ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ TOP STORIES/ΠΡΟΣΩΠΑ

Soen: «H καλή μουσική βρίσκει τον δρόμο της, αργά ή γρήγορα»

Μια συζήτηση με τον Martin Lopez, για το «Imperial» και όχι μόνο. Λίγες μέρες πριν από την κυκλοφορία του «Imperial» ο drummer και βασικός συνθέτης και στιχουργός των Soen, Martin Lopez, μιλάει στο rockyourlife και εξηγεί γιατί κατά τη γνώμη του το πέμπτο album του συγκροτήματος είναι και το καλύτερό…

Μια συζήτηση με τον Martin Lopez, για το «Imperial» και όχι μόνο.

Λίγες μέρες πριν από την κυκλοφορία του «Imperial» ο drummer και βασικός συνθέτης και στιχουργός των Soen, Martin Lopez, μιλάει στο rockyourlife και εξηγεί γιατί κατά τη γνώμη του το πέμπτο album του συγκροτήματος είναι και το καλύτερό τους, αναλύει πώς η πανδημία επηρέασε τη στιχουργική τους κατεύθυνση, αποκαλύπτει τι φέρνει η επόμενη μέρα για τους Soen και σχολιάζει τα γεγονότα στο Καπιτώλιο με την εμπλοκή του Jon Schaffer.

Θα ήθελα να ξεκινήσουμε από το σημείο που τελειώσαμε την κουβέντα που είχαμε λίγο πριν από τη συναυλία σας στην Αθήνα. Είχαν ήδη περάσει έξι μήνες από την κυκλοφορία του «Lotus» και μιλώντας για τον διάδοχό του μας είχες πει τότε ότι ήσασταν έτοιμοι να δημιουργήσετε κάτι ακόμα καλύτερο. Πιστεύεις ότι το καταφέρατε;
Απόλυτα. Το «Imperial» είναι αναμφίβολα το καλύτερο album που έχουμε κυκλοφορήσει μέχρι τώρα γιατί ενσωματώνει όλα τα στοιχεία που έχουν καλλιεργήσει οι Soen όλα αυτά τα χρόνια και επιπλέον είναι πιο άμεσο και εύπεπτο σε σχέση με τις προηγούμενες δουλειές μας.

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι όλοι οι καλλιτέχνες μιλάνε πάντα με τα καλύτερα λόγια για κάθε νέα τους δουλειά. Δεδομένου λοιπόν ότι το «Imperial» μοιάζει δομικά και αρχιτεκτονικά με το «Lotus», ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που το κάνουν καλύτερο;
Το «Lotus» ήταν το album στο οποίο μετά από ένα διάστημα πειραματισμού και αλλαγών κατασταλάξαμε σε ό,τι αφορά το πώς θέλουμε να ακουγόμαστε, βρήκαμε τον ήχο μας, την ταυτότητά μας. Οπότε με το «Imperial» ο κόσμος μπαίνει κατευθείαν στην ουσία των κομματιών και λαμβάνει τα μηνύματα και όλα αυτά που θέλουμε να πούμε μέσα από τη μουσική και τους στίχους μας. Επιπλέον, το «Imperial» είναι η πιο metal δουλειά μας μέχρι σήμερα και μάλιστα σε μια περίοδο που οι περισσότερες progressive μπάντες προσπαθούν να ακούγονται περισσότερο pop ή jazz και λιγότερο metal, λες και το να είσαι metal είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ντρέπεσαι. Όταν αυτό που κάνεις δεν βγαίνει από μέσα σου αλλά προσπαθείς να το εκβιάσεις τότε επηρεάζει και το τελικό αποτέλεσμα και επειδή το κοινό σήμερα είναι εκπαιδευμένο, το καταλαβαίνει. Αντιλαμβάνεται πότε είσαι ειλικρινής και παίζεις αυτό που σου αρέσει και πότε προσπαθείς να ακολουθήσεις με το ζόρι μια τάση, να αλλάξεις πράγματα στη μουσική σου επειδή κάποιοι άλλοι μπορεί να το θέλουν. Το «Imperial» λοιπόν είναι πιο metal γιατί εμείς αισθανθήκαμε την ανάγκη να επιστρέψουμε στις ρίζες μας, για τις οποίες είμαστε πολύ περήφανοι και είναι κάτι με το οποίο αισθανόμαστε πολύ άνετα και οικεία.

Είναι αυτός ο λόγος που επιλέξατε ως πρώτα δείγματα γραφής τα «Antagonist» και «Monarch», δηλαδή τα πιο heavy κομμάτια του δίσκου (σ.σ. η συνέντευξη έγινε πριν κυκλοφορήσει το «Illusion» ως τρίτο single);
Τα επιλέξαμε ως τα κομμάτια που είναι πιο αντιπροσωπευτικά για να μεταφέρουν το κλίμα του δίσκου και όλα όσα θέλουμε να πούμε μέσα από αυτά. Ναι, το «Antagonist» είναι πολύ δυνατό μουσικά αλλά το επιλέξαμε επειδή στιχουργικά λέμε πράγματα που είχαμε την ανάγκη να ακουστούν και μάλιστα όσο πιο γρήγορα γίνεται. Περιέχει τις σκέψεις μας για όλη την αδικία και την παράνοια που βιώνουμε σήμερα και έγιναν ακόμα πιο έντονα εξαιτίας της πανδημίας. Στο «Monarch» από την άλλη θα βρει κανείς τις εναλλαγές στον ρυθμό και τα ηχοχρώματα που είναι πλέον σήμα κατατεθέν των Soen. Δεν είναι εύκολο να επιλέξεις ποια τραγούδια θα γίνουν singles, ειδικά όταν όλα είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.

Martin Lopez
Martin Lopez

Να υποθέσω ότι και τα βίντεο θα ήταν διαφορετικά αν οι συνθήκες το επέτρεπαν; Ρωτάω, γιατί τα βίντεο που κάνατε π.χ. για το «Martyrs» και το «Covenant» ήταν γροθιά στο στομάχι…
Και τα δύο υπηρετούν το σκοπό τους, όπως φυσικά και το «Illusion». Το «Antagonist» είναι πρακτικά σαν ένα lyric video με τον παρουσιαστή να αλλάζει μορφή ανάλογα με τις «ειδήσεις» που εκφωνεί, ενώ στο «Monarch» ο Joel έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο και οι υπόλοιποι κάνουμε απλά κάποια περάσματα. Προσωπικά δεν αισθάνομαι τόσο άνετα να παίζω σε video. Δεν είμαι ηθοποιός και θεωρώ ότι η μουσική μου και οι στίχοι μου έχουν περισσότερο ενδιαφέρον από εμένα ως πρόσωπο, ενώ δεν βρίσκω κανένα ενδιαφέρον να παίζω drums σε ένα άδειο δωμάτιο. Από την άλλη βέβαια δεν ξεχνάμε ότι είμαστε μια μπάντα και τα βίντεο είναι μέρος της καθημερινότητάς μας.

Στους στίχους σας ασχολείστε πάντα με σοβαρά και φλέγοντα θέματα, όμως ακόμα και στα πιο σκοτεινά ζητήματα αφήνετε μια νότα αισιοδοξίας…
Πράγματι, ισχύει αυτό που λες και έτσι πρέπει να είναι. Όσο δύσκολα και αν είναι τα πράγματα γύρω μας δεν πρέπει ποτέ να τα παρατάμε ούτε να αφήνουμε μια δύσκολη κατάσταση να μας παίρνει από κάτω. Και είναι πολύ σημαντικό για έναν μουσικό να μπορεί να εμπνεύσει και να το επικοινωνήσει αυτό μέσα από τους στίχους του. Ότι δηλαδή δεν μπορούμε να είμαστε ούτε ανεκτικοί, ούτε νωχελικοί, ούτε μοιρολάτρες. Ότι δεν μπορούμε, δεν πρέπει να στεκόμαστε αδιαμαρτύρητα απέναντι στην αδικία και να μην προσπαθούμε για κάτι καλύτερο.

Υπάρχει στιχουργικό υλικό μέσα στο «Imperial» που γράφτηκε πριν από την πανδημία και διαμορφώθηκε αλλιώς εξαιτίας της πανδημίας;
Ναι και ο λόγος είναι ότι η πανδημία δίχασε την κοινωνία σε βαθμό που δεν είχαμε δει στο παρελθόν. Μερικοί στίχοι λοιπόν προσαρμόστηκαν στο πώς εμείς αντιλαμβανόμαστε τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος αντιμετωπίζει την πανδημία. Από τη μία υπάρχουν εκείνοι που έγιναν πιο αλληλέγγυοι και από την άλλη εκείνοι που έχουν τη δύναμη και εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση. Βλέπουμε πολιτικούς που προσπαθούν να εξαφανίσουν τους αντιπάλους τους και μεγάλες επιχειρήσεις να ενδιαφέρονται για το πώς θα αποκομίσουν μεγαλύτερα κέρδη. Στιχουργικά λοιπόν, ναι, η πανδημία μας ενέπνευσε.

Η πανδημία δίχασε την κοινωνία σε βαθμό που δεν είχαμε δει στο παρελθόν και μερικοί στίχοι προσαρμόστηκαν σε αυτό

Γενικότερα, πόσο επηρέασε η πανδημία τον τρόπο με τον οποίο εργαστήκατε για το «Imperial»;
Η αλήθεια είναι ότι είχαμε το μεγαλύτερο μέρος του άλμπουμ έτοιμο πριν από την πανδημία. Το υλικό είχε ήδη γραφτεί τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της περιοδείας καθώς σε μια χρονιά με πολλά shows προγραμματισμένα θεωρούσαμε ότι δεν θα είχαμε πολύ χρόνο για να δουλέψουμε. Φυσικά με την πανδημία όλα αυτά άλλαξαν και είχαμε τη δυνατότητα να βελτιώσουμε κάποιες μικρές λεπτομέρειες, που ίσως τελικά να κάνουν και τη διαφορά. Από την άποψη αυτή λοιπόν η πανδημία επηρέασε τη διαδικασία παραγωγής, αλλά σίγουρα όχι στο βαθμό που μπορεί να νομίζουν κάποιοι.

Το «Lotus» βρέθηκε ψηλά στις λίστες με τα καλύτερα άλμπουμ του 2019. Είναι αυτό κάτι που είχατε στο πίσω μέρος του μυαλού σας όταν γράφατε το «Imperial»; Ότι δηλαδή οι προσδοκίες του κόσμου είναι πλέον πολύ υψηλές;
Ηταν μια μεγάλη ανταμοιβή για εμάς αυτό που έγινε με το «Lotus» και το εισπράξαμε πολύ έντονα κατά τη διάρκεια της περιοδείας και σίγουρα θέλεις να ικανοποιήσεις όλους εκείνους που το έφεραν σε αυτή τη θέση. Αλλά δεν είναι αυτοσκοπός να γράψεις ένα album για να βρεθεί ψηλά στις λίστες. Πρωταρχικός στόχος είναι να κάνεις κάτι που σε εκφράζει ως συγκρότημα και με το οποίο θα ταυτιστούν και εκείνοι που σε ακολουθούν από την αρχή και εκείνοι που σε έμαθαν μέσα από τα τελευταία album.

Πόσο αμήχανο είναι για έναν μουσικό να περνάει περισσότερο χρόνο στο σπίτι του από ό,τι στον δρόμο;
Δεν ξέρω αν είναι αμήχανο, αλλά σίγουρα είναι πολύ διαφορετικό, ακόμα και για εμάς που είμαστε σπιτόγατοι και αφιερώνουμε πολύ χρόνο στις οικογένειές μας. Από τη μία είναι πολύ όμορφο που έχουμε την ευκαιρία να περνάμε πολύ χρόνο με τα παιδιά μας. Προσωπικά απολαμβάνω το γεγονός ότι είμαι δίπλα στα τέσσερα παιδιά μου, τα ετοιμάζω για το σχολείο και ότι περνώ το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας ασκώντας τα… πατρικά μου καθήκοντα. Από την άλλη είμαστε συνηθισμένοι σε έναν διαφορετικό τρόπο ζωής. Ήδη χρειάστηκε να αναβάλουμε για του χρόνου την ευρωπαϊκή περιοδεία που ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει τον Απρίλιο και στην οποία υπολογίζαμε πάρα πολύ, ενώ υπάρχει και η αβεβαιότητα ότι δεν ξέρουμε πότε θα τελειώσει όλο αυτό που βιώνουμε και πόσο σύντομα θα ξαναμπούμε στον δρόμο εκείνο που θα μας επαναφέρει στην επαγγελματική κανονικότητα. Μέχρι τότε το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να δουλεύουμε πάνω σε νέες ιδέες και να αξιοποιούμε δημιουργικά τον χρόνο με τις οικογένειές μας.

Δεδομένου ότι δεν μπορείτε, προς το παρόν τουλάχιστον, να περιοδεύσετε πώς σκοπεύετε να προωθήσετε τη νέα σας δουλειά;
Για να είμαι ειλικρινής δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο πλάνο γιατί στην πραγματικότητα δεν είναι και πολλά αυτά που μπορείς να κάνεις. Κάποια στιγμή μάλιστα έπεσε στο τραπέζι η ιδέα να καθυστερήσουμε για λίγο την κυκλοφορία του δίσκου αλλά δεν υπήρχε λόγος για να γίνει κάτι τέτοιο. Άλλωστε η καλή μουσική βρίσκει πάντα τον δρόμο της ακόμα και αν χρειαστεί να περάσει λίγο περισσότερος καιρός.

Η τεχνολογία βέβαια βοηθάει ώστε τα χρονικά αυτά διαστήματα να μην είναι μεγάλα…
Πράγματι, για αυτό και είμαι απόλυτα σίγουρος ότι ο κόσμος θα αγκαλιάσει το «Imperial» και θα το απολαύσει μέχρι η κατάσταση να βελτιωθεί και να μπορέσουμε να ξαναβγούμε στον δρόμο. Μέχρι τότε θα γράφουμε νέο υλικό και θα δουλεύουμε για κάτι καινούριο.

Άρα δεν είναι νωρίς να ρωτήσω τι φέρνει η επόμενη μέρα για τους Soen.
Κάθε άλλο. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε ξεκινήσει να δουλεύουμε πάνω σε μια ημί-ακουστική εκδοχή μερικών από τα πιο heavy κομμάτια μας με συνοδεία ενός κουαρτέτου εγχόρδων και χορωδίας. Είναι πραγματικά κάτι πολύ όμορφο, κάτι μαγικό που θα δούμε πώς θα το κυκλοφορήσουμε. Αν δηλαδή θα έχει τη μορφή album, αν θα γίνει κάποιο live streaming και φυσικά αν θα μπορέσουμε, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, να το υποστηρίξουμε με κάποια περιοδεία. Θα έχει κομμάτια από όλα μας τα album και φυσικά και από το «Imperial».

Δεν μπορώ σε καμία περίπτωση να δεχτώ ότι ο Jon Schaffer είναι ένα κτήνος επειδή έκανε αυτό που έκανε

Θα ήθελα να κλείσουμε με όσα έγιναν στις αρχές του μήνα στο Καπιτώλιο, με τον Jon Schaffer να είναι μεταξύ των αρνητικών πρωταγωνιστών. Οι αντιδράσεις άνοιξαν ξανά την κουβέντα για το αν πρέπει να ξεχωρίζουμε τον άνθρωπο και τις πράξεις του από τη μουσική κληρονομιά του. Ποια είναι η άποψή σου;
Αυτή και αν είναι δύσκολη ερώτηση, δεν το έχω σκεφτεί για να είμαι ειλικρινής. Από τη μία δεν είναι καθόλου εύκολο να τα διαχωρίσεις. Από την άλλη έχω πολλούς φίλους που είναι και δικοί του φίλοι και τον εκτιμούν και σε καμία περίπτωση βέβαια δεν πιστεύω ότι ο τύπος είναι ένα κτήνος επειδή έκανε αυτό που έκανε. Δεν ξέρω καν πώς σκέφτεται ούτε έχω την παραμικρή ιδέα για το τι μπορεί να ήταν αυτό που τον έκανε να συμμετέχει σε μια τέτοια κίνηση. Δεν πρόκειται να τον υπερασπιστώ αλλά σίγουρα δεν θα τον καταδικάσω. Καθένας είναι υπεύθυνος για τις επιλογές του. Αλλά σε μια χώρα με τόσες ιδιαιτερότητες και τόσο διαφορετική νοοτροπία από τη δική σου και τη δική μου, είναι δύσκολο να κρίνεις.

Σε αυτό το σημείο και ενώ η συζήτηση ήδη έβαινε προς το τέλος της με τον Martin Lopez να γελάει όταν του είπα ότι 4-5 βαθμοί Κελσίου είναι για εμάς κρύο, κάποια προβλήματα στην επικοινωνία τερμάτισαν κάπως άδοξα τη σύνδεση. Το «Imperial» κυκλοφορεί στις 29 Ιανουαρίου και εδώ μπορείτε να διαβάσετε τους λόγους για τους οποίους η άποψη του Martin ότι είναι το καλύτερό τους album μας βρίσκει σύμφωνους, έστω και με βραχεία κεφαλή από το «Lotus».

Γεννήθηκε στις 25 Μαρτίου 1973 δίνοντας ακόμα ένα λόγο για να ηχούν τη συγκεκριμένη μέρα τα κανόνια του Λυκαβηττού. Αφού έχασε μερικά χρόνια από τη ζωή του στη Γαλλική Φιλολογία της Αθήνας, έμπλεξε με τη δημοσιογρφία και ως Συντάκτης Υλης του αρέσει να βάζει τα πράγματα στη θέση τους. Ονειρό του να βρεθεί κάποια στιγμή στο Wacken και να κάνει κατάδυση σε νερά με λευκούς καρχαρίες...

Latest from TOP STORIES

Go to Top