άλλως- ο ήλιος και το surf έμοιαζαν εξωτικά και ο δίσκος κρίθηκε για αυτό που πραγματικά ήταν.

Κατά βάθος, όμως, ο Brian Wilson τα ήξερε όλα αυτά. Ήξερε ότι οι αλλαγές δεν έρχονται χωρίς να βρουν αντίσταση, ήξερε ότι το Pet Sounds ήταν μπροστά από την εποχή του και ήξερε ότι θα έπρεπε να προχωρήσει μόνος του. Για αυτό έγραψε και το «I Just Wasn’t Made For These Times».

Ο Στέλιος Βογιατζάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Σπούδασε δημοσιογραφία έχοντας σκοπό να περάσει τη ζωή του γράφοντας για μουσική. Στα επόμενα 20 χρόνια, τα περισσότερα εκ των οποίων είναι συντάκτης στο Έθνος, έγραψε για τα πάντα αλλά ποτέ για μουσική. Του αρέσουν οι Grand Magus αλλά και οι Take That, ο HP Lovecraft αλλά και η JK Rowling, Επίσης, δεν κουράζεται να κάνει χιλιάδες περιττά πράγματα στο Internet.

Latest from IN FOCUS

Go to Top